Sliter med sparkling, noen tips?

Anbefalte innlegg

Jeg driver og sparkler opp prosjektet, men samme hvor mye jeg gnukker og gnir så skjer det jo ikke mye akkurat...

Så da lurer jeg på hva de som gjør dette proft bruker?

Jeg bruker hagmans sparkel og pusser for hånd...

Bruker de en sparkel som er lettere og slipe, eller bruker de noe annet og slipe med?

Dette går i allefall allt for trått : bh : : bh : : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det brukes mye forskjellig, men rondell slipe maskin og pusse klosser i forskjellige varianter er ofte brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri brukt Hagmann selv, da jeg alltid har hørt at det er dårlig...

Generelt er det vel ikke så mange "amatør" sparkel typer som er bra. Har prøvd mange typer på jobben, og bruker pr idag "Soft" fra Car System. Den er lett å legg på jevnt, blir lite porer og er lett å slipe.

Proffsparkel kan du kjøpe hos lakkleverandører. Pris har sammenheng med kvalitet....

Sparkel blir lettest å slipe når man legger den på jevnt, men da er det viktig at underlaget også er sånn noenlunde rett.... Hvis det er rette flater du skal slipe, anbefaler jeg å bruke kloss og 80 papir.

Uansett lærer man ikke sparkling i en fei.. jeg har holdt på i snart 10år etter fagbrev, og det hander jeg banner jeg også...

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er godt fornøyd med wurth sparkelet å

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg driver og sparkler opp prosjektet, men samme hvor mye jeg gnukker og gnir så skjer det jo ikke mye akkurat...

Så da lurer jeg på hva de som gjør dette proft bruker?

Jeg bruker hagmans sparkel og pusser for hånd...

Bruker de en sparkel som er lettere og slipe, eller bruker de noe annet og slipe med?

Dette går i allefall allt for trått : bh : : bh : : bh :

Hvor grovt papir sliper du med ?

Når jeg retter bulker bruker jeg 80.papir, med noe finere pusser du deg ihjel.

jan Brede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk 80 grit papir til å begynne med, og en god (og størst mulig) pussekloss/"planke". Bruker du for fint papir og kun håndflaten vil du bare slipe ned likt over alt, og det er omtrent like ruglete som før du begynte å pusse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg bruker car system sin sparkel og er fornøyd med det.

kjøpte meg to typer sparkel hos wurth og dei var veldig lett å legga ut.

eg legger det så jevnt som mulig og så pusser eg grovt ned med 40-80 på maskin. siste finish så går eg for hånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg vil råde deg til å ikke bruke grovere enn 120, da har du en sjangs til å få et ok slutt produkt ! bruker du for grovt vil du garantert ikke klare å slipe ut alle ripene !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slip med 60-80grid, de ripene jevner du ut med 180grid og avslutter med sprøytesparkel som blir pusset ned med 600-800grid våt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliper av med 60 papir for hånd først, men det tar jo nesten ikke på hagmans sparkelen...

Synes det er lettere og få rett med lang pussekloss...

Skal skaffe med en boks med den soft sparkelen og teste den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sparkelen stått lenge? Sparkel herder bare mer over tid, og ender opp med å bli veldig lite bearbeidelig til slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har stått påført en tid ja... (2-3 uker)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

soft sparkel er ikke noe bra å drive å "bygge" med !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

soft sparkel er ikke noe bra å drive å "bygge" med !

Kan du utdype det litt?

Synker det da eller?

*Lurer*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

trur han meiner at det er ikkje bra å bruke dette til "litt" dypere sår/sprekker/utjevning fordi det er meint som siste finish sparkel. (dekke små porer og slikt)

glassfibersparkel er meir solid og tåler ein del meir.

viss eg feks. har ein del som eg har støypt i glassfiber så pusser deg den grovt ned, fører så på glassfibersparkel. pusser dette og på fører tilslutt soft softsparkel/lett sparkel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja soft/fin sparkel er ikke noe jeg bruker til noe, jeg klarer meg med en vanlig sparkel fra en bra leverandør ! men vanlig sparkel bør du ikke bygge mer enn 5mm med, skal du bygge mer enn det da er det glassfiber sparkel som gjelder !

bygge = påføre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.