#1 Skrevet Februar 10, 2007 Lading ok Battery ok Startmotor ny i dag ok Startmotor vil ikke gå. Ikke tegn til liv! Har noen tanker: 1. Tenningslås er gåen. Det er vel en krans som blir med nøkkelen til startposisjon. 2. Startrelè er ødelagt ... om det er startrelè på disse bilene da!? 3. Kabelbrudd. Forslag til løsning mottas med TAKK! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 10, 2007 Har vært borti at den lille ledningen inn på starterinnslaget både korroderer så det ikke blir kontakt og at den rett og slett ryker av, men dette har du vel sjekket siden starteren er byttet nå? At bakstykket til tenningslåsen streiker ikke akkurat helt ukjent, så.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 11, 2007 Kan ikke se at noen sikringer har gått. Kontrollert alle (tysk er ikke min sterke side! ) Så jeg lure på om S4`n har startrelè ... noen som kan bekrefte/avkrefte dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2007 Har vært borti at den lille ledningen inn på starterinnslaget både korroderer så det ikke blir kontakt og at den rett og slett ryker av, men dette har du vel sjekket siden starteren er byttet nå? At bakstykket til tenningslåsen streiker ikke akkurat helt ukjent, så.. Den tynne ledningen er vel den som styrer innslaget på starteren? Denne ser ut til å være OK. Men... går denne ledningen direkte til tenningslåsen (fra starteren)? Er det noen som har ETKA som kan legger ut et koblingsjema? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2007 Noen med forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg har ikke flere forslag enn du allerede selv har kommet med. Den elektriske delen av tenningslåsen er noe jeg ville mistenkt som første ting. Jeg tror ledningen går rett ifra tenningslåsen til starteren, uten at jeg har tittet på koblingsskjema. Har du chassisnr kan du maile meg dette så kan jeg ta en titt på skjema for deg når jeg har tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg har ikke flere forslag enn du allerede selv har kommet med. Den elektriske delen av tenningslåsen er noe jeg ville mistenkt som første ting. Jeg tror ledningen går rett ifra tenningslåsen til starteren, uten at jeg har tittet på koblingsskjema. Har du chassisnr kan du maile meg dette så kan jeg ta en titt på skjema for deg når jeg har tid. Sender chassisnummer jeg, kommer i løpet av dagen. Takk skal du ha Tarjei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 11, 2007 På S4 er det vel 2kontakter til den tynne ledningen på startinnslaget, du har satt den på den riktige? Jeg mener å huske at den skulle være på den som sitter nærmest selve starteren. Prøv deg frem eventuelt. NB: Sett en prøvelampe på den tynneledningen til starteren. Sjekk om det kommer strøm når du vrir rundt tenningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 11, 2007 På S4 er det vel 2kontakter til den tynne ledningen på startinnslaget, du har satt den på den riktige? Jeg mener å huske at den skulle være på den som sitter nærmest selve starteren. Prøv deg frem eventuelt. NB: Sett en prøvelampe på den tynneledningen til starteren. Sjekk om det kommer strøm når du vrir rundt tenningen. Stemmer at det er to innganger for kabelsko på innslaget. For meg så det ut som at det var "hipp som happ" hvilken man velger. Dumt at det skulle være en slik bagatell da(om jeg har satt den på "feil" "hanne") Skal førsøke med prøvelampe! Takk for tipset! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 12, 2007 Stemmer at det er to innganger for kabelsko på innslaget. For meg så det ut som at det var "hipp som happ" hvilken man velger. Dumt at det skulle være en slik bagatell da(om jeg har satt den på "feil" "hanne") Skal førsøke med prøvelampe! Takk for tipset! Du hadde rett!!! Fant ut at det var bare den ene som funket. Fant ut det ved å ta strøm direkte fra batteriet. Så langt har jeg funnet ut at det er et kabelbrudd eller at et relè er ødelagt. Trenger bekreftelse på om det er et relè som kødder med meg!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 13, 2007 Lading okBattery ok Startmotor ny i dag ok Startmotor vil ikke gå. Ikke tegn til liv! Har noen tanker: 1. Tenningslås er gåen. Det er vel en krans som blir med nøkkelen til startposisjon. 2. Startrelè er ødelagt ... om det er startrelè på disse bilene da!? 3. Kabelbrudd. Forslag til løsning mottas med TAKK! Snakket ikke du noe om sentrallås pumpa du Preben? Hvis du tar ut den tror jeg ikke bilen starter, har vel noe med alarmen å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 13, 2007 Det sitter ikke startrele av noen slag. Det du har er en bensinpumperele, den blir styrt av svinghjuls sensor. Sjekk at bensinpumpa starter i ett sekund når du vrir om tenningen til det lyser rødt i dæsjbord. Få en kompis til å hjelpe deg, en lytter under bilen mens den andre vrir om tenningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 13, 2007 Snakket ikke du noe om sentrallås pumpa du Preben? Hvis du tar ut den tror jeg ikke bilen starter, har vel noe med alarmen å gjøre? Stemmer det. Har ikke tengt på den problemstillingen:o Mulig du har et poeng der! Starter bilen med løs kabel fra innslaget til plusspolen under panseret. Takker og bukker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 13, 2007 Stemmer det. Har ikke tengt på den problemstillingen:o Mulig du har et poeng der! Starter bilen med løs kabel fra innslaget til plusspolen under panseret. Takker og bukker! Mener å huske at min egen ikke startet når jeg plukket ut pumpa en gang... Men det er noen år siden, så det kan være at jeg husker "leif". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 13, 2007 Det sitter ikke startrele av noen slag. Det du har er en bensinpumperele, den blir styrt av svinghjuls sensor. Sjekk at bensinpumpa starter i ett sekund når du vrir om tenningen til det lyser rødt i dæsjbord. Få en kompis til å hjelpe deg, en lytter under bilen mens den andre vrir om tenningen. Bilen starter den, går normalt ... men må tyvkobles. 044-pumpa "summer og går" godt der bak. Kompiser har jeg ikke;) ... Joda, får hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 13, 2007 har funnet ut at kabel "50" (blå tynn kabel)som går utfra tenningslåsen og til starteren har en styrestrøm på 1,8v. Når tenningslåsen vris i "startposisjon" og holdes der gir samme kabel 12,3v. (så langt alt vel og bra) Men denne strømmen kommer ikke fram til starteren. Kabelen som går fra innslaget er sort og tykkere enn den blå som ender i tenningslåsen. Dette tyder kanskje på at det er et relè mellom lås og starter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...