#1 Skrevet Februar 19, 2007 Hei! Lurte på om noen kunne fortelle meg litt om forholdet mellom turbo og kompressor på Golf GT. Kompressorens kraft har man vel fra helt i bunn av registeret og når man får turtall så begynner jo turboen å lade, men glir dette over ihverandre eller har man kompressor- og turbotrykk også på de øverste turtallene? På forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2007 leste vel akkurat at de overlapper hverandre... på det meste er vel trykket på 2-2.5 bar og jeg ikke husker feil, det er da med et relativt lavt turtall.. husker ikke hvor jeg leste det men men... mulig jeg tar totalt feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2007 Stemmer det. Kompressoren drar fra bunnen og turboen overtar. Eksakt hvilke turtall veit jeg ikke. Turbotrykket er 2.55 bar målt fra 0 eller 1.55 bar målt fra atmosfærisk trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2007 Men hvordan er kompresjonen da? 1,4 har jo lavt slagvolum(riktig ord?) og med så mange hester så må det jo være en del luft i omløp. Og hvordan overtar turbo for kompressoren, slutter reima å gå rundt da eller? For det er vel reimdrift på kompressoren, eller tar jeg feil nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 19, 2007 Kompressoren har reimdrift ja. Den er koblet opp ala klimaanleggkompressoren med ei magnetkobling på reimhjulet. Denne magnetkoblingen taktes/slår ut og inn i hurtig tempo, evt. kobles helt ut slik at kompressoren frikobles ved høyere turtall. Det hjulet som driver reima, selve reima og yttre del av kompressorens reimhjul fortsetter å snurre selv om kompressoren ( reimhjulets indre del ) frikobles. Har ikke hørt dette selv, men man skal visstnok kunne høre klikkelydene fra magnetkoblingen innimellom. Kanskje om man ruser motoren? Kompresjonsforholdet er jeg usikker på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 19, 2007 takk for info Bent Owe, og dette vil jeg høre mer om, andre innspill? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...