Må ruse aan-motor over 2000 rpm for å få skikkelig strøm/lys i 90q??

Anbefalte innlegg

Har satt i en aan-maskin i min typ 89 90q.

 

HVER dag, og hver gang, jeg starter den så ser jeg at instrument-lys og kjøre-lyset er litt mørkt/dårlig.

 

Når jeg da ruser den til litt over 2000 O/min så "vips" blir lyset sterkere og fortsetter å være slik når jeg slipper gasspedelen og den går tilbake på tomgang.

 

Prøvde en gang å bare la den gå fra oppstart, uten å ruse den så lyset ble sterkere, men da begynnte den å gå skikkelig dårlig på tomgang etter en ca 5-10 min og jeg ga den en vipp på gassen over 2000 O/min og da er alt OK.

 

Har satt i ny spenningsregulator i går (15 Volt fra Torshov) og reima er heller ikke slakk. Har ikke målt lading fra dynamo i det siste men det skal være ok troor jeg.

 

Kan det være noe med at det er dynamo fra aan og at det ikke "passer eller stemmer" med det øvrige el-nettet i 90q?

 

Kan det være at jeg ikke har jordet ecu, fordi den ligger fortsatt bare løst i gulvet på passagersiden?

 

Ellers har ikke el-nettet blitt koblet helt hundre ennå, fordi batteriet tappes når den står med tenning avslått. Er noe kryp-strøm i anlegget som drar endel.

Har ikke orket å feilsøke så mye på dette ennå..vente til våren.

Dette har jeg midlertidig løst med å sette på en hovedstrømsbryter inne i kupeen.

 

Tja, noen som har noen ideer om dette med strømmen/lyset som blir sterkt først når den ruses over 2000 rpm..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa før motoren startes med tenning på?

Hvis ikke er det trolig feilen, da det må gå en viss strøm gjennom ladelampa for å få igang ladingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa før motoren startes med tenning på?

Hvis ikke er det trolig feilen, da det må gå en viss strøm gjennom ladelampa for å få igang ladingen.

 

Ok, dêt har jeg ikke tenkt på. Skal sjekke dette etterpå.

 

Litt kjedelig å måtte ruse til over 2000 med en gang når det er over 20 minus ute...: eek :

Ikke har jeg fått på motorvarmeren ennå heller.

 

Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat samme problemet på min coupe 20v, men jeg må ruse over 5000 for å få dynamoen i gang: eek :

Dynamoen var visst ny når jeg kjøpte bilen så da antar jeg at regulatoren er ok også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har akkurat det samme med type44 med aan-motor.ruser den forsiktig når det er kaldt : mad : .ganske irriterende problem.bruker du reimhjulet fra aan? jeg bruker det gamle fra 10vtèn.

edit: ser du skrev dynamo fra aan,da bruker du vel reimhjulet fra den også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat montert ned dynamo, og skrudd av spenningsregulatoren, denne var rustet og kontakten til denne var skikkelig rustet så jeg håper det er den som er synderen....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min 100, der var det b+ ledningen som var av.

 

Hilsen Inge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne feilen er jo pga en dynamo må ha spenning for å lage spenning, når man drar bilen over 2000-3000 rpm så klarer den å lage spenning nok så den starter å lage strøm.. :)

 

Men ved å sette strøm på dynamoen når du har på tenninga vil dynamoen lage strøm med engang. Denne ledningen er oftest blå/hvit, og er koblet på dynamoen med en kabelsko. Vis du ikke har denne ledningen er det bare å koble en ledning fra 12v + fra batteriet og gjennom tenninga og fra der til dynamoen..

 

Håper det hjalp litt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet jeg da men, du har bruk for lysene i det du begynner å kjøre. Å da er man vel gjerne over 2000rpm før girskift? mer forståelig hvis man må passere 5000 :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa før motoren startes med tenning på?

Hvis ikke er det trolig feilen, da det må gå en viss strøm gjennom ladelampa for å få igang ladingen.

 

Du har rett: Ladelampa lyser ikke når tenningen settes på.

 

Da er det der problemet ligger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne feilen er jo pga en dynamo må ha spenning for å lage spenning, når man drar bilen over 2000-3000 rpm så klarer den å lage spenning nok så den starter å lage strøm.. :)

 

Men ved å sette strøm på dynamoen når du har på tenninga vil dynamoen lage strøm med engang. Denne ledningen er oftest blå/hvit, og er koblet på dynamoen med en kabelsko. Vis du ikke har denne ledningen er det bare å koble en ledning fra 12v + fra batteriet og gjennom tenninga og fra der til dynamoen..

 

Håper det hjalp litt!

 

Takk for tipset. Skal se etter blå/hvit ledning. Ellers er det vel bare å legge opp en ledning slik du sier i resten av virr-varret med ledninger...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet jeg da men, du har bruk for lysene i det du begynner å kjøre. Å da er man vel gjerne over 2000rpm før girskift? mer forståelig hvis man må passere 5000 :o

 

Du skjønner det at den stopper hvis den ikke taes over 2000 O/min....og jeg pleier alltid å starte bilen en 10-15 min før jeg skal på jobb om mårran...

Det er LITT vondt å måtte ruse den over 2000 da når det er 27 MINUS her slik som i dag....drittkaldt og stakkars bil...: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant ut hva som feilet min, det var rett og slett pæra i instrmentet som var gåen! Greit å sjekke før man skrur av dynamoen, det gjorde ikke jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skjønner det at den stopper hvis den ikke taes over 2000 O/min....og jeg pleier alltid å starte bilen en 10-15 min før jeg skal på jobb om mårran...

Det er LITT vondt å måtte ruse den over 2000 da når det er 27 MINUS her slik som i dag....drittkaldt og stakkars bil...: eek :

 

Investering i motorvarmer? Helt fantastisk på kalde dager:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Investering i motorvarmer? Helt fantastisk på kalde dager:)

 

Joda, elementet ligger klart til å smokkes inn det....er bare denne tida da...: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.