#1 Skrevet Februar 16, 2007 Jeg sliter med å finne felger til golfen min.... Vet bare at jeg må ha ET 30 framme med en 7,5x16 felg for å gå klar av demperen. Hvordan blir det egentlig å regne seg opp en dim på dette ? Til feks 7,5 x 17 med ET 30 Vil dette bli likt? Og hvor mye lenger "inn" vil felgkanten gå om jeg skulle gå for 8" i bredde? OSV OSV OSV..... Noen som kan hjelpe meg litt? Om ikke linke til noe lesestoff/bilder/forklaringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 16, 2007 Jeg sliter med å finne felger til golfen min.... Vet bare at jeg må ha ET 30 framme med en 7,5x16 felg for å gå klar av demperen. Hvordan blir det egentlig å regne seg opp en dim på dette ? Til feks 7,5 x 17 med ET 30 Vil dette bli likt? Og hvor mye lenger "inn" vil felgkanten gå om jeg skulle gå for 8" i bredde? OSV OSV OSV..... Noen som kan hjelpe meg litt? Om ikke linke til noe lesestoff/bilder/forklaringer? Hei, Her kommer et forsøk: 7,5x16 og 7,5x17 vil ha akkurat samme avstand til demperen så lenge de har samme ET. Beholder du ET og øker felgbredden vil felgen bygge halvparten av tillegget i felgbredden hver vei (puh, vanskelig forklart - 1/2 tomme ekstra felgbredde med samme ET bygger altså 1/4 tomme innover og 1/4 tomme utover) Går du opp i felgdiameter må du gå ned i dekkprofil for å beholde noenlunde samme rulleomkrets, hvis ikke kan dekket ta i ved f.eks fullt styreutslag. Håper jeg ikke blir hengt av de med virkelig peiling for mitt forsøk på forklaring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 16, 2007 Tror jeg skjønner hva du mener. Takk skal du ha =) Og til mindre tall verdi på ET jo mer bygger selve felgen ut fra nav....? =) Gjør den ikke. ET er i millimeter? Så... hmmm... damn.... Blir dårlig med plass dette til sommern skjønner jeg =) Må jo neppå ET30 / 25 jeg da. Ettersom 7,5x16 ET 37 tar litt i justeringsskruene på demperne framme.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 16, 2007 Tror jeg skjønner hva du mener. Takk skal du ha =) Og til mindre tall verdi på ET jo mer bygger selve felgen ut fra nav....? =) Gjør den ikke. ET er i millimeter? Så... hmmm... damn.... Blir dårlig med plass dette til sommern skjønner jeg =) Må jo neppå ET30 / 25 jeg da. Ettersom 7,5x16 ET 37 tar litt i justeringsskruene på demperne framme.... Prøv en 5mm spacer foran og hvis 7,5x16 (da ET32) felgen går klar da, så vet du hva som går. ET er målt i mm ja, dvs en felg med ET30 bygger 30mm mer innover enn utover. Lavere ET betyr at felgen bygger mer utover på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 16, 2007 litt off topic, men hva med -ET18 på en 10,5" brei felg? dette må bli en syk kant? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 16, 2007 litt off topic, men hva med -ET18 på en 10,5" brei felg? dette må bli en syk kant? ET -18 eller ET18? Jo lavere ET hvor dypere kant er mulig, så dette er nok gromt uansett. Men å få felgen på en bil er kanskje verre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 16, 2007 ET -18 eller ET18? Jo lavere ET hvor dypere kant er mulig, så dette er nok gromt uansett. Men å få felgen på en bil er kanskje verre... ET-18 ja.. hørte nå, var 12,5cm kant.. Skal nok dessvere ikke på en vag bil da:rolleye: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 16, 2007 ET-18 ja.. hørte nå, var 12,5cm kant.. Skal nok dessvere ikke på en vag bil da:rolleye: ET-18 ja, da tenker jeg Rieger GTO styling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 16, 2007 ET-18 ja, da tenker jeg Rieger GTO styling hehe ja hadde det vært en vag den skulle på så ikke mange vag som får plass til 10,5-19" ET-18.. hehe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 16, 2007 er ET i millimeter da? for hvis du spacer 50mm så kan du liksom ikke trekke fra det i org. et på felgen, hvis du har et 32 og spacer 50mm så får du jo ikke et-18 ? felge.de eksempel her er det feks. spacet 20mm på et25 å han ha da endt opp med et 15 ? mulig dette er helt OT her men, bare prøver å bli litt klokere! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 16, 2007 er ET i millimeter da? for hvis du spacer 50mm så kan du liksom ikke trekke fra det i org. et på felgen, hvis du har et 32 og spacer 50mm så får du jo ikke et18 ?felge.de eksempel her er det feks. spacet 20mm på et25 å han ha da endt opp med et 15 ? mulig dette er helt OT her men, bare prøver å bli litt klokere! Som jeg skrev over, ET er målt i mm og dvs bredden av spacer trekkes fra på felgens ET. ET32 med 50mm spacer (som er en veldig tykk spacer!), blir ET-18 (minus 18). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 16, 2007 Som jeg skrev over, ET er målt i mm og dvs bredden av spacer trekkes fra på felgens ET. ET32 med 50mm spacer (som er en veldig tykk spacer!), blir ET-18 (minus 18). det jeg også egentlig tror, men hvorfor er det ikke det på en bilen i linken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 16, 2007 det jeg også egentlig tror, men hvorfor er det ikke det på en bilen i linken? Fordi tyskere ofte snakker om sporbredding pr aksel og ikke pr hjul. 20mm sporbredding kan da, som her, bety 10mm pr side/pr felg, dvs ET går fra 25 til 15 på hver felg og sporvidden endres 20mm. Aha! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 16, 2007 Låner denne tråden til ett kjapt spørsmål jeg. Har nå ET 37 og dem ligger perfekt kant i kant med hjul bue (synes jeg). Men skal Valse ut hjulbuer 2 cm. Vil det si at jeg må ha ET 17 for at dem fortsatt skal ligge like pent mot kanten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 17, 2007 Fordi tyskere ofte snakker om sporbredding pr aksel og ikke pr hjul. 20mm sporbredding kan da, som her, bety 10mm pr side/pr felg, dvs ET går fra 25 til 15 på hver felg og sporvidden endres 20mm. Aha! [/QUOte]dA lærte jeg noe i dag også=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 17, 2007 Låner denne tråden til ett kjapt spørsmål jeg. Har nå ET 37 og dem ligger perfekt kant i kant med hjul bue (synes jeg). Men skal Valse ut hjulbuer 2 cm. Vil det si at jeg må ha ET 17 for at dem fortsatt skal ligge like pent mot kanten? Enkelt og greit JA. Eller 20mm spacer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 17, 2007 Ingen som har virkelig FAG kunskap om dette i klubben som kunne tatt å lage en FAQ på dette? =) Jeg får jo mange gode inspill her da, men tror det har gangnet medlemmene i klubben om noe slikt hadde vært limt på denne forumdelen. Vedrørende Tyskere : De snakker alltid pr. AKSLING hva anngår spacere. Og tipset om å bruke spacere er forsåvidt greit. Men ønsker i all hovedsak å unngå dette. Kjørte 2006 med spacere. Ønsker å være biltilsynets venn, ikke fiende, for det har jeg prøvd, med laber suksess. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 17, 2007 Ingen som har virkelig FAG kunskap om dette i klubben som kunne tatt å lage en FAQ på dette? =) Jeg får jo mange gode inspill her da, men tror det har gangnet medlemmene i klubben om noe slikt hadde vært limt på denne forumdelen. Vedrørende Tyskere : De snakker alltid pr. AKSLING hva anngår spacere. Og tipset om å bruke spacere er forsåvidt greit. Men ønsker i all hovedsak å unngå dette. Kjørte 2006 med spacere. Ønsker å være biltilsynets venn, ikke fiende, for det har jeg prøvd, med laber suksess. Er det på en G3 du skal ha dette? Jeg kjører 8x17 et35 på min med 60/40 H&R senk. Måtte "justere" skjermene bak bittelitt, ellers lite problemer. Har fremdeles litt å gå på utover. EDIT: Kan godt bli med på en FAQ jeg. Mener selv jeg sitter på en del kunnskap på dette. Sammarbeide Helge? Du "spør", jeg "svarer"? Ta det i denne tråden da, så kan jeg mekke til noe i Word..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 17, 2007 Låner denne tråden til ett kjapt spørsmål jeg. Har nå ET 37 og dem ligger perfekt kant i kant med hjul bue (synes jeg). Men skal Valse ut hjulbuer 2 cm. Vil det si at jeg må ha ET 17 for at dem fortsatt skal ligge like pent mot kanten? Hvis jeg måtte svare ja eller nei på dette, så ville jeg svart nei... Dette fordi det ikke er eksakt vitenskap hverken at hjulet ligger i kant med ET37 eller at det er mulig å valse ut skjermen akkurat 2 cm. Jeg ville forøvrig aldri giddet og tatt meg bryet med å dra ut skjermene hvis du ikke har liggende noen gromhjul som du vet krever dette. Valsede skjermer er som med spacere: Unngå det hvis du kan. Dette fordi du kan få problemer med å feste innerskjermene etter at skjermen er valset ut, samt at lakken kan sprekke. Det er heller ikke slik at en valset skjerm ikke subber, det kan fortsatt skje pga bilens mykhet. Så mitt tips er at hvis du ikke har planer om noen gromme 9,5 eller 10 toms felger med offset rundt 30-35 på S6'en din, så valser du ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 17, 2007 Planen er å øke spor bredde. Skal ikke ha noen breiere felger men hvis jeg valser 2 cm pr side og flytter felger etter får jeg 4cm breiere spor bredde. Hvis jeg har mye bagasje i bilen og folk i baksetet så subber jeg allerede nå. Har sjekket litt og det er plast innerskjermen som jeg subber i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 17, 2007 Planen er å øke spor bredde. Skal ikke ha noen breiere felger men hvis jeg valser 2 cm pr side og flytter felger etter får jeg 4cm breiere spor bredde. Hvis jeg har mye bagasje i bilen og folk i baksetet så subber jeg allerede nå. Har sjekket litt og det er plast innerskjermen som jeg subber i. Og dette for å bedre kjøreegenskapene? Vet ikke hvor mye det har å si, men uansett ville jeg da gått for en felg med lavt offset, f.eks RS4 8,5x18 ET20 eller RS4 II 9x19 ET29 (?). 20mm spacere og valsing for å bedre rundetida på Rudskogen med 1 sekund ville jeg droppa 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 17, 2007 Ja det er pga kjøreegenskaper. Har ingen planer om å bruke spacere. Derfor jeg lurer på ET på eventuelle nye felger jeg må kjøpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 17, 2007 Ja det er pga kjøreegenskaper. Har ingen planer om å bruke spacere. Derfor jeg lurer på ET på eventuelle nye felger jeg må kjøpe. Du må jo eventuelt ta felg-bredde-forandring med i bildet også + eventuell forandring av dekkmerke. Dette kan/vil også spille inn. Men om du skal ha like bred felg, valse 2cm og du ønsker å ha felgen på samme "sted" som i dag, så trekker du av 20mm på innpresset. Men må si jeg også delvis er enig i det Runar sier også. Men for å svare på spm ditt; Om du i dag har 9" bredde og et37, valser 20mm, kjøper ny 9" felg med et17 blir det så godt som det samme. Innpresset er differansen mellom felgens annleggsflate mot nav og felgens senterlinje Venstre bilde; Negativ innpress (ET-10), høyre bilde; Positiv innpress (ET38) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 22, 2007 Åkei =) Nå har jeg som nevnt tidligere 7,5 x 16 felger med ET 37 Har problemer med at dekkbane subber borti justeringen på demperne. Så jeg har 10mm spacere. Med tilsvarene felg hadde ET 30/27 altså gått bra. Lurer nå på å innvistere i 9 x 16 felger med ET 15. Hvordan går da dette? =) Håper noen svarer =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 22, 2007 Åkei =) Nå har jeg som nevnt tidligere 7,5 x 16 felger med ET 37 Har problemer med at dekkbane subber borti justeringen på demperne. Så jeg har 10mm spacere. Med tilsvarene felg hadde ET 30/27 altså gått bra. Lurer nå på å innvistere i 9 x 16 felger med ET 15. Hvordan går da dette? =) Håper noen svarer =) 9x16 ET15 på Golf 3 stikker langt utenfor foran, så du burde nok ha ET25 eller noe slikt der for å dra å dra ut forskjermen så mye... Men da butter det vel innover igjen siden 9x16 ET15 bygger like mye innover som 7,5x16 ET34. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...