Golf GT, forholdet kompressor og turbo.

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen kunne fortelle meg litt om forholdet mellom turbo og kompressor på Golf GT.

Kompressorens kraft har man vel fra helt i bunn av registeret og når man får turtall så begynner jo turboen å lade, men glir dette over ihverandre eller har man kompressor- og turbotrykk også på de øverste turtallene?

 

På forhånd takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

leste vel akkurat at de overlapper hverandre... på det meste er vel trykket på 2-2.5 bar og jeg ikke husker feil, det er da med et relativt lavt turtall.. husker ikke hvor jeg leste det men men... mulig jeg tar totalt feil :/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det. Kompressoren drar fra bunnen og turboen overtar. Eksakt hvilke turtall veit jeg ikke.

 

Turbotrykket er 2.55 bar målt fra 0 eller 1.55 bar målt fra atmosfærisk trykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan er kompresjonen da? 1,4 har jo lavt slagvolum(riktig ord?) og med så mange hester så må det jo være en del luft i omløp. Og hvordan overtar turbo for kompressoren, slutter reima å gå rundt da eller? For det er vel reimdrift på kompressoren, eller tar jeg feil nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompressoren har reimdrift ja. Den er koblet opp ala klimaanleggkompressoren med ei magnetkobling på reimhjulet. Denne magnetkoblingen taktes/slår ut og inn i hurtig tempo, evt. kobles helt ut slik at kompressoren frikobles ved høyere turtall. Det hjulet som driver reima, selve reima og yttre del av kompressorens reimhjul fortsetter å snurre selv om kompressoren ( reimhjulets indre del ) frikobles. Har ikke hørt dette selv, men man skal visstnok kunne høre klikkelydene fra magnetkoblingen innimellom. Kanskje om man ruser motoren?

 

Kompresjonsforholdet er jeg usikker på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for info Bent Owe, og dette vil jeg høre mer om, andre innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.