#1 Skrevet Februar 17, 2007 Har en 2.2 Turbo hvor jeg sliter med vannforbruk, samt at den er VELDIG tungtstartet når den er kald. Så lurer jeg på om jeg har funnet en felles faktor for dette? Når motoren er _kald_ - altså stått i 6-7 timer eller mer, så kommer det en del vann ut i flensen mellom turbo og grenrør. Og det ryker masse hvitt bak bilen, til den har begynt å få litt temp på motoren, da forsvinner det. Startproblemene er også der når den er _helt_ kald. Så hva jeg tenker er at her kommer det vann inn i motor - eller kanskje turbo? Da tenker jeg sprekk i topp, eller at toppakningen har tatt kvelden. Men det rimer ikke helt med det at pluggene er sotede til en hver tid (alle like), og når man tar ut pluggene og tørner så kommer det ingen vann opp. Litt bensinduns, bevist med lighter, hehe. Men - så tenker jeg - kan turboen lekke vann på noen måte som forårsaker dette ? Forrige eier hadde nemmelig blokket vann-inn på turboen, noe som får meg til å tenke at enten har det oppstått noe pga temp, eller at den ble blokket pga et problem. Jeg fikset naturligvis dette med en gang. Bilen er ombygd 20v til 2.2T (Coupe). Nå er ikke jeg så stødig på turboen oppbygning at jeg kan si hvor det kan, og ikke kan komme vann, men registrerer at grenrørsflensen er laveste punkt i forhold til innmaten på turboen og eventuellt vann som kan komme der. Noen løsninger har dere vel ikke - men kanskje teorier ? Skal prøve å blokke turbovannet når været tillater det, men intill da sitter jeg bare her og tenker .... PS. Vannet i grenrørsflensen er borte innen 10 sekunder etter start, hvit eksos ca 3-5 min med kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 17, 2007 Synes det høres ut som om det er gåene tetninger i turboen din jeg. Hadde det vært toppakningen hadde man vel sett det på pluggene. Men bilen burde vel gå som en dass også.. Hvis det er kommet vann i lagerene på turboen burde vel denne være fulstendig ødelagt?! Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 17, 2007 Synes det høres ut som om det er gåene tetninger i turboen din jeg.Hadde det vært toppakningen hadde man vel sett det på pluggene. Men bilen burde vel gå som en dass også.. Hvis det er kommet vann i lagerene på turboen burde vel denne være fulstendig ødelagt?! Mvh Geir Som sagt; kjenner ikke oppbygningen av turboen - men det kan virke som om det er en sprekk el.l. som utvider seg og setter når godset blir varmt ... Bilen går som et _dass_ når den er kald ja - når det lekker ... Men turboen funker fint .. enn så lenge. Men ny og større skal i til sommeren, så om den tar kvelden kommer jeg ikke til å gråte.... Mener det samme om pluggene! Hadde vanninnsprut på mitt forrige prosjekt, pluggene så nypollerte ut til enhver tid! Er vel bare å blokkere turbovannet å se da ... Også: den bruker masse vann - men om jeg kjører 40 mil i strekk bruker den ikke mere vann enn om jeg kjører 2 mil i strekk ... igjen med varme, og at det muligens tetter seg til .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2007 Er nok bare å blokkere da gitt. Eneste måten å få svar på.. Lykke til! Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2007 Hei Men hvis du skal blokkere vannet stopper du ikkje sirkulasjonen evt til andre ting og? Bare lurer? Mvh Atle M 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 18, 2007 Bare å blokkere vannrørene, men husk å ikke blokker inn på turboen, de må stå oppe ellers risikerer du å ryke turboen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 18, 2007 Bare å blokkere vannrørene, men husk å ikke blokker inn på turboen, de må stå oppe ellers risikerer du å ryke turboen Utdyp ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 18, 2007 Turboen din er vannkjølt, den har en vannINNGANG og en vannUTGANG. Du skrur disse løs og plugger de med en plugg, det skal stå åpent inn/ut av turboen dvs du skal ikke blokkere hullene på selve turboen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2007 Turboen din er vannkjølt, den har en vannINNGANG og en vannUTGANG. Du skrur disse løs og plugger de med en plugg, det skal stå åpent inn/ut av turboen dvs du skal ikke blokkere hullene på selve turboen Det jeg tenkte du mente ja. Takk for den. Glemte å nevne at bilen slår tilbake en del når man starter på kald motor. Kan være vann i cyl, men tenker også at om eksos ikke slipper ut pga vann i turboen, at den er tung å drive rundt. Men samtidig er den jo litt feil på tenninga så skal vel ikke tenke for mye på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2007 Sjekk vanni sylinder slik: Ut med plugg, inn med en hyssing el.l. Jeg tror 'alle' tidlige 20VT ble født med papirpakning, og de gir seg en eller annen gang. Hadde samme prob med min AAN.. Annen løsning: Legg en liten ledning e.l. mellom lokket på kjølevannet og beholderen så du ikke får trykk på systemet, og se om du fortsatt får vann ut i sprekkene. Det kan selvfølgelig være turboen som er lekk da også, men jeg trodde nesten ikke vannet hadde kontakt med roterende deler i KKK-turboene i det hele tatt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 26, 2007 Noen som har dimensjon på skruvene til vanngrenrøret (banjoen), og vann retur inn på motor ? Skulle plugge dem i kveld, men hadde ikke rette skruvene .. og må ha bilen for å komme meg til byen i morgen å handle delene *Sukk* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...