Oljeskift / kvalitet / service / reg.reim

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 2001 Passat 130hk TDI 4 motion. Hvor ofte skal den på service for å skifte olje?

 

Brukes det en dyrere olje som skal holde lenger på disse bilene?

Hva koster Oljeskift servrvice. Gjør de noe annet enn å skifte olje?

 

Selv om olja er bedre. Er det ikke all den dritten som er i olja som sliter på motoren. Det kan vel komme metallspon og alt annet inni her som surrer rundt?

 

Når skal register reim skiftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen din har muligheten for å gå på Longlife-serviceintervall. Der styres servicepunktet av en rekke faktorer som kjørelengde, tid, antall start og stopp, temperaturer etc. Det står litt om dette på Møller's hjemmesider, og bl.a. står det at under optimale forhold kan 1,9 TDI utgavene gå opptil 50' km mellom hver service. Bensisnmotoren 30'. (Olje må selvfølgelig peiles og etterfylles i mellomtiden). Gjennomsnittlig havner varslingen her i Norge på rundt 25' og grovt 1 - 1,5 år. Tidsmessig kan intervallet gå opp mot 2 år mellom service. Det benyttes noe som kalles Longlifeolje på disse bilene. Det kan variere litt fra forhandler til forhandler hvilket merke de benytter, men det er svært dyr olje av god kvalitet.

 

Reg.reimskift på disse bilene varierer på motorkode og produksjonsår. 1,9TDI har et utall varianter. Det kan også variere litt underveis, dvs at det som ble anbefalt da bilen ble solgt i 2001 ikke nødvendigvis er det de anbefaler fra importørens side på bilen i dag. Teknisk avdeling hos importør utsteder hver mnd en oversikt som forhandlernettet kontrollerer skiftintervallene opp mot. Intervallene varierer fra 60' på enkelte motorutgaver til 90' og 120'. 90' blir mer og mer vanlig å anbefale fra verkstedet ettersom importør har fått tilstrekkelig antall reklamasjoner på biler med regreimhavari på 105' ;) Det er faktisk en god del Passat 1,9TDI som dukke ropp med sprekker i reg.reima allerede på 60' km. Ha reg. nr ditt for hånden og ring nærmeste merkeverksted så de kan sjekke hvilket intervall som er anbefalt for akkurat din bil.

 

Det blir med tiden litt ymse slaggstoffer i oljen i en motor. Oljefilterets jobb er å fange opp dette og tar det meste Evenetuelle problemer som oppstår ved lange oljeskiftintervaller er at oljekvaliteten blir dårlig etterhvert, den kokser og kan tette igjen kanaler, oljesil osv.

 

Så følg serviceindikatoren i dashbordet og ta service når den ber deg om det ;)

 

 

Dagens moral fra firmabilavdelingen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.