#1 Skrevet Februar 11, 2007 Hei! Vet ikke om jeg plasserte denne riktig, men en moderator får fjerne den hvis den burde være et annet sted. Noen som har noen gode tips for å spare bilutgifter? Jeg er student og har ikke så mye å bruke i måneden. Hvordan spare drivstoffutgifter, forsikring og annet som er forbundet med bil? mvh Jonas Heier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 11, 2007 Ta bussen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 11, 2007 Ta bussen Sant, men det koster jo litt det også. Andre ideer? Meningen er at jeg skal ha bil uansett, men vil gjerne minske litt på utgiftene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2007 Hva slags bil er det, forsikring motor? bla bla.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2007 Hva slags bil er det, forsikring motor? bla bla.. Jeg er 18 år, har en Volkswagen Golf III 94-modell, kjørt 108 000 km. 1.8 90 hk. Forsikring hos gjensidige på meg selv, ca. kroner 10 000 i året. Kjører til og fra skolen hver dag, ca 7 km hver vei, og 2-4 dager i uken til jobb. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2007 Sette ned til delkasko, trenger ikke kasko det på en gammel bil, listpris på ca 30k hos Gjensidige. Eller sette den på noen som har høy bonus og er over 23 år, da sparer du masse penger. Du kan også del opp premien på tolv måneder uten noe ekstra kostnader. Sette ned kjørelengden kan du også skru ned, evt sette opp egenandel. Fylle billig besnsin, evt bytte til diesel bile, da får du billigere drivstoff, mindre forsikring, motor som tåler mer og mindreforbruk. Kan jo også ta bussen til og fra skolen, sikkert noen rabatt ordning i din kommune. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 11, 2007 Første du bør gjøre er å ringe rundt til flere forsikringsselskaper og spørre om pris. Mulig du får den ned litt, og på en så gammel bil trenger du ikke fullkasko. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 11, 2007 Bytt forsikkrings selskap kan være noe, synes det hørtes dyrt ut, men det er mulig prisene blir slik hvis du bor sentralt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 11, 2007 Bytt forsikkrings selskap kan være noe, synes det hørtes dyrt ut, men det er mulig prisene blir slik hvis du bor sentralt. Tviler på billigere forsikring noe sted til en person under 23år. Bare hvis du er kunde hos Postbanken kanskje... Men tviler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg har delkasko nå, og kjørelengden er vel på ca. 16 000 hvisj eg husker riktig. Premien er delt opp i tolv måneder. Har sjekket IF og de skulle ha nesten 16 000 kroner for forsikring på meg tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 11, 2007 Bytt bil, kjøp diesel, ellers sett den på folka dine er eneste mulighet da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 11, 2007 Bytt bil, kjøp diesel, ellers sett den på folka dine er eneste mulighet da.. Jeg har veldig lyst til å sette bilen på fatter'n. Da betaler jeg kun 2500 i året. Men han har en annen bil på seg fra før av (den broren min bruker). Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg har veldig lyst til å sette bilen på fatter'n. Da betaler jeg kun 2500 i året. Men han har en annen bil på seg fra før av (den broren min bruker). Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til dette? Dette er en klassisk feil, klarer du å kjøre skadefritt så bygger du bonus på deg selv.. Dette får du igjen for når du skal ha dyrere bil på deg selv senere.. Bygg bonus! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 11, 2007 Dette er en klassisk feil, klarer du å kjøre skadefritt så bygger du bonus på deg selv.. Dette får du igjen for når du skal ha dyrere bil på deg selv senere.. Bygg bonus! Ja, men det er jo det at det er nå jeg har veldig lite penger, derfor hadde det vært greit å spare 7500 i året... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 11, 2007 Bytt Golfen i en Polo= billigere forsikring og mindre forbruk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 11, 2007 Har du 10000 i del kasko så bytt til ansvar. Hjelper hvertfall på noen tusen i året. Event gå ned på kjørelengde og ikke bruk bilen mere enn abselutt nødvendig. Så en litt annen metode. Istede for å dra på byen og drikke deg full hver helg kan du være sjafør for venner og kjente istede og ta ett par kr for det. Det gjorde en kompis av meg. Han fylte ikke en dråpe bensin på over ett år han. Vi ga han en 100 lapp hver gang han hentet og det sparte han mye på. Alle viste han kjørte så han dro fort inn 700-800 på en helg på div turer og det kjørte han fint på til uka etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg har veldig lyst til å sette bilen på fatter'n. Da betaler jeg kun 2500 i året. Men han har en annen bil på seg fra før av (den broren min bruker). Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til dette? Dem bryr seg ikke, faren din får 50% bonus på din bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 11, 2007 Har du 10000 i del kasko så bytt til ansvar. Hjelper hvertfall på noen tusen i året. Event gå ned på kjørelengde og ikke bruk bilen mere enn abselutt nødvendig. Så en litt annen metode. Istede for å dra på byen og drikke deg full hver helg kan du være sjafør for venner og kjente istede og ta ett par kr for det. Det gjorde en kompis av meg. Han fylte ikke en dråpe bensin på over ett år han. Vi ga han en 100 lapp hver gang han hentet og det sparte han mye på. Alle viste han kjørte så han dro fort inn 700-800 på en helg på div turer og det kjørte han fint på til uka etter. Der ligger det store penger, mange som du kjenner om kamerater av de igjen, de som er litt eldre gir min 200kr, opp til 7-8k på en helg!! Du kan da leve godt uten å ha en intekt Du får også drukke av og til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 11, 2007 Det er veldig sant det dere skriver. Ender nok opp med at jeg setter bilen i pappas navn. Prøver også å kjøre litt i helgene så jeg får litt penger der, istedenfor å drikke dem opp selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 11, 2007 Når en har lite penger og endel utgifter slik at en skjelden får positiv balanse så sier det seg selv at såfremst du vil beholde bilen, altså utgiftene så må du øke inntektene.. Finn deg en kioskjobb e.l., hvis du ikke er kresen så finner du jobb på et par dager, da har du råd til å beholde bilen uten å kjøre pirat taxi:) Og behold forsikringen på deg selv, du får tilbake ungdomstillegget når du passerer 23år, såfremst du har hatt forsikring i banken hele veien frem til 23.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 11, 2007 Henger meg på diskusjonen om forsikring her. Det kan være mye å spare på å ringe litt rundt og sjekke pris. Sjekk f.eks om et medlemskap i en eller annen klubb/forening kan gi deg rabatter. Du bør ikke flytte forsikringen over på din far, men bruke tiden til å bygge bonus. Du bør kanskje vurdere å endre forsikringstype, og kun ha ansvar. Kort ned på kjørelengden. Det gir litt utslag om du reduserer fra 16' til 12' i året. Videre bør du høre med forsikringsselskapet hva du kan gjøre for å oppnå maksimalt av fradrag på forsikringen. Garasje, alarm, høyt bremslys mm. Varierer litt fra selskap til selskap hva de gir her. Kanskje det vil lønne seg å tegne flere forsikringer i samme selskap. En innboforsikring og en reiseforsikring kan gi stor reduksjon i premien på bilen dersom du regnes som totalkunde. Her er det bare muligheter Har du noen lån? Da kan f.eks en rådgiver finne pakkepris på lån og forsikring som er betydelig rimeligere enn det du greier shoppe selv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg går på almennfag på VGS, og jobber mellom 2 og 4 dager i uken. Er nok ikke aktuelt å ta mer jobb ved siden av, da jeg må opprettholde karakterene mine. Etter sommeren skal jeg studere og får da stipend og lån. Er egentlig ikke helt enig det noen av dere skriver om at jeg ikke burde føre over forsikringen på faren min. Dette sparer jeg 7500 kroner på i året og i løpet av 5 år er det blitt 37 500 kroner. Det er nå jeg trenger de pengene. Når jeg er 23 år så er jeg nesten ferdig med studiene mine og skal da ut i jobb fulltid. Da kommer jeg nok til å ha litt bedre (forhåpentligvis) inntekt enn det jeg har nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 11, 2007 - og mye dyrere forsikring.. Men, du har unektelig et poeng. Du trenger pengene nå... Bare ikke drekk dem opp ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 11, 2007 Henger meg på diskusjonen om forsikring her.Det kan være mye å spare på å ringe litt rundt og sjekke pris. Sjekk f.eks om et medlemskap i en eller annen klubb/forening kan gi deg rabatter. Du bør ikke flytte forsikringen over på din far, men bruke tiden til å bygge bonus. Du bør kanskje vurdere å endre forsikringstype, og kun ha ansvar. Kort ned på kjørelengden. Det gir litt utslag om du reduserer fra 16' til 12' i året. Videre bør du høre med forsikringsselskapet hva du kan gjøre for å oppnå maksimalt av fradrag på forsikringen. Garasje, alarm, høyt bremslys mm. Varierer litt fra selskap til selskap hva de gir her. Kanskje det vil lønne seg å tegne flere forsikringer i samme selskap. En innboforsikring og en reiseforsikring kan gi stor reduksjon i premien på bilen dersom du regnes som totalkunde. Her er det bare muligheter Har du noen lån? Da kan f.eks en rådgiver finne pakkepris på lån og forsikring som er betydelig rimeligere enn det du greier shoppe selv.. - Høtsittende bremse lys får enn ikk rabatt på lengre. - Alarm får en maks 100kr i avslag på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 11, 2007 - og mye dyrere forsikring.. Men da har jeg også mer penger til forsikring også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...