#1 Skrevet Februar 12, 2007 Noen som har noen hete tips for å løsne umbracoboltene som holder bakre caliper på en '98 A6? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 12, 2007 Kjøpte crmo stål umbracopipe på Biltema, satt litt men med litt kraft så løsner de. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 12, 2007 Kjøpte crmo stål umbracopipe på Biltema, satt litt men med litt kraft så løsner de. Har umbracopipene de selger på biltema, men de er så grævla lange att de ikke passer på øvre bolten. Har til og med prøvd med latmannsarm for å få nok moment, men uten hell. Har begynt å runde den innvendige sekskanten på ene bolten også, så nye bolter er kjøpt inn. men å få av de gamle først.... Prøvd å komme til med amerikansk røyrtang, men uten hell (trangt). Tips?!?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 12, 2007 Ingen problemer hos meg. Pipa + vanlig skralle fikk jeg løsnet. Den øverste løsnet jeg ovenfra, men du kan evt. bruk t-håndtak og slå med en gummihammer (eller vanlig hammer). Bruk evt. 5-56 først, kanskje det hjelper. Håper du får løsnet den før den blir for rund. Har desverre ingen andre tips, uansett lykke til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 12, 2007 Sause den inn med rustløser over lengre tid før du prøver å løsne den, eller varme godset rundt bolten med gassbrenner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 13, 2007 varm skruen til den er rød glødende, eventuelt sveise på ei mutter, noe jeg en gang måtte gjøre på min 86 coupe gt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 13, 2007 bruk autogen å varm dem godt før du tar i noe spes!.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 13, 2007 sitter det ikke en gummi-hette rundt denne? Isåfall er det en dårlig idè å varme. kjøp deg et umbrako-sett i tommer, så kan du slipe den nøkkelen som er litt for stor til den passer perfekt, bank den inni med hammer så får du løsnet litt på "grumset" som holder den og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 13, 2007 Ikke gummihetter bak vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2011 bumper denne! Har nå runda min 8mm umbracobolt som holder bakre caliper (den øvre bolten) 10mm umbraco er for stort, så må vel kjøpe 9mm umbraco et sted for å se om denne funker.. Hvis ikke må jeg vel sveise på en mutter av noe slag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2011 Jeg kappa bare av bolten med vinkelsliperen når bolten til caliperen på en bil jeg skrudde på ble runda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2011 mulig det funker og slå inn ett XZN bits evt kappe av hodet av holderen. ta den med i skrustikka. og bruke en wise-grip tang og skru ut. og så kjøpe ny 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 7, 2011 har prøvd med torx og zxn / ribe bits.. runda den bare. Men om jeg kapper av hodet, så vil det jo fortsatt være ca 1cm bolt som jeg må "tre" calipperen av.. Å det er jo ingen vandring på calipperen .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 7, 2011 Se om du klarer å få skrudd av hele klaven og ta den av komplett. Da kan du banke litt på den, og prøve å vri delene litt frem og tilbake. Lettere å få bolten til å løsne da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 7, 2011 har prøvd med torx og zxn / ribe bits.. runda den bare.Men om jeg kapper av hodet, så vil det jo fortsatt være ca 1cm bolt som jeg må "tre" calipperen av.. Å det er jo ingen vandring på calipperen .. o hoi. satt og tenkte på carrieren jeg hehe da blir det straks værre. men, er ikke mulig og vippe opp caliper da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 7, 2011 Marius: det er vel klaven han ikke får løs? Du kan prøve å løsne boltene som holder gliderne på kalipperen fast først, da får du demontert noe av kalipperen og får bl.a av klossene. Jeg måtte kappe hodet og bore ut to av boltene på golfen når jeg tok av kalipperne på den for noen uker siden. Det går fint å få av kalipperen med hodet på bolten av. Erstattet boltene med rustfrie bolter med 6-kant hode til neste gang. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 7, 2011 Men om jeg kapper av hodet, så vil det jo fortsatt være ca 1cm bolt som jeg må "tre" calipperen av.. Å det er jo ingen vandring på calipperen .. Nei, bolten sitter fast i kalipperen, ikke i navet. Når hodet er borte, er det bare å trekke kalipperen (og bremseskiva) rett av navet uten problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 7, 2011 Det er de to boltene til braketten , inn i navet det er snakk om ja. Fikk løs den ene, så kan kanskje prøve å vippe opp og ned på calipperen ja Bolt nr 6. Trenger vel kanskje ikke borre den ut om jeg faktisk får av calipperen ? Da kan jeg vel bare skru den ut med ei tang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 7, 2011 Jeg prøvde det på begge mine, men det myke metallet i bolten gav etter og jeg gravde den i stykker med flere grove tenger uten at den løsnet. Så da ble det boring med tynn bor, uten å skade gjengene. Edit: Nr 5 kan du løsne på og dermed splitte kalipperen, blir enda lettere å komme til da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 7, 2011 Det er 4 år siden jeg starta denne tråden, husker ikke engang hvordan jeg løste det, så lite hjelp å få fra meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 7, 2011 Biltema har litt av hvert: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk/ http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Mutteravtrekkere-10-stk/ http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkere-15-stk/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 8, 2011 Så da ble det boring med tynn bor, uten å skade gjengene. Bør nevne at jeg kjørte gjennom begge hullene (med gjenger) med en gjengetapp for å renske ut alt av rust og dritt. Etter at jeg gjorde det kunne begge de nye boltene skrus helt inn med fingrene. Satte de også inn med Chesterton-pasta for at de ikke skal sette seg så grusomt til neste gang. Mistenker nemlig at jeg må bytte ene navet bak om ikke så lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 8, 2011 Marius: det er vel klaven han ikke får løs? Ah riktig. Tenkte det var glidebolten jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 8, 2011 for andre som kanskje søker opp denne tråden, så ble løsninga mi å slipe ned en 10mm umbraco til 9mm ish 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 8, 2011 Rørtang og mannemakt løsna min! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...