#1 Skrevet Februar 18, 2007 Heisann.. Har kjøpt meg ny lambdasonde fra biltema med 3 kabler (2 blå og 1 svart)..Den gamle som so i var original 3 ledninger fra Bosch.. Men det jeg syns er litt rart, er der du pluggen til labdasonden fra hjernen er, er det 4 kabler (2 brune, 1 rød/gul, og en grå som går til jord) Koblet min fra biltema slik 2 blå på 2 brune og den svarte på den rød/gule. Men bilen begynte bare og fuske veldig når jeg koblet slik, noen som har en annen ide om hvordan det skal være koblet? Eller hvorfor den begynte og fuske? Mvh Fredrik Helberg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2007 Du må ha en med 4 ledere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2007 Fikk du festet den lille brune til jord igjen da? Den skal sitte på motorfestet bak der. ( skal ha jord til motor). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2007 var en grå som satt der, og ja, festet denne igjen, pusset den ned til metallet, til og med for å få bra kontakt, men men..er vel som frode sier, må ha 4 ledninger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 19, 2007 Skulle ikke være nødvendig trodde jeg. Ut fra det jeg leste meg til en gang jeg holdt på med dette er bare den siste ledningen jord ?? Må bare sørge for at eksosen har jord via motoren ... og at du jorder den siste ledningen som går ned fra hjernen. Ikke mange ganger jeg går mot det Frode sier da .. Mener bestemt jeg brukte en med 3 .... den røk og da kjøpte jeg "rett" med 4... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 19, 2007 Jeg har brukt lambda med 3 ledninger på begge mine G60 motorer med bra resultat, og det sitter originalt lambda med 3 ledninger, så man må ikke bruke lambda med 4 ledninger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 19, 2007 Jeg har brukt lambda med 3 ledninger på begge mine G60 motorer med bra resultat, og det sitter originalt lambda med 3 ledninger, så man må ikke bruke lambda med 4 ledninger. Er det ikke skille på det rundt 90-91 da, om det er 3 eller 4 ledninger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 19, 2007 Det er vel som jeg skrev - de kan brukes om hverandre - er bare en jord ledning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 19, 2007 okai, men da har jg vel koblet riktig? 2 brune fra hjernen på 2 blå til lambda og en gul/rød fra hjernen til 1 svart på lambda? Og selvfølgelig den grå som alltid har stått til jord, går til jord fortsatt..og eksosen regner jeg med at er jordet.. Noen ideer om hvorfor det da begynner og fuske når jeg kobler til lambda? Kan det kanskje være dårlig kontakt et sted? Har ikke sjekket kabelene fra kontakten til lambda og videre oppover til hjernen, kanskje noe dårlig kontakt der, begynner først og fuske når den blir varm..så litt rart.. Er lenge siden jeg har kjørt med lambda nå, tror aldri den lambdaen som har stått på har vært i funksjon siden jeg kjøpte den, siden jeg så først nå når jeg bytta replacement cat. at ledningene var sliti på den gamle lambdaen.. Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2007 Hva står co-pot'en din på da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 22, 2007 hmm, aner ikke jeg, hvordan finner jeg ut det? husker jeg vrei på den i sommer slik at den gikk litt bedre på tomgang, men det var jo uten lambda tilkoblet, kanskje noe med saken og gjøre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 22, 2007 multimeter og måler motstanden på de yttre tappene på kontakten på sensoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 23, 2007 ok, hva skal den stå på da? med lambda innkoblet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 7, 2007 CO pot-hva skal dette stå på? Ingen som vet? Og har dette noe med at den fusker når jeg kobler på lambdasonden? Noen som har noen ideer om hvorfor den fusker når jeg kobler den til? Mvh Fredrik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 7, 2007 CO-pot 450-500 ohm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 8, 2007 oki, den sto på 500, så da er det ikke så gærent da...da var det tydligvis ikke grunnet til at den fusker... andre forslag? får sjekke kabelene som går opp til hjernen, men da må jeg klippe vekk den beskyttelsen rundt ledningsbunten ;/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 12, 2007 oki, den sto på 500, så da er det ikke så gærent da...da var det tydligvis ikke grunnet til at den fusker... andre forslag? får sjekke kabelene som går opp til hjernen, men da må jeg klippe vekk den beskyttelsen rundt ledningsbunten ;/ det må du for all del ikke gjøre Bruk PDF'en fra SNS sin hjemmeside og multimeter Se litt her http://www.snstuning.com/DIY/Tips/tips.htm 1 Start (50) red/green 2 OXS purple 3 Fuel pump relay red/green or yellow/blue 4 Knock sensor white 5 CO Adjustment blue 6 Ground (Sensors) throttle switches OXS Hall sensor Coolant temp. CO pot/Air temp. --- brown/white 7 Knock sensor brown or yellow in shielded black cable 8 Hall sensor red/black 9 Air temp sensor blue/white 10 Coolant temp sensor brown/green 11 Idle Switch red/blue 12 Injectors red 13* Ground ECU brown 14 Power main / Idle stab. valve black/white 15 Full Throttle Switch blue/black 16 not used 17 Not used 18 Hall sensor green/white 19 Ground brown 20 MIL yellow - Yes This is the wire the bling bling blinks the fault codes off your eprom! You did know that your ecu stores sensor fault codes? 21 Not used 22 Idle stab. valve black/yellow 23 Not used 24 Not used 25 Ignition coil green http://www.snstuning.com/DIY/Digi%20Diagrams/ecu.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 15, 2007 okai, takk for det...får feilsøke litt på bilen min en dag jeg da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...