Startvanker på passat tdi

Anbefalte innlegg

Min søster har ett lite problem på passaten sin(1994) 1,9tdi 90hk

Den vil avogtil ikke starte på starterhakket på svitsen, den kjinner bare men fyrer ikke. når dette skjer kommer glødelyset på, men bilen starter hvis tenningen står på og vi hun kjører spenning på starteren.

Den starter også hvis den trilles igang.

Tenningen er skiftet.

Noen som har hatt samme problem eller har noen løsninger??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har vært borti det noe likt???

Noen som vet nøyaktig hva som skal ha spenning når man har tenningen i startposisjonen da??

Er helt grønn på diesel.

 

Mvh

Roy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er nok ennå grønnere på bil-diesel enn deg, men det første som slår meg er slitte/dårlige glødeplugger ?

 

Er den værre å starte når den har stått en kald natt enn om en varm ettermiddag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke noe forskjell på varm eller kald bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var litt i det blå ja..

 

men bilen starter hvis tenningen står på og vi hun kjører spenning på starteren.

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her, starter den hvis du kjører spenning direkte på starteren - uten om tenningen?

 

Da høres det ut som dårlig kontakt i noe rele / koblingspunkt, PITA å feilsøke.. Aldri vært borti noe slik desverre.. Kun dårlige

starter, men det høres det ikke ut som...

 

Det må vel være noen her som har vært borti dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja starter hvis man kjører spenning direkte på starteren-utenom tenningen, men da må tenningen stå på.(hakk1)

Vanskelig å forklare med ord kansje hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når tenningen står på hakk III, er det startmotoren som av og til ikke går rundt, eller er det motoren som ikke tenner ? (muligens jeg er stokk dum, men jeg skjønner nemlig ikke ordet kjiiiner - klarer ikke gjenskape det i hue.. :cool: )

 

Tenningsrele? Starter? korrusjon på kablene?..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sier at tenningen er skiftet, mener du da tenningslåsens elektriske del? Det virker nemlig som om den er defekt, at dieselpumpen ikke får strøm når nøkkelen vris over fra "ON" til "START". Dette er ganske enkelt å kontrollere, ved hjelp av et måleapparat så må du kontrollere om stikk merket "15" får strøm når nøkkelen vris til "START".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når tenningen står på hakk III, er det startmotoren som av og til ikke går rundt, eller er det motoren som ikke tenner ?

Starteren går rundt på hakk 3 men den tenner ikke, hvis hun kjører starteren på hakk 2 så starter den.

 

Du sier at tenningen er skiftet, mener du da tenningslåsens elektriske del?

Ja hun sier så, problemet er bare att hun bor langt ifra meg og jeg får ikke sett på bilen selv:)

Hva er det som skal ha strøm av klemme(stikk) 15 da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Steensen

Hva er det som skal ha strøm av klemme(stikk) 15 da???

 

Alt som har med drift av motoren å gjøre. Tenningen har to kretser som har strøm i "ON"-posisjonen, de heter 15 og X. 15 er strøm til motoren, instrumenter osv, mens X er strøm til lys, viskere, vifte, bakrutetråder og slikt. 15 har strøm når tenningen står i "START"-posisjonen, men det har ikke X. Det er derfor alle slike forbrukere kutter ut når du starter bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per: ok takk.

Nå har hun mekket seg en leding som går rett ifra batteri til starter(innslag) med bryter så nå kan hun få startet den når den slår seg vrang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damen mekket selv en enkel løsning ja. Friskt.

Per, du kan alt for mye, jeg har alltid trodd at starteren "slukte" all strøm i startfasen, at det er derfor alt går av.

Lenge leve den uvitende.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo fordi starteren sluker så mye strøm at tenningen er laget for å kutte alt unødvendig, så du hadde helt rett der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Per Lindgren

Ja, det er jo fordi starteren sluker så mye strøm at tenningen er laget for å kutte alt unødvendig, så du hadde helt rett der.

Det var det jeg mente den gjorde, men det er jo noen ting som fremdeles får strøm i"start" posisjonen og det er det jeg ikke vet hva er på en diesel:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en moderne diesel som en TDI så er det omtrent like mye som på en bensinmotor, dvs hele injection-anlegget, pumpa, instrumenter etc. På en gammel type diesel så er det omtrent bare glødereleet og "fuel-cut" solenoiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.