Overgang til W8 taklys.....?

Anbefalte innlegg

Har funnet opptil flere versjoner av å lage en slik overgang. Virker som om det er like mange varianter på å lage overgang som det finnes nettsider om det : rolleyes Har funnet en på http://www.passatplus.de men den står på Tysk. Har sett andre der man legger en ledning ned a-stolpen.......er det egentlig vits i ? : klø : Den på Passatplus siden virker mest fornuftig i mine øyne,noen som kan avkrefte eller bekrefte på hva som funker uten å skru i filler hele interiøret ??

http://www.vwaudi-club.no/?s=viewGuide&GuideID=15

Denne ligger på klubben sine sider...

http://www.passatplus.de/umbauten/innenleuchte/w8adapter.htm

Denne ligger på PassatPlus sine sider......

EDIT: Jeg har kjøpt inn deler etter "oppskriften" på PassatPlus....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se er hensikten med den ekstra ledningen å få et ekstra +12V signal som bare er der når tenningen/interiørbelysningen ellers er på. Signalene som er i taket fra før er vel jord, permanent +12V og +12V signal for når dørene åpnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du MÅ ha en ledning ned til lysbryter el. lignende om du ikke fra før av har eksempelvis automatisk blendbart speil eller lignende sånn at du har strøm der oppe... Greit du har strøm til takluka, men denne er på hele tiden uavhengig av om tenning er på eller ikke (ergo lys hele tiden, døgnet rundt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du MÅ ha en ledning ned til lysbryter el. lignende om du ikke fra før av har eksempelvis automatisk blendbart speil eller lignende sånn at du har strøm der oppe... Greit du har strøm til takluka, men denne er på hele tiden uavhengig av om tenning er på eller ikke (ergo lys hele tiden, døgnet rundt)
Jeg har aut. avblendbart speil ja,var nemlig lite gira på å begynne å ta av a-stolpedekselet som jo er en airbag i : rolleyes Så da slipper jeg å begynne å nappe av a-stolpedekselet med andre ord

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, er det airbag der??? i A-stoplen???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel heller tvilsomt om takluka har strøm når tenning er av. Som regel er det ett rele som slår over igjen når du tar ut nøkkelen, eller når du har åpnet og lukket førerdøra, slik at vinduer og takluke mister strømmen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har funnet opptil flere versjoner av å lage en slik overgang. Virker som om det er like mange varianter på å lage overgang som det finnes nettsider om det : rolleyes Har funnet en på http://www.passatplus.de men den står på Tysk. Har sett andre der man legger en ledning ned a-stolpen.......er det egentlig vits i ? : klø : Den på Passatplus siden virker mest fornuftig i mine øyne,noen som kan avkrefte eller bekrefte på hva som funker uten å skru i filler hele interiøret ??

http://www.vwaudi-club.no/?s=viewGuide&GuideID=15

Denne ligger på klubben sine sider...

http://www.passatplus.de/umbauten/innenleuchte/w8adapter.htm

Denne ligger på PassatPlus sine sider......

EDIT: Jeg har kjøpt inn deler etter "oppskriften" på PassatPlus....

Hensikten med kabelen ned a-stolpen er vel for å kunne dimme belysningen av knappene og de to lysdiodene, ved bruk av instrument-dimmeren..

Monterte selv w8 taklys for en måneds tid siden. Jeg klarte å smette denne kabelen innom a stolpe dekselet uten å ta det av. Enden koblet jeg til på baksiden av "instrument-dimmeren".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

pga bl.a komfortfunksjoner, så har du konstantstrøm opp til motor på takluka, i tillegg er det en ledning opp som gir impulser til motor når denne skal gå eller ikke (altså bare strøm når motor går)

Ja Pål du kan ta strøm fra det automatisk avblenbare speilet (99% sikker ihvertfall) det får strøm sammens med resten av instrumentbelysning etc...

Arve, ja du har airbag i A-stolpene... Derfor egentlig ikke så greit å montere opp diverse målere å sånt i a-stolpen sånn egentlig... (annen sak)

Du har muligens en oppe i taket over døra og (vet ikke når disse "gardinene" kom på passat)

for de som må ned på lysbryter/instrumentlys for å få strøm til belysningen i panelet, så er det letteste og bruke en forholdsvis tynn kabel som du trekker bort til a-stolpen og "ut" ved frontruta, deretter at du bare og dytter kabelen inn mellom ruta og a-stolpen, bruk et kredittkort el. da får du skjult denne helt og du slipper å begynne å demontere a-stolpedekselet, IGJEN så har du risikoen med airbagen og at leningen da kan hindre dekselet i å løse ut skikkelig (tror ikke det vil være noe problem) Skal du være helt sikker, må du derimot ta av dekselet og legge kablen fint rundt airbagen og feste den godt hele veien...

Bakpå hovelysbryteren skal det være en grå og blå ledning, ligger vel helt til høyre mener jeg å huske... denne kan du koble opp på, så kan du dimme lysene sammens med resten av instrumenbelysningen. (grå-blå kabel = instrumentbelysning)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har no vel noe solcelle i takluka med som laga strøm du kan hente fra? eller lyset til speilet på solskjermen

Men er no vel ikke all verden å nappe av et deksel på a stolpen å legge ei ledning til bryteren.. bare litt mer arbeid ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som har delenummeret på W8 taklys som passer i golfIV m/takluke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har no vel noe solcelle i takluka med som laga strøm du kan hente fra? eller lyset til speilet på solskjermen

Men er no vel ikke all verden å nappe av et deksel på a stolpen å legge ei ledning til bryteren.. bare litt mer arbeid ;)

Det e jo tross alt en airbag inni der da......har STOR respekt for slikt!! Derfor e va så lite gira på å måtte ta det av skjønna du. Kan jo alltids sette inn bilen på Møller å få den grisekjørt da ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, er det airbag der??? i A-stoplen???
Er iallfall det på min bil........står et fint lite airbag-merke helt øverst på dekselet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er iallfall det på min bil........står et fint lite airbag-merke helt øverst på dekselet

Ja du har det meste av utstyr du pål.......

Uansett, Kenneth Vigane på forumet her fiksa seg sånn når han hadde passaten sin, send en pm å spør hvordan han gjorde det! Han hadde også solar takluke pål ha ha..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få hjelp fra en i lokal-laget til å montere dette...........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke av med deksel på A stolpe, har montert slik selv, har også airbag der.

Her er en annen oppskrift som viser hvordan.....

Øøhh mulig jeg er blind men jeg ser ikke noe oppskrift jeg ;) Som jeg skrev tidligere i tråden,har funnet sikkert 4-5 forskjellige oppskrifter å kun en som viser at man "må" trekke ned en ledning i a-stolpen. Derfor ble jeg forvirret og oppgitt når jeg fant så mange forskjellige oppskrifter : rolleyes Får heldigvis en hjelpende hånd av Trond Wiggo (nei ikke Torgersen ;) ) når han kommer onshore igjen den 27. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opsann! Litt rask der kanskje...lagt inn linken nå: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for oss som ikke har 3B plattformen i fingrene Fivel, dette W8

taklampergreiene er at man får to røde LEDs som lyser opp girkule

etc når det er mørkt ute (ala det som kom på A6 typ 4B) ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp... du får diodene, samt du får lys i alle knappene der oppe, samt i ringen rundt vribryteren... Får også trykk-knapper istedenfor skyveknapper.... Kort og godt et finere panel med nyere design

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg på her..

Fikk kompis til å montere for meg igår. Var egentlig utrolig enkelt å montere W8 settet.

For å få "dimming" på lysdiodene, trenger du en vanlig tynn strømledning som du trekker ned fra en ledig ledning på en egen kontakt/overgang du må lage selv... Finnes oppskrifter på dette lenger frem...Denne ledningen monterer du ved hjelp av en "strømstjeler" som du kobler på ledningen bak lysbryter som er grå med blå stripe på. Så må du ha en kobling som du krymper over spleisen du gjør i taket mellom den ledningen og den ledige ved kontakten.

Bruk tapetkniv og fjern litt av isolasjonen mellom takplaten og taket der den nye kontakten til W8 lyset skal være. Den er nemlig breiere enn den som sitter i den gamle belysningen.

Tok 30 minutter. Det mest "knotete" var å trekke ledningen fra taklyset bort til A stolpen (har ikke airbag der, så det var "piece of cake" å trekke ledning!).. Her brukte vi en "strømtrekker" kabel vi lånte hos en elektrikervenn. Da gikk det MYE kjappere sa kompisen, som hadde montert samme settet på sin Passat uten dette hjelpemidlet..

Skulle tatt bilder, men det ble glemt.... Uansett; det ble skikkelig pent! : rock :

Truls

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.