Bremser. Hvordan funker de?

Anbefalte innlegg

(Gjør meg litt ekstra grønn her for å få et fyldig grunnleggende svar)

Hva stopper kjappest av ABS eller uten ABS?

 

Klarer man å låse bremsene helt på nedbremsing?

 

Hvorfor trenger man så store bremseskiver?

 

Håper noen kan svare og bruke spørmålene over som stikkord.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

(Gjør meg litt ekstra grønn her for å få et fyldig grunnleggende svar)[/Quote]

Er ingen ekspert på bremser men :

 

Hva stopper kjappest av ABS eller uten ABS?

Kommer an på underlaget og friksjon, det er jo det som avgjør bremselengden. På tørr asfalt stopper det vel kjappest uten ABS, mens det på vått og glatt underlag stopper fortere med ABS...

 

Klarer man å låse bremsene helt på nedbremsing?

Med ABS?

 

Hvorfor trenger man så store bremseskiver?

Jo større skiver, jo bedre bremseeffekt. Kommer vel av at jo større flate man har å bremse mot og jo lengre ut man kommer fra senter av hjulet, desto lettere er det å bremse bilen. Vil vel tro formelen kraft*arm kommer inn i bildet her. Mer moment lenger ut fra senter og da er løsningen større bremser, og da som regel større kalippere som klarer å bremse kreftene..

 

Sikkert mange her som kan gi mer utfyllende svar, og for all del rette på meg om jeg tar helt "spik spenna gæærnt"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. ABS - Nøkkelord "konsentrasjon".

En rask nedbremsing handler om å bremse hjulene til puktet før de låser seg.

 

ABS systemet måler om hjulene er låst, for deretter å slippe opp bremsen igjen. Dette systemet er ikke optimalt da den vipper frem og tilbake mellom dette kritiske punktet. Derfor kan en erfaren sjåfør bremse raskere uten ABS.

 

Dog, igjen, forestill deg, kl. 0200, småtrøtt på vei hjem fra en lang arbeidsdag, i det blå ser du en elg. Hva gjør du? (og veldig mange andre) - Kliner inn bremsen. Alle hjulene låser seg og du har null kontroll. ABS'en vil da være mere effektiv.

 

Situasjonen vil eskalere på vinterføre.

 

2. Bremseskiver - nøkkelord varme.

 

Størrelse, antall kalipere, masse, antall skiver, lufting osv. blir valgt ut ifra bremseeffekt og varmeutvikling. Når en bremser, skapes det friksjon mellom bremsekloss og skive.

 

En "vanlig" bil har ikke behov for dyr masse, diverse kjølesystemer o.l. fordi bilen er ikke beregnet for tøff kjøring. Dette merker man da dersom en laster denne bilen full og holder bremsen inne ned aurlandsdalen. Da går bremsene varme og en mister effekt (til slutt trykker en pedalen inn uten at det skjer noe). "Brems på gir" prinsippet - Avlast bremsene mest mulig.

 

Noen porcher skal klare 0-300-0 km/t 8 ganger (eller var det 12..?) og fortsatt ha god bremseeffekt. Da har de bl.a. kjeramikk masse, store flater. luftesystemer og flere kalipre.

 

Les litt mere om bremsesystemer her :

http://auto.howstuffworks.com/brake.htm/printable

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at bilen skal kunne bremse raskere enn den skal kunne akselerere. Stemmer det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ikke noen tommelfingerregel, da det blir veldig mange parametre innvolvert, bl.a. motoreffekt, fra hvilken hastighet det skal måles brems på. Bremselengden øker proposjonalt med kvadratet av hastigheten.

 

En vanlig norsk bil aksellererer fra 0-80 km/t på 8-10 sekunder (100 hk / 150 nm / 1400 kg) på asfalt.

 

På asfalt, fra 80-0 km/t tar det gjerne ikke mere enn 30 meter / 4-6 sekunder for den samme bilen, før en begynner å ta med

parameterene.

 

- Bremsekapasitet / tilstand.

- masse (antall kilo du skal bremse).

- friksjon (underlag vs. dekk).

(- hastighet )

 

En RS6 gjør 0-100 på snaue 5 sekunder med 1900 kg vekt. Den ligger nok i grensesjiktet på ha lengre bremselengde enn aks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at dekkdimensjonen påvirker også bremselengden. Bredt dekk bremser bedre enn et smalt dekk(bortsett fra enkelte veldig spesielle tilfeller).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at Uten ABS bremser fortere, men at man mangler styring.

 

Men er det slik at store tykke ventilerte bremser bremser bedre enn mindre bremser på samme bil, eller er det bare at den kan bremse mer før de blir varme? S6'n jeg hadde føler jeg bremset mye bedre enn Passaten. Den hadde nesten 13" skiver og 4 bremseklosser på vært hjul selv om den er tyngre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Schrøder

En annen ting er at dekkdimensjonen påvirker også bremselengden. Bredt dekk bremser bedre enn et smalt dekk(bortsett fra enkelte veldig spesielle tilfeller).

 

Jeg har testa et av de spessielle tilfellene og vannplaning er ikke noe gøy... spessiellt ikke når man treffer ting sammtidig.

 

Uansprett, så merker jeg STOR forskjell på Golfen etter at jeg skifta bremseskiver og klosser... skal til å skifte Bremsebånd i tromlene bak og skifte bremseveska til noe som tåler mer varme.. (klarte å kjøre bremsene temmelig varme her om dagen)

 

Ang dette med brede dekk, så merker jeg dette også ganske godt. Etter at jeg gikk fra 165 dekk til 215 dekk så virker det som at dekkene suger seg til bakken og jeg stopper mye raskere enn før. En bieffekt er at jeg har ikke klart å låse hjulene mine (Ikke noe ABS i min bil) siden jeg la om til sommerdekk... Vet ikke om dette er bra for bilen/bremsene, men det fungerer VELDIG bra.

 

En annen ting... Gode Støtdempere hjelper også greit når man kjører svingete veier og skal bremse og styre og ratte og svette seg rundt i dette svingete landet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bremser fortere uten ABS om du er konsentrert og vet hva som er mest effektivt. Før ABS tiden snakket en mye om å pumpebremse, altså bremse hardt, la hjulene rulle, styre, deretter bremse igjen og gjenta dette helt til du har styrt unna hindringen.

 

Du kan gå på egne kurs for å mestre dette skikkelig. Personlig er det svært sjelden jeg kommer opp i slike situasjoner, og det blir mer "detaljer" i det store bildet. (Det er altså ikke så mye en vinner på å koble ut ABS'en).

 

Det samme gjelder ABS'en sin revers, Traction Control. Det er et hjelpemiddel for å komme seg ut av en situasjon der det menneskelige innstinktet feiler.

 

S6'en vil ha bedre bremseeffekt enn passaten ja. Det blir som dekk vs. underlag / bremsekloss vs. skive. Større flater, bedre friksjon. (Bedre varmegang, osv.. ). Bilen føles lettere når du bremser. (Har selv A6 og Passat).

 

Mhp. dekk, jo - bredere dekk gir høyere friksjon, men jeg kjører mye på vinterveier, og da gir smalere dekk bedre tak. Litt ut i fra kjøreforholdene. (og for ikke å snakke om sporing, hjulspor og generell norske veier... :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående sporing: S6 med 245/40ZR17 Dunlop sp 9000 sporet noe skikkelig. Derfor var jeg litt skeptisk til Dunlop på Passaten. Men 225/40ZR18 sporer ikke i det hele tatt. Ubegripelig spørr du meg. Ikke ble den mer ubehagelig i dumper heller mot 195/65-15 vinterdekkene. Men fastere i svingene ble den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 205/65-15 - Sommer og 195/65-15 Vinter på A6'en, og kun 195/65-15 på passaten.

 

Stortrives med komforten, men det ser jo litt kjipt ut når det står en S-line ved siden av da... : grønn :

 

Kjørte selv på noen SP3000 Dunlop for endel år siden, og aldri mer... Kjempegode dekk og sportslige karakterer, men lite komfort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som man lærer på glattkjøring:

 

uten abs

Pumpebrems: lett og relativt effektivt grei kontroll

Optimal brems: vanskelig og stor effektivt god kontroll

Nødbrems: lett, stor effekt liten kontroll

 

med abs

Lett og på det jevne med effekt.

 

abs er rask pumpebremsing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Arve Hansen

Har hørt at Uten ABS bremser fortere, men at man mangler styring.

 

Låste hjul styrer ikke.

 

Max bremse effekt får en på grensen tilhvor bremsene låser

seg og da kan en også fortsatt styre

 

Men som noen nevnte kliner du inn bremsene en sen kveld

låser du fort hjula uten abs altså kan du ikke styre, m.m.

du slipper bremsene litt styr brems osv.

 

Med abs er det bare å stå på pedalen og styre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke er fornøyd med måten abs'en virker når det er glatt ute? Syns det skal så lite til før den slår inn. Jeg foretrekker faktisk å kjøre uten, og kjenner fint når det slipper. Liker å "kjenne" på underlaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke abs på noen av golfene, men på hondaen:p

der merker jeg det samme, det er nesten irriterende

at så ofte når en skal bremse ned kommer abs'n med

en gang mister liksom litt av feelingen med bilen og

dermed litt av kontrollen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I "prinsippet" (nå blir det veldig teoretisk her).. så skal du kunne bremse optimalt med ABS, så lenge du passer på at hjulene da ikke vipper over dette punktet der det låser seg, og ABSen slår ut..... Men, dette er vel teori som svært sjelden kommer ut i praksis - selv hvor dreven en er.. En elg er en elg og du skvetter pokker meg så mye..

 

Slår ABSen tidlig ut, kan det være symptomer på svake bremser, dårlige dekk, dårlig ABS osv.. slik at hjulene låser seg tidlig - fordi friksjonen forsvinner (da spesielt på glatt føre er dette merkbart)..

 

Merket dette godt da jeg gikk ned fra 205 piggfritt -> 195 piggdekk. (her snakker vi jo selvf. vinterføre). ABSen ble mye snillere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet problem er at folk ikke bremser nok.

Skal det stoppes fort holder det ikke å bremse til man kjenner abs`en eller at hjulene låser. Det bør klines til for fullt for å få maks bremseeffekt bak også.

Spesielt biler uten abs blokerer foran nesten før det tar bak. Lite heldig på glatta, men for at bilen skal være retningsstabil.

Samme gjelder abs. Du merker ikke forskjell om det er et hjul eller alle hjulene abs`en jobber på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kristian Eidem

Låste hjul styrer ikke.

 

Max bremse effekt får en på grensen tilhvor bremsene låser

seg og da kan en også fortsatt styre.

 

Jeg tror ikke man har no særlig god mulighet for å styre på det punktet du nevner der. Under oppbremsing når man kjører rett kommer belastningen bakfra og hjulene har "riktig" retning.

Hvis du da svinger vil belastnigen ikke komme i samme retning som hjulene ruller og de vil ha lettere for å miste grepet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brodern testet for mange år isen en Ford Excort XR3i mot golf 1.6 på sommerføre på en asfalttert parkeringsplass.

 

Kjørte opp mot 80 og bremset hardt med begge rett frem. Excorten uten ABS stoppet 5 meter før.

Men det kan jo være mye som spiller inn her som at Excort hadde bredere dekk.

Ikke samme person som kjørte begge bilene osv.

 

Når det ikke var ABS og folk bremset fult. Har jeg hørt at Dekkene ble ovale. Altså de ble slitt veldig mot asfalten. Det må jo si at man klarer å låse skivene helt.

Men klarer man å låse skivene helt på en Golf med skivene som er så å sette på større skiver hjelper vel da bare at man kan bremse ned flere ganger før det blir varmt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.