Treg start på 2,5tdi i kulden, 2001

Anbefalte innlegg

Var kaldt i helgen, 18,5-. og det var så vidt bilen startet, har ikkje sjekket glødeplugger endå, kan det vere andre ting som gjør det?

Er glødepluggene vanskelig å komme til?

mvh Robert Fardal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var kaldt i helgen, 18,5-. og det var så vidt bilen startet, har ikkje sjekket glødeplugger endå, kan det vere andre ting som gjør det?

Er glødepluggene vanskelig å komme til?

mvh Robert Fardal

 

Kaldt ? Tjaa, var -27 her på lørdags morran, men A4'n (1.9TDi PD) startet greit for det. Måtte vel kinne i en 5-6 sekunder før den gikk for egen maskin, og den harkla litt de første 20 sekundene, men den startet da uten problemer.

 

Kan være mange årsaker, vanlige pleier å være glødeplugger eller timing (på dieselpumpen).

På TDi motorer (untatt PD) MÅ man justere timingen på dieselpumpen etter å ha skiftet registertreim. Selve justeringen gjøres mekanisk, men man MÅ HA diagnoseapparart for å lese ut tallene for å gjøre justeringen. Dette er noe MANGE verksteder synder på, og ikke vet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis glødelampa lyser "normalt" lenge tipper jeg det er pluggene en eller flere som er defekt. De er ikke vanskelige å komme til. Sitter rett ved siden av innsugsmanifoldene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt alle glødepluggene no, og det var kun ein eg ikkje målte brudd i, den hadde 280 ohm, normalen skal vel vere 1,4-1,5???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 1 ohm er normalt. Noe under på helt nye plugger. Må skru de ut av bilen for korrekt måling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis glødelampa lyser "normalt" lenge tipper jeg det er pluggene en eller flere som er defekt. De er ikke vanskelige å komme til. Sitter rett ved siden av innsugsmanifoldene.

 

Og hvorfor må det være glødepluggene når lampa lyser normalt lenge ? Ville den lyst annerledes om det var noe annet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 1 ohm er normalt. Noe under på helt nye plugger. Må skru de ut av bilen for korrekt måling.

 

Må skru de ut av bilen ? Det er bare tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt alle glødepluggene no, og det var kun ein eg ikkje målte brudd i, den hadde 280 ohm, normalen skal vel vere 1,4-1,5???

 

Hehe, da fant du nok feilen ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvorfor må det være glødepluggene når lampa lyser normalt lenge ? Ville den lyst annerledes om det var noe annet ?

 

Det MÅ ikke være pluggene, men ved feil på tempføleren, spenningsforsyningsreleet eller motorstyreenheten lyser gjerne lampa alt for kort tid i forhold til hva den burde. Dessuten ville det ikke være første gang pluggene på en slik motor er defekt.

 

Skal ikke være 100% sikker på at pluggene må demonteres før måling, men mente å huske det var sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det MÅ ikke være pluggene, men ved feil på tempføleren, spenningsforsyningsreleet eller motorstyreenheten lyser gjerne lampa alt for kort tid i forhold til hva den burde. Dessuten ville det ikke være første gang pluggene på en slik motor er defekt.

 

Skal ikke være 100% sikker på at pluggene må demonteres før måling, men mente å huske det var sånn.

 

Joda, endel ting kan settes lengre bak i rekken om lampen lyser som normalt. Så da skjønner jeg hva du mener :)

 

Jeg skal 100% sikkert si deg at glødepluggene ikke trenger demonteres for å måles. For å si det slik: du skrur ikke ut og inn glødeplugger i en alu topp oftere enn du må. Det gjør ihvertfall ikke jeg.

 

Dessuten, hva påvirker det pluggen å være iskrudd ? Dette er et enkelt varmeelement. Enten så er kretsen sluttet (fungerer da sannsynligvis også), eller så er den ødelagt ("tråden" av brent av). Jord er tilkoblet motoren når pluggen står i, men hva så. Når man tester motstanden med ett måleapparat tar strømmen korteste veien uansett, og den går derfor ikke ørten ganger rundt i motoren før den kommer ut av pluggen igjen. I praksis blir derfor ikke måleresultatet påvirket (vel, sannhet med modifikasjoner, men her er det ikke snakk om finelektronikk, men en varme"tråd").

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E det sånn at det skjer ofte at de gjengene ryker eller?

blir litt shaky av å tenke på ka eg må gjøre hvis de ryker....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E det sånn at det skjer ofte at de gjengene ryker eller?

blir litt shaky av å tenke på ka eg må gjøre hvis de ryker....

 

Neida, ofte er det ikke. Jeg har ikke vært borti det enda, og jeg har da skrudd ut og inn endel plugger på endel biler (aner ikke noe tall, men at det er på noen titalls biler ihvertfall).

 

Dog, kanskje det er greit å overlate jobben til ett verksted ? Ryker det da blir det vel deres problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger meg inn i tråden her fro jeg driver på samme motor. Har jo bestilt nye plugger jeg da. Men hos meg så begynte den lampa å blinke i dag. Før har den lyst veldig lenge og bilen har vert trassig å starte i kaldt vær men i dag så begynte den å blinke og det helt umulig å starte bilen. Hva er galt når den blinker? sitter på 98' A8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg slenger meg inn i tråden her fro jeg driver på samme motor. Har jo bestilt nye plugger jeg da. Men hos meg så begynte den lampa å blinke i dag. Før har den lyst veldig lenge og bilen har vert trassig å starte i kaldt vær men i dag så begynte den å blinke og det helt umulig å starte bilen. Hva er galt når den blinker? sitter på 98' A8

 

Det kan være mange ting som er galt om den blinker. Det vanlige pleier å være bremslys bryteren. Men det skulle ikke påvirke startingen av bilen. Så det er godt mulig det er gløderele, ledningsnett, glødeplugger, eller noe helt annet.

 

Diagnose er stikkordet vi leter etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan være mange ting som er galt om den blinker. Det vanlige pleier å være bremslys bryteren. Men det skulle ikke påvirke startingen av bilen. Så det er godt mulig det er gløderele, ledningsnett, glødeplugger, eller noe helt annet.

 

Diagnose er stikkordet vi leter etter.

 

Hele greia begynte som sagt med at den var vanskelig å starte pga kulde og dårlig gløding. Har måttet lade batteri i hele helga grunnet forsøk på starting. Fikk enedlig start på bilen i ettermiddag. Da sto den 5min på tomgang. Kom ut i bilen og da blinka den lampa. Kjørte 30meter og da var det stopp. Da stoppa bilen og etter det har det vert umulig å starte den igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele greia begynte som sagt med at den var vanskelig å starte pga kulde og dårlig gløding. Har måttet lade batteri i hele helga grunnet forsøk på starting. Fikk enedlig start på bilen i ettermiddag. Da sto den 5min på tomgang. Kom ut i bilen og da blinka den lampa. Kjørte 30meter og da var det stopp. Da stoppa bilen og etter det har det vert umulig å starte den igjen.

 

Som sagt, umulig å si. Jeg tipper det ikke er noe med glødinga i det hele tatt siden bilen var "varm" og nektet å starte igjen. Det kan være diverse sensorer som er problemet.

 

Men jeg er rimelig sikker på at feilkoden(e) ville avslørt problemet enkelt og problemfritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele greia begynte som sagt med at den var vanskelig å starte pga kulde og dårlig gløding. Har måttet lade batteri i hele helga grunnet forsøk på starting. Fikk enedlig start på bilen i ettermiddag. Da sto den 5min på tomgang. Kom ut i bilen og da blinka den lampa. Kjørte 30meter og da var det stopp. Da stoppa bilen og etter det har det vert umulig å starte den igjen.

 

 

Styreenhet i diesel pumpa di kan være gått, Sjekk feilkoder. Bruker å komme opp med mengdefordeler el noe slikt. Ny styreenhet må skiftes sammen med ny pumpe :):( ikke billig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styreenhet i diesel pumpa di kan være gått, Sjekk feilkoder. Bruker å komme opp med mengdefordeler el noe slikt. Ny styreenhet må skiftes sammen med ny pumpe :):( ikke billig

 

STOPP nå da. Hvorfor i alle dager begynne med det dyreste, vanskeligste og mest pesimistiske ? Hvorfor ikke begynne med det enkle, billige og mest vanlige ?

 

VAG verksteder har også en tendens til å gjøre dette. På en passat ifjor som var inne byttet dem turbo, men problemet ble ikke løst av den grunn, så dem sendte bilen hit. Hele feilen var ledningsbrudd i ledningen til MAF'en.

 

At VAG verkstedet hadde satt inn en brukt / overhalt turbo (overhaling av garret turboer er IKKE lovlig i henhold til garret sine retningslinjer, så at VAG skal sette inn en slik turbo er suspekt nok i seg selv) som gikk 3 uker senere er en annen historie.

 

Det finnes MANGE årsaker til at glødelampa blinker, og det vanlige pleier å være diverse følere. Start her.

 

Men det ser ut som vi er enige om at diagnose sannsynligvis vil gi en god indikasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er feilkodene som var lagret på bilen til Per Arne..

 

Address 01: Engine

 

Part No: 4D0 907 401 E

 

Component: 2,5l/4VT EDC G00AG D32

 

Coding: 00004

 

Shop #: WSC 02314

 

 

 

2 Faults Found:

 

01441 - Low Fuel Level Sensor (G210)

 

27-00 - Implausible Signal

 

01442 - Misfire due to Lack of Fuel

 

35-00 - -

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er feilkodene som var lagret på bilen til Per Arne..

 

Address 01: Engine

 

Part No: 4D0 907 401 E

 

Component: 2,5l/4VT EDC G00AG D32

 

Coding: 00004

 

Shop #: WSC 02314

 

 

 

2 Faults Found:

 

01441 - Low Fuel Level Sensor (G210)

 

27-00 - Implausible Signal

 

01442 - Misfire due to Lack of Fuel

 

35-00 - -

 

 

Nå skal jeg spørre om noe fryktelig dumt, men det har skjedd før:

 

Det ER diesel på tanken ? Og den er flytende ? (ikke sommerdiesel som har blitt så stiv at tankpumpa ikke får tak i den).

 

Dere er 100% sikre på at det er diesel på tanken ? Hva viser tankmåleren i dashbordet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmålern viser ca1/4 tank. Åssen diesel det er kan du spørre om fylte i sverige og har ikke fylt siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselmålern viser ca1/4 tank. Åssen diesel det er kan du spørre om fylte i sverige og har ikke fylt siden.

 

Ihvertfall. Det som skjer er at det SER UT TIL, at pumpa i tanken din ikke får diesel inn i "kammeret". Dette støttes fordi begge feilkodene egentlig forteller samme sak (begge disse delene ligger i tanken). Siden måleren din i dashbordet sier ca 1/4 tank er det vel lite trolig tanken er tom (så sant det ikke er noe galt der også da).

 

Har bilen stått lenge ? Kan det har frosset i tanken (evt. blitt "gele") ? Sjans til å få bilen i varm garasje / hall ? Kanskje det ville løst problemet å bare fyllt på noe diesel også ? (gjerne romtemperert sådan).

 

Evt. er det noe feil i tankesystemet ditt.

 

Jeg er rimelig sikker på at feilen er her ett sted, og ikke i motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja er det mulig å taue en bil med tiptronic eller er det like fy-fy som med eldre automatkasser??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja er det mulig å taue en bil med tiptronic eller er det like fy-fy som med eldre automatkasser??

 

Tja, jeg vet egentlig ikke for sikkert. Er vel gjerne ikke helt bra. Automatkasser er ikke min greie. Jeg driver KUN med diagnose og elektrisk, alt annet holder jeg meg unna (ihvertfall i forhold til kundebiler).

 

Men hva sier instruksjonsboka da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på A8 med V6 TDI men på min Passat med 130 hk pumpedysemotor så er det en matepumpe i tanken som får en puls hver gang tenninga blir skrudd på. Omtrent slik som på K-jet biler for å få opp trykket. Hører du evt denne pumpen gå ? På Passaten hører man lett det fyker diesel gjennom rørene fremover bilen når man skrur på tenningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.