1,2% for store hjul i forhold til 5% regelen,- streng straff?

Anbefalte innlegg

Hei

UrS4-en har 215/60-15 som standard dekk dimensjon. No har eg fått lyst på nokre S8 felger med 245/40-19 dekk på som er for salg her på forumet. Problemet er at desse da blir 1,2% for store i forhold til 5% regelen.

Kva straff får man om man da blir stoppa i en teknisk kontroll? Blir det 500,- pr hjul som ved utslitte dekk?

Eg ønsker meg hjul som er større enn orginalt, og gjerne ligger nær 5% grensa da eg synest det blir finast når hjula fyller ut bedre i hjulbuen. Eg har derimot ikkje lyst på bot for en slik filleting....

Samtidig reduserer man speedometer missvisinga på denne måten.

Nokon som veit kva straffa blir? Sjekker dei slikt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slikt sjekkes ja, ikke av alle kanskje, men blir du stoppet av BT, eller ved en eventuell eu kontroll vil de merke dette.

Du får nok ikke bot i første omgang, men du får beskjed om å bytte til "lovlige dekk"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får nok bare beskjed om å vise bilen din i værste fall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slikt sjekkes ja, ikke av alle kanskje, men blir du stoppet av BT, eller ved en eventuell eu kontroll vil de merke dette.

Du får nok ikke bot i første omgang, men du får beskjed om å bytte til "lovlige dekk"

Får nok bare beskjed om å vise bilen din i værste fall

To kjappe svar... takker!

Tenkte meg noko slikt.... bør ha 17" felgane liggande da mao.

Er det nok å vise den til næraste bilverksted som tar EU-kontroll, eller må man til BT? Tur retur BT tar nok nærmere 4t herifra... :o

(... skal vel ikkje ta sorgene på forskudd, men nermaste bilverksted er 2 min unda, så det er stor forskjell...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpress og bredde på felgene? tviler litt på at det går på sjø :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville egentlig bekymre meg mer for om de passer i det hele tatt. Jeg prøvde med 245/45-18 på en C4 en gang, og det passet definitivt ikke. Subbet både foran og bak på alle mulige steder..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innpress og bredde på felgene? tviler litt på at det går på sjø :P

Ville egentlig bekymre meg mer for om de passer i det hele tatt. Jeg prøvde med 245/45-18 på en C4 en gang, og det passet definitivt ikke. Subbet både foran og bak på alle mulige steder..

... ja dette er da ganske viktig... :o

Ser eg har skrevet feil. :o Det er A8 felger og ikkje S8. Sikkert litt forskjell på det.

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=76122

Desse felgane er 8x19 med ET35.

Eg har 7,5x17, ET 37 med 235/45-17 i dag. Dei subber ikkje i det heile. Bilen er ikkje senka.

Vil dei bli for store altså? Trudde der var godt med plass eg... :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 8.5"x19" med ET 35, 225/35 19, hårfint, subbet litt, men ikke mye før en brå dump :P hehe, det er en grunn til at jeg havnet på 18" både på S4èn jeg hadde og S6èn nå :) (kanskje det var 235 profil, men jeg husker bare det mindre pene dekkstrekket) ( I mine øyne ang. dekkstrekk ja :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde 8.5"x19" med ET 35, 225/35 19, hårfint, subbet litt, men ikke mye før en brå dump :P hehe, det er en grunn til at jeg havnet på 18" både på S4èn jeg hadde og S6èn nå :) (kanskje det var 235 profil, men jeg husker bare det mindre pene dekkstrekket) ( I mine øyne ang. dekkstrekk ja :) )

Hmmm... no vart eg i tvil... på tide med litt mattematikk:

Dekk: fra 235 til 245 så blir dekket 1cm breiare, dvs 5mm lenger ut, -2mm ET = 3mm lenger ut.

35mm diameter-auke flytter dekket 17mm nermere hjulbuen.

Felg: fra 7,5" til 8" såblir felgen 12,7mm breiare, dvs 6,3mm lenger ut, -2mm ET = 4,4mm lenger ut.

Stemmer desse reknestykka?

Er det virkelig så trangt der at nokre millimeter er nok? : klø :

Slik ser det ut med dei felgane eg har med 235/45-17 dekk.

Felg tilpassning.jpg

Får sette jekken på akslingen i morgon og tvinge opp hjulet for å sjekke...

Takk for advarselane folkens!!! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... no vart eg i tvil... på tide med litt mattematikk:

Dekk: fra 235 til 245 så blir dekket 1cm breiare, dvs 5mm lenger ut, -2mm ET = 3mm lenger ut.

35mm diameter-auke flytter dekket 17mm nermere hjulbuen.

Felg: fra 7,5" til 8" såblir felgen 12,7mm breiare, dvs 6,3mm lenger ut, -2mm ET = 4,4mm lenger ut.

Stemmer desse reknestykka?

blir det ikke 5 mm lenger ut +2mm altså 7 mm lenger ut?? ettersom ET35 kommer 2 mm lenger ut i forhold til ET37... jo mindre ET jo lenger ut er felgen: klø :

og felgen kommer 6.3 +2 mm altså 8.3 mm lenger ut. + dekket på 5 mm så kommer det totalt 13.3 mm lenger ut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 4 timer til nærmeste Biltilsyn bør det være rom for å kunne vise bilen hos Politiet..

Verksted holder ikke. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir det ikke 5 mm lenger ut +2mm altså 7 mm lenger ut?? ettersom ET35 kommer 2 mm lenger ut i forhold til ET37... jo mindre ET jo lenger ut er felgen: klø :

Du har heilt rett. Tabbe fra mi side.:o Det heiter da INNpress....

og felgen kommer 6.3 +2 mm altså 8.3 mm lenger ut. + dekket på 5 mm så kommer det totalt 13.3 mm lenger ut?

... nei, det blir ikkje målt på samme plass, så det blir nok 8,3mm som du skriver, men det er jo nesten det dobbelte av 4,3mm da. :o

Takker! Greit å få det korrekt. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 4 timer til nærmeste Biltilsyn bør det være rom for å kunne vise bilen hos Politiet..

Verksted holder ikke. :)

Takker.

Eg styrer unda... Får prøve å finne noko som er innen for regelen, så er man på den sikre sida... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er at du prøver deg fram...

Tror nok ikke de bryr seg så veldig mye om akkruat at du har feil rulleomkrets, det som nok blir "problemet" er at de ser du kjører på 19" og dette ikke står i vognkortet.. da er det fort gjort å si at "du bestiller en time hos oss, tar med papirer etc og får det skrevet inn i vognkortet"

På den andre siden, så om du ikke senker bilen noe mer enn du har pr idag, så blir det jo litt merkelig utseendemessig syns nå jeg da... med 19"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk høre av en inspektør på trafikkstasjonen at jeg ikke trengte å få ført inn felger/dekk i vognkortet så lenge det var innenfor 5% i rulleomkrets og 15 mm sporviddeendring pr. aksel. Han sa at det var kun når det gikk utover dette man måtte få det innført i vognkortet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper du 8,5 - 9" x 18 så blir det bra, det har jeg, designet på felger kan fort få dem til å se ut som 19", men er du riktig uheldig/velger feil så får du tak i noen som ser mindre ut :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon som veit kva straffa blir?

Antagelig blir du sendt til Bjørnøya i 3-4 år for å plukke stein.

Eller så skjer det ingenting bortsett fra at du må vise den;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antagelig blir du sendt til Bjørnøya i 3-4 år for å plukke stein.

Eller så skjer det ingenting bortsett fra at du må vise den;)

... ja, men Bjørnøya er da et fint sted... eg har vert der! (i 4 timer) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper du 8,5 - 9" x 18 så blir det bra, det har jeg, designet på felger kan fort få dem til å se ut som 19", men er du riktig uheldig/velger feil så får du tak i noen som ser mindre ut :P

Du har vel innpress på 45-50mm da vil eg tru, eller stikker dei litt ut?

Hvilken dekk dimensjon kjører du på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

235/40-18 og nei, innpresset mitt er ikke 45-50 :) det er min hemmelighet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.