Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt kompresjonstest hos Møller, og dommen lød null kompresjon, enten def. stempelfjær eller ventil(er) sier mekaniker. For å bytte stempelfjær må jo toppen av, og da kan man vel bytte alle 5, selges vel i sett, og når først j*velskapet er skrudd opp, kan vel med fordel ventiler renses, løftere + tetninger byttes osv. DYYYYYYYYRT....Ingen ferie i år gitt. Har spurt på pris på Møller mht. worst case scenario, frykter 15.000-20.000,- klassen... Jaja... Blir vel billigere å ta ut motor og kjøre til Motor og Cyl-service i Tr.heim tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har din kjørt egentlig? Er det ikke da billigere å få taki en brukt motor et sted? Eventuellt høre med Ski motorverksted, de har ihvertfall rykte på seg for å være både dyktige og ikke spesiellt dyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, km-teller står på 192.000, men vet da pokker, sikkert skrudd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke noe gunstig løsning å bare bytte stempel fjærer, da sylindre faktisk blir litt ovale etter hvert som de blir slitt...hvis en da setter i nye fjærer (som da selvfølgelig er runde), i en oval sylinder vil en heller ikke ha noen kompressjon etter på....

 

får å kompensere for dette på sylinderveggen hones, eller i verste fall bores opp på ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

Tja, km-teller står på 192.000, men vet da pokker, sikkert skrudd.

 

Tja, min har kjørt 310k og er fortsatt ganske ok, litt ventilbank når den er kald ellers ikkeno.

Kanskje en ide å ringe tidligere eier(e) og høre om km-stand stemmer?

 

Uansett, jeg så en fyr som skulle selge en slik motor med 180k på nakken for 10k på autodb for noen dager siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

føler med deg!!

 

ikke noe moro...

 

husker i fjor da jeg hadde bilen på verksted, de ringte å sa at dette blir dyrt, men vi vet ikke hvor dyrt ennå... kan trygt si jeg sov dårlig den natta ja... sluttregninga ble 15000, faktisk mye mindre enn jeg fryktet i første omgang...

 

men tilbake til saken, jeg ville nok bytta motor var jeg deg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øyvind Bredland

Tja, min har kjørt 310k og er fortsatt ganske ok, litt ventilbank når den er kald ellers ikkeno.

Kanskje en ide å ringe tidligere eier(e) og høre om km-stand stemmer?

 

Uansett, jeg så en fyr som skulle selge en slik motor med 180k på nakken for 10k på autodb for noen dager siden.

 

Etter hva jeg kan se av kvitteringer stemmer km fra forrige eier, men har ingen kvitteringer el.l. fra Tyskland eller importør. Har du linken til den motoren på AutoDB?? Finner den ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du bestemmer deg for hva som skal gjøres så gjennomfør en sviktest, dvs trykksetting av sylindrene. Da finner du ut om det er ventiler eller ringer, og du finner ut hvor stort sviket er på de forskjellige sylindrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Øyvind Bredland

Tja, min har kjørt 310k og er fortsatt ganske ok, litt ventilbank når den er kald ellers ikkeno.

Kanskje en ide å ringe tidligere eier(e) og høre om km-stand stemmer?

 

Uansett, jeg så en fyr som skulle selge en slik motor med 180k på nakken for 10k på autodb for noen dager siden.

 

Har du prøvd Castrol helsyntetisk ? Jeg ble anbefalt dette og tikkingen forsvant sakte over tid.

 

Castrol rools !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bernhard Reknes

Har du prøvd Castrol helsyntetisk ? Jeg ble anbefalt dette og tikkingen forsvant sakte over tid.

 

Castrol rools !!

 

Hmm, får kanskje prøve det. Uansett, ser ut som om han som hadde en motor for salg på autodb har fått solgt sin, har tydeligvis bare skallet igjen. Kanskje en ide å ta en telefon til nbs?

 

uansett, et kjapt søk på bruktbildeler.com viser at vazelina bilopphøggers har en s4 stående som er komplett. Hva med å ta en telefon og høre hva de skal ha for motoren?

 

Disse hadde også en inne:

http://www.bruktbildeler.com/2002/huggerier.htm#Aasen Bildemontering

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Før du bestemmer deg for hva som skal gjøres så gjennomfør en sviktest, dvs trykksetting av sylindrene. Da finner du ut om det er ventiler eller ringer, og du finner ut hvor stort sviket er på de forskjellige sylindrene.

 

Nåer jeg bestilte hos Møller, sa jeg kompresjonstest og lekasjetest, dette vil vel være det samme som sviktest? Hvis de setter trykk på sylinder, og luft kommer opp av peilepinnehullet, så er det stempel, kommer det luft av innsug - innsugsventiler, og ut eksos - eksosventiler, luft i kjølevannsbeholder - topp-pakning. Er jeg på bærtur nå? Uansett, de har kun tatt en kompresjonstest for den nette sum av 870,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær sikker på at det er tatt en lekkasjetest. Når kompresjonen blir tilnærmet null høres det ut som det kan være noe med ventiler som ikke tetter ordentlig. Bunndelen på disse motorene pleier å være nærmest uslitelig så lenge man ikke kjører hardt på kald motor eller trimmer kraftig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom Møller nå i sted, spurte om lekasjetest - mekaniker sa at det var bortkastede penger, toppen må av samme fela, mest sannsynelig brente/sprukne ventiler. Men kjøper jeg en byttemotor blir vel det billigst, kan jo ta av nye deler jeg har på gammel motor og flytte over, og selge det som blir igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plokk av toppen for kontroll før du bestemer deg for hva du skall gjøre. Det trenger ikke å være så ille. Er du heldig så kan toppakninga gått mellom sylinder og oljekanal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for ALL DEL ikke kjøp ringer/lagre etc etc på møller..... der er det 3 ganger prisen av Metalock som skaffer alt av slike deler originalt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, skal skru av toppen nu i ferien, er flink til å demontere :-) Ikke sikkert jeg får det sammen igjen men, pytt pytt. Hvor holder Metalock til da? Hjemmeside? Tusen takk for gode tips alle sammen, jeg skal nok få kjerra til å gå på alle fem igjen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en tlf til han her: B Hatlestad auto tlf 55101063 .Han skal selge en motor fra S6, hvet ikke prisen men skader jo ikke å spørre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, føler med deg Roy, hadde en ubrukelig mekaniker på min i våres og han slo likegreit to ventiler skjeve under reg. reim bytte, det var ikke mest komp i de to det gjaldt da nei!

 

Men men, fikk dòg billig regreim og nye vetiler & tetninger der det var gåent da...

 

Håper det løser seg "best&billigst" mulig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hipp hurra! Da er bilen på vegen igjen, etter noen dager med skruing. Byttet motor (helt alene tilogmed!), og den startet på første forsøk, uten en ulyd, og går silkemykt, tjobing! Nå ble jeg glad :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt har den nye kjørt da? Mye måtte du ut med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nye var kjørt 200k, kostet 10.000,- komplett med manifold + turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble du noe klokere på kjørelengde på den gamle? Kunne vært greit å vite når jeg må påregne motorbytte(310kkm nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har ikke sjekket noe rundt det ennå, men hvis din har gått over 300k, ser det ut som jeg kan glede meg til å fortsatt ha den nye motoren i noen år, makan til fin lyd i en motor med 200k på nakken var overraskende, eller så var det gammelmotoren som var skikkelig nedkjørt, for den bråkte noe voldsomt til tider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, noen garanti for at den ikke har gått lengre har jeg jo ikke, men den begynner jo å tikke littegrann da, selv med Castrol olje på så...

 

Bra du fikk fiksa ditt problem da, hvor fikk du motoren ifra forresten?

 

Gratulerer så mye med et bra resultat. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.