Anbefalte innlegg

Jeg har en 2.2l Audi 100 1985 mod jeg har et lite prob me, når bilen kommer på ca 3-4000RPM kommer versellyset for oljen på og det begynner og pipe, hva er det som kan være feil? Den kommer gradvis på, ikke bare med en gang, men dimmes på etthvert som jeg gir gass, kan det være oljepumpen som er sliten eller gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den eller lagre i motoren som er slitt. Var jeg deg hadde jeg prøvd å skifte bryteren først. Kan være at det kun er den som lager krøll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den eller lagre i motoren som er slitt. Var jeg deg hadde jeg prøvd å skifte bryteren først. Kan være at det kun er den som lager krøll.

 

 

 

Hvilken bryter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykksbryteren/føleren/giveren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to oljetrykksbrytere på denne motoren. Skift begge to, så er du på den sikre siden. Ca. 100,-/stk. Det er ekstremt sjelden at det er noe problem med selve motoren eller oljepumpe på disse motorene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da er jeg med, kan jeg ikke bare måle disse om de er iorden med et voltmeter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Legg merke til en ting: Er det forskjell på kald og varm motor?

 

Hadde samme problem som deg med 100'en jeg hadde: Problemet oppstod først etter at motoren var blitt varm - og særlig på 5 gear i oppoverbakker - og aller helst med henger på slep.

 

Rigget til en oljetrykksmåler (instrument i bilen, provisorisk installert) med T-stykke og det hele for å se om trykket virkelig sank. Og det gjorde det.

 

I mitt tilfelle var det lagrene i veiv og kam som oljen 'pisset' ut av da den ble varm og tyntflytende. Enden på min historie ble at motoren ble byttet; fikk tak i en brukt en for en rimelig penge...

 

De nevnte bryterne er koblet mot en styringsenhet. Hvis denne mistenkes hos deg, har jeg en liggende du kan få kjøpe rimelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Nei, det er ikke no styringsenhet på den tror jeg, giverne et montert inn i blokken, men det jeg lurer pg på, skal det ikek gå ann å måle disse med et voltmeter? Det skal jo strømme gjennom en viss menge volt, så sette skal vell kunne måles...!?! Jeg gjorde nå det med tempmålern og fikk den byttet den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Legg merke til en ting: Er det forskjell på kald og varm motor?

 

Hadde samme problem som deg med 100'en jeg hadde: Problemet oppstod først etter at motoren var blitt varm - og særlig på 5 gear i oppoverbakker - og aller helst med henger på slep.

 

Rigget til en oljetrykksmåler (instrument i bilen, provisorisk installert) med T-stykke og det hele for å se om trykket virkelig sank. Og det gjorde det.

 

I mitt tilfelle var det lagrene i veiv og kam som oljen 'pisset' ut av da den ble varm og tyntflytende. Enden på min historie ble at motoren ble byttet; fikk tak i en brukt en for en rimelig penge...

 

De nevnte bryterne er koblet mot en styringsenhet. Hvis denne mistenkes hos deg, har jeg en liggende du kan få kjøpe rimelig...

 

 

 

 

Hei.

 

Hvor er det denne styringsenheten ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det oljetrykkslampa du mener? Du har jo oljevakt i autocheck-vinduet også. som blinker hvis du har lite servoolje, og lite trykk på akkumulatoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste ikke tråden din godt nok. Åja lyset dimmes på. Da tyder det på at du har lavt oljetrykk ja. Det kan være flere årsaker til det. Men du kan jo håpe at det er oljefilteret som gjør det. Hvis det har løsna noe inni det, eller det er fullt av dritt. Skift olje og filter først, så får vi se. Rulla langt den der bilen? verdensbil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste ikke tråden din godt nok. Åja lyset dimmes på. Da tyder det på at du har lavt oljetrykk ja. Det kan være flere årsaker til det. Men du kan jo håpe at det er oljefilteret som gjør det. Hvis det har løsna noe inni det, eller det er fullt av dritt. Skift olje og filter først, så får vi se. Rulla langt den der bilen? verdensbil:)

 

 

 

 

Har nylig skiftet olje og filter, så det skal være iorden, er litt for mye olje på... kan det være det som er probleme, eller kan det hende jeg må ha ny pumpe eller givere... er vell kanskje lurest og bytte giverne først og se om det løser seg da? Den er gått 226 084, sliter litt med starten, og at den tapper betteriet, men det er nokk annleget som gjør det håper jeg:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Hvor er det denne styringsenheten ligger?

 

Du må vekk med hylla nedunder rattet (husker ikke helt om der er en plate også). Stikk hodet ned mot gulvet og se rundt så finner du noen reléer osv.

 

Delenummeret er: 433919082 (søk på dette nr. i google), i skjemaene J114, Oil pressure monitor control unit.

 

Jeg tror ikke det er dette som er problemet siden oljetrykkspæra gløder. Se mitt tidligere innlegg om varm/kald motor.

 

Giverne dine virker forskjellig: Brun giver er kortsluttet uten trykk (derfor lyser oljetrykkslampa når tenningen slås på) og bryter på 0,3 bar (tror jeg). Den hvite (eller er den sort) er åpen til et visst trykk, 1,8 bar.

 

Problemet kan være inntaket til pumpa; silen som ligger i bunnpanna. I værste fall råde-/veivlager.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vekk med hylla nedunder rattet (husker ikke helt om der er en plate også). Stikk hodet ned mot gulvet og se rundt så finner du noen reléer osv.

 

Delenummeret er: 433919082 (søk på dette nr. i google), i skjemaene J114, Oil pressure monitor control unit.

 

Jeg tror ikke det er dette som er problemet siden oljetrykkspæra gløder. Se mitt tidligere innlegg om varm/kald motor.

 

Giverne dine virker forskjellig: Brun giver er kortsluttet uten trykk (derfor lyser oljetrykkslampa når tenningen slås på) og bryter på 0,3 bar (tror jeg). Den hvite (eller er den sort) er åpen til et visst trykk, 1,8 bar.

 

Problemet kan være inntaket til pumpa; silen som ligger i bunnpanna. I værste fall råde-/veivlager.

 

Lykke til

 

 

 

 

Kan det han noe og si at det er for mye olje på motoren? At jeg burde tappe ut noe av oljen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.