#1 Skrevet Februar 14, 2007 Har en liten diskusjon med min far som oppstod ved middagsbordet her nå. Han hevder at den eneste forskjell på en TDK og en TDI motor er intercooleren som sitter på TDI. Begge er forkammermotorer i følge han. Jeg hevder at forskjellen på TDI og TDK er stooor, TDI har direkte innsprøytning og elektronisk styrt dieselpumpe/innsprøytning mens TDK er en forkammermotor med mekanisk justerbare dieselpumpe. Intercooleren som sitter på TDI mener jeg spiller en mindre rolle med tanke på forskjellene mellom motorene, klart den gjør en forskjell men ikke så enorm og at det er langt fra den eneste forskjellen. Siden vi begge er meget påståelige trenger jeg hjelp til å underbygge mine påstander, for jeg VET at jeg har rett Feel free to comment 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 14, 2007 Har en liten diskusjon med min far som oppstod ved middagsbordet her nå. Han hevder at den eneste forskjell på en TDK og en TDI motor er intercooleren som sitter på TDI. Begge er forkammermotorer i følge han. Jeg hevder at forskjellen på TDI og TDK er stooor, TDI har direkte innsprøytning og elektronisk styrt dieselpumpe/innsprøytning mens TDK er en forkammermotor med mekanisk justerbare dieselpumpe. Intercooleren som sitter på TDI mener jeg spiller en mindre rolle med tanke på forskjellene mellom motorene, klart den gjør en forskjell men ikke så enorm og at det er langt fra den eneste forskjellen. Siden vi begge er meget påståelige trenger jeg hjelp til å underbygge mine påstander, for jeg VET at jeg har rett Feel free to comment TDK har mekanisk pumpe.......TDI har elektronisk pumpe......TDK får man både med og uten ic,TDI tror jeg man kun får med ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 14, 2007 Pumpen på TDI er mekanisk drevet den også, men elektronisk styrt mener jeg? Ellers fant jeg dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection Og der står det blant annet: The engine uses direct injection where a fuel injector sprays directly into the engine cylinder rather than the pre-combustion chamber prevalent in older diesels which used indirect injection 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 14, 2007 Pumpen på TDI er mekanisk drevet den også, men elektronisk styrt mener jeg? Det var det jeg mente......begge pumpene er jo drevet mekanisk av motoren sånn sett. Mens den pumpa fra TDK motoren er styrt mekanisk og TDI er styrt elektronisk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 14, 2007 Det var det jeg mente......begge pumpene er jo drevet mekanisk av motoren sånn sett. Mens den pumpa fra TDK motoren er styrt mekanisk og TDI er styrt elektronisk Vi snakker samme språk her ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 14, 2007 TDI (Turbo Diesel Direct Injection) er jo direkteinnsprøytet dieselmotor, mens D/TD er forkammer uten/med turbo. K = Katalysator (enveis, uten lambdaregulering). Du har rett. Kilde: F.eks. Automobil Revue 1994 VW Passat: 19 TDK 75 HK: Virvelkammer (forkammer) Bosch VE pumpe med mekanisk regulering. Turbo og Kat. 19 TDI 90 HK: Direkteinnsprøytet diesel, Bosch VE pumpe med elektronisk regulering. Turbo (og trolig kat) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 14, 2007 Jepp jepp. DU har helt rett. TDI har direkete innsprøytning, forbrenningskammer i stempeltoppen, topplokk uten forbrenningskammer. I tillegg har den dieselpumpe koblet mot styreenhet ( mulighet for chipping ). TDK har "vanlige" dieseldyser, forkamre/virvelkammere i topplokk, forbrenningskammer i topplokket og har ingen motorstyreenhet. TDI er alltid med ic, mens TDK er uten. Unntaket er GTD som er en TDK motor med ic. TDI kom med 90 HK og TDK med 75. GTD hadde 83???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 15, 2007 TDI kom med 90 HK og TDK med 75. GTD hadde 83???? Jeg tenkte GTD var en vanlig TDK med sportseter og gti lister osv... ? : klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 15, 2007 GTD i Golf III har vel ikke ic mener jeg å huske og 75hk, stemmer at de har sportseter og lign. GTD i Golf II har ic, husker ikke hvor mye hk de har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 15, 2007 Tenkte egentlig på Golf 2 GTD ja. Skrev litt utydlig ved å blande inn TDI motoren som kom i Golf 3. Ganske sikker på at GTD også var noe sprekere enn TDK uten ic, men husker ikke hvor mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...