#1 Skrevet Februar 20, 2007 Etter å lest litt på tidligere innlegg på lading fra dynamo, har jeg forsket litt på min egen bil og funnet ut at ladelampa ikke lyser i dash når jeg vrir om nøkkel, og dynamo begynner ikke å lade før jeg har gitt litt gass, men da lader den bra, 14.2V mot 11.2V før pådrag. Er det noen som vet hvordan ledningsnettet ligger på en -92 S4? Fra dynamo (den tynne ledningen) videre til ladelampe, videre til tenningslås, videre til batteri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 13, 2007 * B U M P ! * 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 13, 2007 Kabelen går fra + å batteriet via tenningslås og videre til ladelampen. Når du skrur på tenningen jordes ladelampen i dynamoen og begynner å lyse. Når dynamoen begynner å rotere induseres det spenning i dynamoen som gjør at ladelampen slukker når en gitt spenning er oppnådd. Hvis ladelampen er defekt så vil en av to ting skje; 1. Dynamoen lader ikke i det hele tatt 2. Dynamoen trenger høyere turtall før den begynner å lade Jeg tipper feilen din ligger i en dårlig kontakt enten i selve ladelampen eller på dynamoen. Prøv å bytt pære å se om det hjelper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 13, 2007 Takk for gode tips, pære har jeg jeg byttet, men no luck. Skal prøve å finne ut om det er kontakt fra tenningslås til ladelampe, og videre ladelampe til dynamo, evt om det er dårlig kontakt i printet på instrumentet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 13, 2007 Er det slik at det aldri gløder i ladelampen en gang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 13, 2007 Er det slik at det aldri gløder i ladelampen en gang? Ja, ikkeno lys der nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 13, 2007 Da er det nok brudd et sted ja, antageligvis i instrumentpanelet ditt. Det kan selvsagt være i dynamoen også, men det er sjelden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 5, 2007 Da har jeg målt litt og finner ut at det er kontakt mellom ledning inn på dash/ladelampe og ledning til dynamo, og kontakt mellom dash/ladelampe og kontaktplugg bak på tenningslås. Videre hvis jeg måler spenning mellom ledning inn til dash/ladelampe og jord, er det ca. 8-9V akkurat i tenningsøyeblikket, i 1-2 sek, men ikke pokker om den lampa lyser altså. I følge kobl. skjema har ABS-lampe og ladelampe et fellespunkt, og ABS-lampa funker, så det er iallefall ok på en side av lampa. Har prøvd med annet instrumentpanel også, byttet pære osv. Er det dynamo som holder på å ryke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2007 Da har jeg målt litt og finner ut at det er kontakt mellom ledning inn på dash/ladelampe og ledning til dynamo, og kontakt mellom dash/ladelampe og kontaktplugg bak på tenningslås. Videre hvis jeg måler spenning mellom ledning inn til dash/ladelampe og jord, er det ca. 8-9V akkurat i tenningsøyeblikket, i 1-2 sek, men ikke pokker om den lampa lyser altså. I følge kobl. skjema har ABS-lampe og ladelampe et fellespunkt, og ABS-lampa funker, så det er iallefall ok på en side av lampa. Har prøvd med annet instrumentpanel også, byttet pære osv. Er det dynamo som holder på å ryke? Men når jeg tenker meg om, 8-9V mellom jord og ladelampeledningen som kommer fra dynamo? Skal det ikke være 0V, blir ikke den ledningen jordet når jeg vrir om tenning? Hmmmm.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...