#1 Skrevet Februar 19, 2007 Istedenfor å starte ny tråd, endret jeg denne. Se poster lengre ned!!! Avsnittet under er ordnet opp i. Har nå fått chippet motoren min. (1.8T AEB) Men merket ingen effektøkning som følge av chippingen..... Hva kan problemet være? For noen uker siden fikset jeg jo masse ting med motoren, og etter det gikk motoren mye bedre enn før. Så var rimelig sikker på at motoren gikk som en klokke. Har ny LMM, ny N75J ventil, fikset sprukne veivhusventilasjonsslanger, satt på sportsluftfilter og katalysatorerstatter, nytt Milltek effektanlegg, ny termostat og ny kjølevæske, skiftet olje og oljefilter, nye vakuumslanger til bensintrykksregulator, wastegate og N75J-ventil. Tips mottas med takk!!! Chip'en kan vel ikke være defekt, for da ville vel motoren gått dårligere enn før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2007 Brudd i ledningene til N75? Det var det på min. Ladet da bare 0.4 bar. N75J får jo kontakta for ledningene på "feil" side i forhold til den originale. Ledningen blir derved i korteste laget. Min hadde brudd inni gummiisolasjonsstrømpa på kontakta. Feil i diagnose var omtrent slik: Magnetventil N-75 utgang åpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2007 Hmm. Ja, jeg bør vel gjerne sjekke det! I og med at jeg har modifisert luftfilterboksen for å få plass til et apexi konfilter inni, ble lokasjonen til LMM'et flyttet litt slik at det ble enda mer strekk på ledningen til N75J-ventilen. Så bør vel sikkert forlenge ledningene slik at jeg unngår brudd hvis det ikke allerede er brudd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2007 Er på jobb nå, men skal sjekke ikveld. HVIS det ikke skulle være brudd på ledningene til N75J, er det noen andre plausible forklaringer? Bilen min har forøvrig automatgir, men det skal vel ikke ha noe å si?(Hvis de hadde valgt en chip for manuelt gir ved feiltakelse eller noe sånt) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 19, 2007 Hvem har chippet den? Hva slags chip? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 19, 2007 målt ladetrykk? prøv å koble av n75 å prøv da om den går enda dårligere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 19, 2007 Sikker på den ikke var chippet ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 19, 2007 Den ene ledningen til N75J var røket av ja.... Tok av begge, og loddet på forlengelser. Var ute og testet bilen litt isted, og den gikk en god del bedre. Fremdeles ikke så bra som jeg hadde håpt. Når den først drar, drar den bra, men ved girskift taper jeg masse og så må den bygge seg opp igjen liksom. Forhåpentligvis vil en ny resirkventil hjelpe på med dette problemet? Har jo kjørt en annen tilsvarende bil, med samme chip, samme katalysatorerstatter, men et annet effektanlegg og konfilter. Den gikk mye bedre, men den var manuelt giret. Kan automatkassen gjøre så mye utslag i negativ retning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 19, 2007 går vel ein del dårligere med automat.. men kan hende den går med feil koder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2007 Satt ledningene på rett sted igjen da? Usikker på om det spiller noen stor rolle men, magnetventilen sitter rett vei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 19, 2007 Ja, tok en ledning av gangen, for å være sikker. Magnetventilen skal sitte rett vei ja, var veldig nøye på det da jeg skiftet den for noen uker siden. Skal hente en ladetrykksmåler og en ny resirkventil imorgen, som jeg kjøpte forrige uke. Litt lettere å se om motoren går som den skal når jeg kan lese av ladetrykket. Er det 0,9bar som det skal være med chip'en, betyr vel det mest sansynlig at bilen går dårligere pga automatkassen. I tillegg har jeg 2WD i motsetning til hans 4WD, så litt hjulspinn i førstegiret på min gjør jo og sitt til at det går tregere. En annen ting: da jeg lot bilen stå på tomgang ikveld etter å ha testet den, lød den nesten som en tresnekke. Kom en ganske markant dunkelyd. Den fulgte turtallet da jeg trykket på gasspjeldet. Etterhvert forsvant den. Jeg ble litt redd, da jeg syns det var litt metallisk klang. Men hadde det forekommet detonasjon i motoren da jeg ga fullt pådrag og testet den, ville vel ikke slike lyder forsvunnet? Jeg merket aldri noen lyder da jeg testet bilen, og en skikkelig detonasjon ville vel gitt nok lyd fra seg til at jeg hadde fått det med meg? Skal hvertfall høre nøye etter når jeg starter motoren imorgen tidlig og den er kald!!!! Det var en helt annen lyd enn raslelyden fra kamkjedestrammeren som jeg er vant til.(Har planer om å skifte kamkjedestrammeren litt utpå våren) AEB motoren skal vel ikke ha problem med å tåle et ladetrykk på 0,9bar på 98 oktan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 20, 2007 Idag var lyden vekke. Har kjørt en del idag, og nå ikveld da jeg ga fullt pådrag, kuttet bilen helt og giret opp igjen. Jeg prøvde en til gang, det samme skjedde, og så kom pådraget igjen. Etterpå gikk bilen nøkkete en stund, og så gav det seg. (Prøvde ikke å gi på mer etter det) Hva kan dette være??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 20, 2007 Har du byttet, sjekket den orginale resirkulerings ventilen om den er gåen kanskje. Har hatt samme problem i min a6 1.8tq aeb men samtidig som n75 var dårlig. Byttet n75 og satt inn forge resirk.ventil og fikk meget bra respons etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2007 Har satt i ny N75J. Skal sette i ny resirkventil idag eller imorgen. Tenkte jeg skulle kjøre vagcom for første gang, og slette eventuelle feilkoder for å se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2007 Bytt plugger. Disse motorene er ofte kresne på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2007 Har byttet plugger for noen uker siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 20, 2007 Hmm. Knotet rundt en time med vagcomkabelen, men får ikke kontakt med interfacen. Har lest litt her på forumet, og ser mange sliter med å få til vagcom-kablene fra alpha-bid. Tror jeg dropper hele planen om sletting av eventuelle feilkoder......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 21, 2007 Kan tett bensinfilter være en mulig årsak? Tipper bensinfilteret ikke er skiftet på en god stund. Da jeg skiftet eksosen, så jeg at klemmene til filteret var originale engangsklemmer. Bruker Møller slike når de bytter ting på bilen, eller betyr det da at filteret som står på er det samme som sto på da bilen forlot fabrikken? Isåfall er det vel på høy tid å skifte. Så min plan er: Nytt bensinfilter, få skiftet resirkventilen, montere ladetrykksmåler så jeg får sett hva motoren lader. Andre ting? Noen i bergen som har vagcom og tid til å sjekke/slette feilkoder for meg en dag??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 21, 2007 Jeg kom over denne tråden da jeg drev å søkte litt på forumet her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=70483&highlight=motor+kutter Jeg har jo endret signaluttak til N75J ventilen. Originalt får den ladetrykksignalet fra kompressorhuset på turboen. Dette har jeg plugget, og tatt signalet fra innsugsmanifolden istedenfor. Grunnen til at jeg har gjort det er at trykket alltid er lavere ved manifolden enn ved turboen pga trykktap gjennom rør og intercooler. Dermed får jeg litt høyere totaltrykk ved at det skal mer til før N75J-ventilen åpner. Kan dette da føre til samme situasjon som i posten jeg linket til? Høyere trykk enn hva ecu'en er kodet for å tillate, og dermed kutter motoren? Isåfall merkelig at det gikk helt fint på søndag kveld og mandag, men at motoren begynte å kutte igår kveld..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 21, 2007 Anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 21, 2007 Ikveld skjedde det på nytt igjen. Det gikk helt fint å dra på et par ganger, men da jeg skulle hjem og hadde henger på, og skulle akselerere på motorveien, kuttet motoren litt. Så ved stor belastning skjer det tydeligvis. Noen har ment at bensinkutt-funksjonen er fjernet når jeg chippet bilen, slik at litt for høyt ladetrykk ikke skal være grunnen. Hva tror dere om gammelt bensinfilter som årsak? Vil motoren kutte på den måten da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 22, 2007 Bump igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 22, 2007 jeg hadde prøvd å bytte bensinfilter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 22, 2007 Skal få skiftet bensinfilter og resirkventil! Fikk idag god hjelp av Ingve Storebø fra SBT Tuning. Han kjørte tester på vagcom, og slettet alle feilkoder. Så var han med i bilen mens jeg dro på, og sjekket vagcom hver gang motoren kuttet. Ser ut for at det er chip'en fra Bergen Bilelektro det er noe gale med. Hvis de ikke klarer fikse det, ber jeg om pengene tilbake, og får bilen chippet hos SBT Tuning istedenfor. SBT Tuning kan virkelig anbefales på det varmeste!!! Chipper man bilen der får man diagnose og test av bilen på forhånd, og det samme etter chippingen. De forsikrer seg om at alt fungerer som det skal før de chipper en bil, og før de leverer bilen fra seg etter chipping!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...