#1 Skrevet Februar 19, 2007 Kjøpte Golfen (96', 1,6 GL) den 14. des 2006, dagen etter den sannsynlig var EU-godkjent. Hadde bilen med over til Kiel i Tyskland for vanlig storservice i begynnelsen av februar 2007. Midtveis fikk jeg telefon fra verkstedet med beskjed om feil og mangler som ville koste 1400 € hvis jeg skulle fikse det der. Hentet bilen uten å gjøre noe med den annet enn storservice'n (pluss et aldri så lite hakeslipp..) De groveste feilene som ble funnet er: - utslitt fòring bærearm foran - utslitte dempere bak - NULL bremsetrykk og lekkasje pga gjennomrustet bremserør bak. - defekt håndbrekk pga ovennevnte Er ikke dette feil/defekter på bilen som burde ha vært åpenbare og naturlige å oppdage på EU-kontrollen i desember? Jeg har kjørt ca 250 mil med bilen siden jeg kjøpte den (langkjøring), og den står mye da den ikke er i bruk når jeg er ute på jobb på sjøen. Har snakket med vegvesenet som er svært interessert i å se på bilen for evt videre kontakt med verkstedet som godkjente bilen. Men da ryker jo skiltene fordi jeg da naturlig nok blir ilagt kjøreforbud. Er NAF-medlem, men ikke tatt kontakt med de ennå. Jeg tror jeg egentlig bare skal bite i det sure eplet og fikse bilen. Kontakt med vegvesen kan bety skiltgebyr og mye "fjas" før jeg får fikset kjerra. Men det er også surt å tenke på at godkjennende verksted da "slipper unna" med en sløv EU-kontroll. Selvfølgelig er det bra at bilen er EU-godkjent, og et pluss for den som skal selge bilen, men som kjøper tar jeg jo for gitt at bilen er i driftsikker tilstand spesielt når den dagen før ble godkjent? Noen tips og råd? Lignende erfaringer? PS: Bilen står parkert, brukes kun i nødstilfelle..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 19, 2007 Jeg ville faktisk tatt saken med vegvesenet.. Tenk om noen andre hadde kjøpt den bile, og så kjørt ihjel søstera di et fotgjengerfelt fordi han ikke hadde bremser, men hadde fått en kompis til å godkjenne bilen "under bordet" for å spare penger på å slippe å reparere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 19, 2007 Foringa og i alle fall bremserøret burde ha blitt oppdaget under kontrollen. Når et bremserør ryker pga. rust har det vært rusten overflate på det en stund. Jeg håper ikke at du bruker bilen slik den er nå, for din egen og andres del! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 19, 2007 er ikke ukjent at man kan kjøpe en bil igjennom eu.godkjenninga.. Eu-kontroll er derfor aldri no man skal ta forgitt.. bruk heller en NAF test.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 19, 2007 Bilen står, men må til Oslo for å fikses. Ved kontakt med vegvesenet fikk jeg hele tiden høre at det er jeg som sjåfør som er ansvarlig for bilens tilstand, noe jeg er fullstendig inneforstått med. Selger kan gjemme seg bak eu-godkjenningen (at han solgte i god tro). Jeg kan avtale med trafikkstasjonen ved Larvik om visning, og forhåpentligvis få til en avtale om lov til å kjøre bilen til verksted. Er utrolig forsmedelig å oppleve noe slikt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 19, 2007 er ikke ukjent at man kan kjøpe en bil igjennom eu.godkjenninga.. Eu-kontroll er derfor aldri no man skal ta forgitt.. bruk heller en NAF test.. Det er jo derfor jeg ikke har lyst til å gi meg på dette. Det er altfor lett å få en bil gjennom godkjenning, spesielt om man er "kamerater"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 19, 2007 mor og far hadde bilen på eu-kontroll og storservice, fikk tilbake bilen uten bremser, mutter holdt på å dra av veien etter 100m liksom, dem slapp jo fint unna!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 19, 2007 Har hørt om en del folk som får prikkfri EU hvis de betaler 1500kr etc.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 19, 2007 Det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre. Som i dette tilfellet er det jo faktisk snakk om sikkerheten til både de i bilen og alle medtrafikanter. Helt sykt! Sjekket med vegvesenet om bilen hadde noen mangler på tidligere kontroller, og måtte helt tilbake til '02 for å finne feil (da var det et annet verksted som kontrollerte, samme verksted med absolutt 0 feil både i '04 og '06). Dessuten - hvor ofte får man 0,0 på avgassmåling på ti år gammel bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 19, 2007 Det er veldig fint at du har tatt opp dette med Vegvesenet. De fører tilsyn med verkstedene som driver EU-kontroll og trekker tilbake godkjenninger umiddelbart om de får vite om fusk. Ingen er tjent med at det er mulig å kjøpe seg godkjenning. Tenk om bremsene dine hadde sviktet når du trengte dem som mest! Når bilen din er i reparert, håper jeg du tar fakturaen med til selgeren. Han har begått dokumentforfalskning dersom EU-kontrollen er "kjøpt", og det er alvorlig. Er han lur, blar han opp umiddelbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 19, 2007 Jeg er absolutt ingen regelrytter, men for meg er dette en prinsippsak. I og med jeg engasjerer vegvesenet her, og ikke går "bakveien" direkte til verksted og selger, blir det mye ekstra klunder for egen del. Men likevel føler jeg at rett skal være rett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 20, 2007 Jeg er absolutt ingen regelrytter, men for meg er dette en prinsippsak. I og med jeg engasjerer vegvesenet her, og ikke går "bakveien" direkte til verksted og selger, blir det mye ekstra klunder for egen del. Men likevel føler jeg at rett skal være rett. Gjør det rett.... har selv en kompis som opplevde noe av det samme ved kjøp av bil (faktisk en klubb bil) hvor den var EU ok rett før salg og 4 mnd senere og 6000 kjørte km så strøyk den i NAF test pga at samtlige foringer var utslitt. Her hadde også selger fått noen "kompiser" til å godkjenne bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 20, 2007 Dessuten - hvor ofte får man 0,0 på avgassmåling på ti år gammel bil? Det fikk jeg på min golf nå, uten å bestikke noen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 20, 2007 Skiltgebyr/påskiltningsgebyr får du ikke, siden bilen din ikke er begjært avregistrert om dem tar skilta dine. Støtter hva mange andre her har sagt. Gå veien via Vegvesenet, og få ryddet opp i hele saken (selv om det betyr litt mer plunder for din del). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 20, 2007 Godkjent er godkjent og dem kan nok ikke overstyre den avgjørelsen helt uten videre. Har vært prøvd et par ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 20, 2007 Jeg ble innkalt til etterkontroll på Passaten jeg hadde, for at tilsynet skulle kontrollere om versktedet som nettopp hadde tatt eu-kontroll gjorde en god nok jobb. BT fant en feil til, og da fikk jeg selvsagt ny mangellapp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 20, 2007 Gjør det rett.... har selv en kompis som opplevde noe av det samme ved kjøp av bil (faktisk en klubb bil) hvor den var EU ok rett før salg og 4 mnd senere og 6000 kjørte km så strøyk den i NAF test pga at samtlige foringer var utslitt.Her hadde også selger fått noen "kompiser" til å godkjenne bilen Det er nok neppe et klubbmedlem som har prøvd å 'lure' kompisen din. Ikke unaturlig at foringer kan bli helt utslitt og dårlige i løpet av så få kilometer, dersom dem aldri har vært bytta eller det er lenge siden dem har vært bytta. 4 måneder på flotte norske veier gjør underverker med et standard understell. Bilen jeg har nå, har gått ca. 6000 etter at jeg kjøpte den og hadde den på full kontroll av understell på NAF med justering osv. Ingen anmerkninger overhodet. Foringene var helt fine, til jeg begynte å kjøre på veiene her jeg bor. Nå måtte jeg akkurat bytte alle sammen, samt stab.stag og endeledd. Dessuten er dette SLITEDELER, og man må påregne å bytte ut disse delene med jevne mellomrom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 20, 2007 Jeg ble innkalt til etterkontroll på Passaten jeg hadde, for at tilsynet skulle kontrollere om versktedet som nettopp hadde tatt eu-kontroll gjorde en god nok jobb. BT fant en feil til, og da fikk jeg selvsagt ny mangellapp. Dette gjøres hver år, og er en fin måte å kvalitetssikre ansvaret verkstedene er tildelt, selv om det på langt nær luker ut alle feil som slipper gjennom.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 20, 2007 Det er nok neppe et klubbmedlem som har prøvd å 'lure' kompisen din. Ikke unaturlig at foringer kan bli helt utslitt og dårlige i løpet av så få kilometer, dersom dem aldri har vært bytta eller det er lenge siden dem har vært bytta. 4 måneder på flotte norske veier gjør underverker med et standard understell. Bilen jeg har nå, har gått ca. 6000 etter at jeg kjøpte den og hadde den på full kontroll av understell på NAF med justering osv. Ingen anmerkninger overhodet. Foringene var helt fine, til jeg begynte å kjøre på veiene her jeg bor. Nå måtte jeg akkurat bytte alle sammen, samt stab.stag og endeledd. Dessuten er dette SLITEDELER, og man må påregne å bytte ut disse delene med jevne mellomrom. For NAF test er jo særlig mye bedre da, ja jøss. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 20, 2007 søstra mi hadde bilen på eu-kontroll. fikk en feil på utslitt vindusvisker. men søstra mi klagde på dårlige bremser, så jeg hentet bilen for å skjekke hva som var feil. fant da ut at begge hjulsilynderene bak var helt gåene, hull i bremserøyr, bremset bare på ET hjul: eek : . var også rusta så mye i støytdempertårna at de hadde sprukket og begynt å bøye seg. var også mange gåene foringer.så den bilen ble levert på huggeren uka etter. i ettertid angrer jeg på at den ikke ble vist på bt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 20, 2007 For NAF test er jo særlig mye bedre da, ja jøss. Det har jeg ikke sagt Dem har sine svin på skogen dem også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 20, 2007 Bruk advokat gjennom NAF slik at du plassere kostandene der de hører hjemme, hos verksted og eventuell selger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 20, 2007 Det er nok neppe et klubbmedlem som har prøvd å 'lure' kompisen din. Ikke unaturlig at foringer kan bli helt utslitt og dårlige i løpet av så få kilometer, dersom dem aldri har vært bytta eller det er lenge siden dem har vært bytta. 4 måneder på flotte norske veier gjør underverker med et standard understell. Bilen jeg har nå, har gått ca. 6000 etter at jeg kjøpte den og hadde den på full kontroll av understell på NAF med justering osv. Ingen anmerkninger overhodet. Foringene var helt fine, til jeg begynte å kjøre på veiene her jeg bor. Nå måtte jeg akkurat bytte alle sammen, samt stab.stag og endeledd. Dessuten er dette SLITEDELER, og man må påregne å bytte ut disse delene med jevne mellomrom. Det finnes "kjeltringer" blandt klubbmedlemmer også..... og hvordan du klarer å slite ut nye foringer på 4 mnd skulle jeg likt å vite.Skjønner ikke hvordan du kan uttale deg så bastant i denne saken når du ikke kjenner til den i det hele tatt.... iflg selger var det byttet FORINGER før EU..... Både NAF og biltilsynet konkluderte med at de ikke kunne ha blitt slitt på så få km... i tillegg hadde eier klusset med km stand men nok om den saken 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 20, 2007 Det finnes "kjeltringer" blandt klubbmedlemmer også..... og hvordan du klarer å slite ut nye foringer på 4 mnd skulle jeg likt å vite.Skjønner ikke hvordan du kan uttale deg så bastant i denne saken når du ikke kjenner til den i det hele tatt.... iflg selger var det byttet FORINGER før EU..... Finnes kjeltringer overalt, det er sikkert og visst. Og trist om du og kompisen din har vært borti noen, spesielt om det var et medlem her inne. Men, hvis du klarer å lese, så har jeg ikke uttalt meg bastant om din sak, men skriver om min erfaring hvor mine foringer ble slitt ut i løpet av de få kilometrene jeg har kjørt med den. Har aldri sagt at mine foringer var nye, men at de som satt på bilen ble slitt ut på de 4 månedene. Altså funka bra, men ble dårlige. Derfor tenkte jeg kanskje at det kunne ha skjedd med kompisen din også - ikke helt utenkelig det, ikke sant? - før du plutselig i det siste innlegget ditt nevner at foringer hadde blitt byttet.. noe du ikke nevnte en dritt om tidligere - det eneste du skrev tidligere var at foringene var utslitt. (Se under). Det er greiere å diskutere når du leser innleggene du svarer på, og legger fram alle opplysninger har selv en kompis som opplevde noe av det samme ved kjøp av bil (faktisk en klubb bil) hvor den var EU ok rett før salg og 4 mnd senere og 6000 kjørte km så strøyk den i NAF test pga at samtlige foringer var utslitt. Her hadde også selger fått noen "kompiser" til å godkjenne bilen Edit: Med tanke på veistandarden her i landet, med store hull, vaskebrett og fartsdumper overalt, pluss kanskje en aktiv kjørestil med senket bil, så er det heller ikke utenkelig at foringer av dårlig kvalitet kan gå i dass på så kort tid? Men tilbake til topic 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...