#1 Skrevet Februar 11, 2007 Sliter med godkj av 8,5x18 et35 med tuv, biltilsynet sier de ikke godkje hjul med tuv som har en avik på 7,5 fra orginatl som er et 45.. noen som har fått godkj dette i vognkortet??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 11, 2007 Sliter med godkj av 8,5x18 et35 med tuv, biltilsynet sier de ikke godkje hjul med tuv som har en avik på 7,5 fra orginatl som er et 45.. noen som har fått godkj dette i vognkortet??? De plikter å godkjenne felger som avviker mer enn 15mm hvis du har TUV på felgene til akkurat bilen din. Så de kan ikke nekte å gjøre det sålenge de andre kriterier er tilstede, dvs at hjulet ikke subber uansett, at hjuldiameteren er innefor 5% av originalt etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 11, 2007 Jeg fikk godkjent 8,5x18 ET 32 på min bil. Uten noe spørsmål engang,viste frem papirene på felgene å vips stod det i vognkortet. De var mer opptatt av senkefjærene å nummerne på de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 11, 2007 De plikter å godkjenne felger som avviker mer enn 15mm hvis du har TUV på felgene til akkurat bilen din. Så de kan ikke nekte å gjøre det sålenge de andre kriterier er tilstede, dvs at hjulet ikke subber uansett, at hjuldiameteren er innefor 5% av originalt etc. Det subber ikke i det hele tatt, dekken har samme dimensjon som står i tuv papirene, og begge de to som jobber med godkj av dette på Jessheim, sier det samme, er vel ikke nok som har tilgang til loverk rettet mot dette??? PS. du som har fått godkj med et 32, hva står det i vognkortet ditt evt mulig å få en kopi av den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 11, 2007 du kan og prøve å dra innom BT en annen plass,vet av folk som ikke har fått godkjenning en plass og dratt til nærmeste traffikstasjon og fått godkjenning uten problem, trur det kommer mye ann på de som ser på bilen desverre. lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2007 Det subber ikke i det hele tatt, dekken har samme dimensjon som står i tuv papirene, og begge de to som jobber med godkj av dette på Jessheim, sier det samme, er vel ikke nok som har tilgang til loverk rettet mot dette??? PS. du som har fått godkj med et 32, hva står det i vognkortet ditt evt mulig å få en kopi av den? Kan ta en titt i vognkortet imorra,orker ikke gå ut i bilen nå ikveld..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 12, 2007 Sliter med godkj av 8,5x18 et35 med tuv, biltilsynet sier de ikke godkje hjul med tuv som har en avik på 7,5 fra orginatl som er et 45.. noen som har fått godkj dette i vognkortet??? Jeg fikk ikke godkjent 8*18/9*18 på bilen min, på BT jessheim mente han at jeg skulle dokumentere alt som sto i TUV papirene. Dvs. at det ikke subber, at ikke hjulbuen må valses, at hjulene ikke stikker utenfor o.l. Jeg ga opp, bedre å bare kjøre og håpe at man ikke blir stoppet. Blir man stoppet for man prøve en gang til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 14, 2007 Kan ta en titt i vognkortet imorra,orker ikke gå ut i bilen nå ikveld..... Takk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 14, 2007 Takk... Ehh glemte jo det jeg da Skal gjøre det etter jobb idag. Thats a promise 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 14, 2007 Jeg fikk ikke godkjent 8*18/9*18 på bilen min, på BT jessheim mente han at jeg skulle dokumentere alt som sto i TUV papirene. Dvs. at det ikke subber, at ikke hjulbuen må valses, at hjulene ikke stikker utenfor o.l. Jeg ga opp, bedre å bare kjøre og håpe at man ikke blir stoppet. Blir man stoppet for man prøve en gang til. På Jessheim jobber det jo bare en gjeng med idioter. Bruttern har vært der tilsammen 5 ganger, og de har enda ikke fått inn alt som stod godkjent i det tyske vognkortet. Siste gangen sa de også at eksosen bråket for mye, noe som har vært helt ok helt til alt det andre var i orden. Virker nesten som om de ikke vil godkjenne bilen....... Prøv igjen og få det skriftlig hvorfor de ikke godkjenner det og ta det opp med overordnede til vedkommende 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 14, 2007 Runar : Var å kikket på vognkortet i Passaten min nå,står faktisk ingenting om innpress. Bare felgbredde og dekk-dimensjon. På alt. dekk/felg-dimensjon står det bare 225/40-18 og 8,5x18 uten noe slags innpress. Det er del 1 av vognkortet.......står vel ikke noe mere i del 2,snarere tvert imot ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 27, 2007 Er det noen som har org 17 hjul fra vag med vinter dekk jeg kunne lånt en dag, evt bytte lånt med mine til jeg har vært en tur på biltilsynet??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 27, 2007 ingen har noen 17???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 27, 2007 Kunne sikkert vært greit å vite hvor hen i Norwegen... :) Sikkert mange som har 17" hjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 27, 2007 Er det noen som har org 17 hjul fra vag med vinter dekk jeg kunne lånt en dag, evt bytte lånt med mine til jeg har vært en tur på biltilsynet??? Jeg har... Kan sikkert byttelåne med de som står på passaten min en kveld Går jo ganske fort å bytte. Ring meg på tlf 91763086 du runar, så fikser vi dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 28, 2007 Jeg har...Kan sikkert byttelåne med de som står på passaten min en kveld Går jo ganske fort å bytte. Ring meg på tlf 91763086 du runar, så fikser vi dette Takk , ringer deg etter hvert:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 10, 2007 Da fikk jeg lånt meg hjul var på biltilsynet idag, med orginale hjul som er til passaten, men NEI de måtte ha papirer på disse hjulene også selv om det var orginale hjul:( Etter en god del telfoner til folk jeg kjenner i VAG systemet kom jeg til en som hadde papirer, så han var så snill å fax disse in, og nå ble de endelig fornøyde på biltilsynet, for noen patetiske mennesker...... er i alle fall glad det er over nå.....takk for låne av hjulene chrisiter:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 10, 2007 Gleder meg til å vise nybilen med 18" originalfleger.... Ser ut til at vi har for vane å møte de største idiotene hos BT Runar... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 10, 2007 Gleder meg til å vise nybilen med 18" originalfleger.... Ser ut til at vi har for vane å møte de største idiotene hos BT Runar... Det kan vi skrive under på, heldigvis ikke så jævlig som Nazzi Bjør..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 10, 2007 Sendte følgende spørsmål til trafikkstasjonen her i Trondheim: Vurderer å kjøpe felger med ET35 til en Passat 2000-mod som egentlig skal ha ET45. Vil dette normalt by på problemer å få godkjent? Hvilke papirer trenger jeg for å få det godkjent? hvorpå jeg fikk følgende oppklarende svar: Når innpresset endres med mer enn 7,5mm (sporvidden mer enn 15mm), må dette dokumenteres fra fabrikant eller uavhengig godkjent labratorium.( TUV, DEKRA....)Kjøretøyet påsatt aktuelle dekk og dokumentasjon forevises trafikkstasjon for godkjenning. NB: time må bestilles Nedenfor følger utdrag av bestemmelsene. 6. Bytte av dekk/felg 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Jeg har ikke fått på felgene mine ennå, så jeg har ikke prøvd ut om det er så enkelt som teoriet skulle tilsi, men jeg håper ikke jeg får samme problemer som det du har hatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 10, 2007 Ser ut som du har møtt en som ikke er helt oppdatert, ja, men viste du til noe regelverk ved kontroll? Det står jo klart i Kjøretøyforskriftens paragraf 13 at TUV-papirer på sporviddeendring er godkjent.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...