Anbefalte innlegg

Etter å lest litt på tidligere innlegg på lading fra dynamo, har jeg forsket litt på min egen bil og funnet ut at ladelampa ikke lyser i dash når jeg vrir om nøkkel, og dynamo begynner ikke å lade før jeg har gitt litt gass, men da lader den bra, 14.2V mot 11.2V før pådrag. Er det noen som vet hvordan ledningsnettet ligger på en -92 S4? Fra dynamo (den tynne ledningen) videre til ladelampe, videre til tenningslås, videre til batteri?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

* B U M P ! *

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabelen går fra + å batteriet via tenningslås og videre til ladelampen. Når du skrur på tenningen jordes ladelampen i dynamoen og begynner å lyse.

Når dynamoen begynner å rotere induseres det spenning i dynamoen som gjør at ladelampen slukker når en gitt spenning er oppnådd.

Hvis ladelampen er defekt så vil en av to ting skje;

1. Dynamoen lader ikke i det hele tatt

2. Dynamoen trenger høyere turtall før den begynner å lade

Jeg tipper feilen din ligger i en dårlig kontakt enten i selve ladelampen eller på dynamoen. Prøv å bytt pære å se om det hjelper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips, pære har jeg jeg byttet, men no luck. Skal prøve å finne ut om det er kontakt fra tenningslås til ladelampe, og videre ladelampe til dynamo, evt om det er dårlig kontakt i printet på instrumentet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at det aldri gløder i ladelampen en gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik at det aldri gløder i ladelampen en gang?

Ja, ikkeno lys der nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det nok brudd et sted ja, antageligvis i instrumentpanelet ditt. Det kan selvsagt være i dynamoen også, men det er sjelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt litt og finner ut at det er kontakt mellom ledning inn på dash/ladelampe og ledning til dynamo, og kontakt mellom dash/ladelampe og kontaktplugg bak på tenningslås. Videre hvis jeg måler spenning mellom ledning inn til dash/ladelampe og jord, er det ca. 8-9V akkurat i tenningsøyeblikket, i 1-2 sek, men ikke pokker om den lampa lyser altså. I følge kobl. skjema har ABS-lampe og ladelampe et fellespunkt, og ABS-lampa funker, så det er iallefall ok på en side av lampa. Har prøvd med annet instrumentpanel også, byttet pære osv. Er det dynamo som holder på å ryke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg målt litt og finner ut at det er kontakt mellom ledning inn på dash/ladelampe og ledning til dynamo, og kontakt mellom dash/ladelampe og kontaktplugg bak på tenningslås. Videre hvis jeg måler spenning mellom ledning inn til dash/ladelampe og jord, er det ca. 8-9V akkurat i tenningsøyeblikket, i 1-2 sek, men ikke pokker om den lampa lyser altså. I følge kobl. skjema har ABS-lampe og ladelampe et fellespunkt, og ABS-lampa funker, så det er iallefall ok på en side av lampa. Har prøvd med annet instrumentpanel også, byttet pære osv. Er det dynamo som holder på å ryke?

Men når jeg tenker meg om, 8-9V mellom jord og ladelampeledningen som kommer fra dynamo? Skal det ikke være 0V, blir ikke den ledningen jordet når jeg vrir om tenning? Hmmmm.... : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.