Hvordan minke bilutgifter?

Anbefalte innlegg

Finn deg en kioskjobb e.l., hvis du ikke er kresen så finner du jobb på et par dager, da har du råd til å beholde bilen uten å kjøre pirat taxi:)

 

..

 

Nå er det ikke snakk om å kjøre pirat da. Men å kjøre venner som skal ut. Forskjel på å kjøre og hente noen kompisser på byen og det å kjøre rundt i byen og plokke opp ukjente folk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på billigere forsikring noe sted til en person under 23år. Bare hvis du er kunde hos Postbanken kanskje... Men tviler..

 

Gjensidige har gode priser for ungdommer også, hadde en Golf 2`er som første bil, betalte ikke så mye for delkasko på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjensidige har gode priser for ungdommer også, hadde en Golf 2`er som første bil, betalte ikke så mye for delkasko på den.

 

Det er der han har forsikring da, det er billigere å reg. en II enn en III.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har forsikret bilen i gjensidige, så kan du melde deg inn i NAF, da kan du sette opp egenandelen til 8000, i stedet for 4000. (NAF dekker 4000) Dette vil gi deg en del billigere premie.

 

Du kan også melde deg inn noe som heter Norsk Bondelag, da vil du få ytterligere 19%rabbat på forsikringspremien. Dette hjelper på mye. Og det var slik jeg "overlevde" I tilegg til å sette kjøresummen til 8000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som flere sier: Bytt til en gammel golf eller Audi 80 med diesel, eller for å banne litt i kjerka her: '89 Corolla.. Tror ikke du kan få stort billigere bilhold enn det så lenge den ikke er rustet vekk..

Gikk på skole uten å ha jobb selv, og kjørte _selvfølgelig_ boble (som alle hadde..) men gikk fort over på en allerede da 20 år gammel 'stor' bil. ('67 Crown) Det var på den tiden Gjensidige begynte med ungdomstillegg, og siden jeg kjørte 'som folk' fikk jeg det igjen. Det er ikke helt riktig å si du sparer alle disse pengene, og som flere sier: Gjensidige kan også gi deg høyere egenandel som sparer deg for masse penger så lenge du ikke bulker rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har forsikret bilen i gjensidige, så kan du melde deg inn i NAF, da kan du sette opp egenandelen til 8000, i stedet for 4000. (NAF dekker 4000) Dette vil gi deg en del billigere premie.

 

Du kan også melde deg inn noe som heter Norsk Bondelag, da vil du få ytterligere 19%rabbat på forsikringspremien. Dette hjelper på mye. Og det var slik jeg "overlevde" I tilegg til å sette kjøresummen til 8000km

 

NAF dekker ikke 4000,- når du kun har delkasko!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NAF dekker ikke 4000,- når du kun har delkasko!

Jo det gjør de. Jeg har hatt delkasko på mine to siste biler hos Gjensidige, og har det svart på hvitt at NAF dekker 4000 i egenandel.

 

Til trådstarter: BYTT BIL! 10000 i forsikring på en Golf er jo bare ikke verdt det. Jeg betalte litt over 5000 i året på min tidligere 1996 Audi A6, og betaler enda litt mindre på Jeep'en jeg har nå. Med den kjøringa du nevner over her som "nødvendig", så burde du klare deg med å kjøre 8-12000 km i året også, noe som gir ganske stort utslag på forsikringa.

 

Bare for å nevne det, så har jeg selv 3300 kr/mnd som skal fordeles på forsikring (bil, innbo, liv), bensin (3,75 på mila?), mobilregning og mat. Har jo ikke akkurat god råd, men jeg klarer meg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en klassisk feil, klarer du å kjøre skadefritt så bygger du bonus på deg selv.. Dette får du igjen for når du skal ha dyrere bil på deg selv senere.. Bygg bonus! : rock :

 

Denne kan du uansett få overført. Jeg fikk full bonuspott av svigermor. Bilen vi kjørte (audi 80) var registrert (med dattera som medeier) og forsikret på svigermor, men vi disponerte bilen, og dermed fikk vi "overført" full bonus når vi kjøpte ny bil som vi registrerte på oss (meg).

 

Jeg var riktignok 25 år når dette ble gjort. Men hadde aldri hatt noen slags forsikring på biler (eller annet), og fikk full bonus med en gang siden det var det som var "registert" på svigermor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke helt å se hvorfor dere mener det er så bra å spare bonus selv fra dag 1. Greit at du kanskje har maks bonus seint i 20 åra, men du har også betalt en formue i ungdomstillegg. Og i ungdomsåra er det iallefall ikke mange som kjører samme bil i år etter år - hva skjer når du skal bytte modell - og kanskje forsikringsselskap? Jo, du mister det ungdomstillegget du har betalt ekstra på.

 

Hadde bil forsikret på mamma fra jeg var 18 til 23, og på meg selv etter dette (25 nå). Slapp unna ungdomstillegg, gikk kraftig ned i årspremie (sjekket pris årlig) og fikk 50% i startbonus. 50% spør du? Ingenting i veien for at et forsikringsselskap ikke kan gi deg mer enn 20% i startbonus. Fikk arbeidsgiver til å skrive et kort brev om at jeg hadde kjørt skadefritt i tre år, så var den saken grei.

 

Har byttet selskap et par ganger, som også resulterer i bonushopp relativt ofte, og er nå såvidt jeg husker oppe på 70% fjerde år.

 

Krasja har jeg og gjort grunnet uerfarenhet, men tapte ikke bonus, side mamma hadde maks bonus, og dermed ikke bonustap ved første krasj.

 

Så alt i alt ville jeg aldri ha vært der jeg er idag, for så lite penger, om jeg hadde kjøpt forsikring når jeg var 18. I tillegg har jeg kunnet kjøpe de bilene jeg har hatt lyst på, siden forsikring aldri har ruinert meg spesielt mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør på priser hos ENTER forsikring.

 

fikk halv pris der i forhold til gjensidige, sparebank1. if, osv.

 

Betaler litt over 3000 jeg

 

Audi 80. 90hk kun ansvar, 12000km, 20%bonus. 29år

 

Sparebanken skulle ha7500,- enda da er jeg LO favørkunde...: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Systemet med overføring av bonus annet enn mellom ektefeller er opphørt for en god del år siden. Bonus kan IKKE overføres fra foreldre til barn, så å sette bilen på foreldre er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Ungdomstillegget får man uansett igjen når man er 23 om man ikke har kræsjet, så ikke tenk så mye på det. Prisen ellers er minimalt høyere om man er 18 eller 25, det er i hovedsak bonusen som avgjør.

 

Det er fullt mulig å få begynne på mer enn 20% om man har kjørt skadefritt, men det blir å spille litt bingo - det er kun opp til forsikringsselskapet og ikke noe man har krav på..

 

Jeg regnet også med å være ferdigutdannet da jeg var 23 da jeg gikk siste året på videregående, men planer forandrer seg fort, og her sitter jeg som 25-åring og har igjen minst tre år på skole, og det er ikke fordi jeg har strøket alle årene, men fordi jeg har fått andre ønsker og planer enn da jeg var 18.. Så ikke sats alt for hardt på at du er ferdigutdannet i en alder av 23.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Systemet med overføring av bonus annet enn mellom ektefeller er opphørt for en god del år siden. Bonus kan IKKE overføres fra foreldre til barn, så å sette bilen på foreldre er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. Ungdomstillegget får man uansett igjen når man er 23 om man ikke har kræsjet, så ikke tenk så mye på det. Prisen ellers er minimalt høyere om man er 18 eller 25, det er i hovedsak bonusen som avgjør.

 

Det systemet fungerte ihvertfall for 4 år siden (knappe). Om det er avsluttet etter den tid vet jeg dog ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er egentlig ikke helt enig det noen av dere skriver om at jeg ikke burde føre over forsikringen på faren min. Dette sparer jeg 7500 kroner på i året og i løpet av 5 år er det blitt 37 500 kroner. Det er nå jeg trenger de pengene. Når jeg er 23 år så er jeg nesten ferdig med studiene mine og skal da ut i jobb fulltid. Da kommer jeg nok til å ha litt bedre (forhåpentligvis) inntekt enn det jeg har nå.

 

Regnestykket ditt er feil, du må huske at du betaler mindre når du får høyere bonus. Jeg har gått ned fra 11k(30%) til 9k(40%) til 7k(50%) på bilen min på et par år, 23 år delkasko, 12.000kmpå golf 3 gti 16v. Itilleg får man tilbake ungdomstilleg, er 1000pr år nå, høyere jo yngre du er. Hadde jeg hatt samme bil som deg hadde betalt ca 5700kr i året i forsikring.

 

Reduseres f.eks premien din med 1250kr pr år og du får f.eks tilbake 6000kr på ungdomstilleget blir forskjellen ca 18-19.000kr Uansett så er det jo klart at det lønner seg å ha forsikringen på foreldra de første åra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det systemet fungerte ihvertfall for 4 år siden (knappe). Om det er avsluttet etter den tid vet jeg dog ikke.

 

Det var offisielt slutt i 1999, men mange har fått til lignende overføringer senere gjennom "goodwill"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

BLir nok uansett til at jeg flytter over forsikringa på pappa. Er nok det lureste i hvertfall ett år eller to, så får jeg begynne å bygge opp bonus da...

 

Hvordan kjøreteknikk anbefaler dere for å kjøre billig? Skjønner at jeg ikke bør kjøren opp i 4000 omdreininger hele tiden...

 

Er kanskje ikke så mye å spare på det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kjøreteknikk anbefaler dere for å kjøre billig? Skjønner at jeg ikke bør kjøren opp i 4000 omdreininger hele tiden...

 

Er kanskje ikke så mye å spare på det?

Kjørestil: Rolig. Jo mer agressivt du kjører, jo mer bensin går det. Kjør jevnt og rolig, sånn som du lærte på kjøreskolen. Det er jo dritkjedelig, men vil du spare penger (og holde lappen trygt i hånda) så er det måten å gjøre det på.

 

Hvor mye du sparer er jeg ikke sikker på, siden jeg aldri har hatt Golf (eller noe tilsvarende), men regner med at det går an å få en bensinmotor uten pustehjelp til å dra ganske mye suppe hvis du kjører som en idiot, så da burde det kunne være en del å spare på å kjøre som folk.

 

Er stor forskjell på det der med hvor mye forskjellige biler bruker på forskjellig kjøring. F.eks. så brukte A6'en aldri mer enn 0,7-0,75 uansett hvor mye småkjøring eller grisekjøring det ble pr. tank, mens på traktoren jeg kjører nå så har jeg sett alt fra 3,75 i snitt på en tank, til 1,30... Da blir det plutselig litt fristende å kjøre pent allikevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kjøre kjipest mulig på din bil anbefaler jeg:

 

 

 

- Sjekk at oljenivå og kjølevæskenivå er rett, sjekk en gang i uka.

- Kjøp longlife pærer fra f,eks Biltema e.l. neste gang du må investere i nye..

- Ikke bruk bilen til å kjøre korte distanser, f,eks 500m til butikken, hvis du må gjøre det så ikke stopp bilen slik at du får to kaldstarter.

- Aldri over 3000rpm

- Ligg på +/- 2000rpm når du kjører, kommer du over 2,3-2,4K så girer du opp..

- Ikke bruk 10min på å akse opp til fartsgrensen, bedre å gi litt gass slik at du akser fort opp(Ikke over 3000), du sparer bensin sin slik kontra å bruke lang tid på å nå rett fart.

- Sjekk at du har rett lufttrykk i dekkene dine, +/- 2,6bar...

- Kast ut alt unødvendig rot, du trenger ikke reservehjul osvosv på småkjøring, hjelpen er aldri langt unna uansett..

- Ikke kjør med takgrind osv

- Ha vinduene igjen under kjøring

 

Følger du disse rådene sånn ca. så kan jeg garantere deg at du kommer til å spare bensin, har hatt likedan bil som deg, og har nesten samme motor som deg i den nåværende. Jeg bruker +/- 0,9 på småkjøring på den jeg har nå, den forrige var lett trimmet og var vanskelig å få under litern:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt Golfen i en Polo= billigere forsikring og mindre forbruk

 

eller bytt i en polo:P hehe, enda billigere;) 1,2tdi 3l eller.no;) kommer du jo nesten jorda rundt på en tank! hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å kjøre kjipest mulig på din bil anbefaler jeg:

 

 

 

- Sjekk at oljenivå og kjølevæskenivå er rett, sjekk en gang i uka.

- Kjøp longlife pærer fra f,eks Biltema e.l. neste gang du må investere i nye..

- Ikke bruk bilen til å kjøre korte distanser, f,eks 500m til butikken, hvis du må gjøre det så ikke stopp bilen slik at du får to kaldstarter.

- Aldri over 3000rpm

- Ligg på +/- 2000rpm når du kjører, kommer du over 2,3-2,4K så girer du opp..

- Ikke bruk 10min på å akse opp til fartsgrensen, bedre å gi litt gass slik at du akser fort opp(Ikke over 3000), du sparer bensin sin slik kontra å bruke lang tid på å nå rett fart.

- Sjekk at du har rett lufttrykk i dekkene dine, +/- 2,6bar...

- Kast ut alt unødvendig rot, du trenger ikke reservehjul osvosv på småkjøring, hjelpen er aldri langt unna uansett..

- Ikke kjør med takgrind osv

- Ha vinduene igjen under kjøring

 

Følger du disse rådene sånn ca. så kan jeg garantere deg at du kommer til å spare bensin, har hatt likedan bil som deg, og har nesten samme motor som deg i den nåværende. Jeg bruker +/- 0,9 på småkjøring på den jeg har nå, den forrige var lett trimmet og var vanskelig å få under litern:)

 

får vel bortimot 0.3-0.4 på blandet kjøring på lupoen:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spar penger på å kjøre pent, som minsker slitasjen på bilen. Hvis man i tillegg svinger unna de verste hullene i veien, så kan man spare maaaange penger. Hvis du legger deg langt unna bilen/lastebilen foran deg, kan du planlegge kjøringa bedre og unngå mange nedbremsinger, pluss at bilen ikke blir så møkkete :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det er fullt mulig å få begynne på mer enn 20% om man har kjørt skadefritt, men det blir å spille litt bingo - det er kun opp til forsikringsselskapet og ikke noe man har krav på..

 

 

 

Jeg fikk 30% ekstra startbonus (50% tilsammen) fordi jeg hadde kjørt skadefritt med firmabil i 3 år uten noe problem hos IF. Trengte bare brev fra arb. giver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.