Anbefalte innlegg

Da jeg skulle på jobben i dag tidlig så gikk A4n ikke som den skulle, piffen var helt borte satt med full gass og bilen gikk ikke fortere enn 80.

Den fusket ikke på noen måte det er bare det at den ikke drar.Kjørte den så inn på et oppvarmet lager sto der ca 4 timer startet den og kjørte en tur på ca 5 km gikk da normalt så plutselig slo den seg vrang igjen, så stoppet jeg bilen og ventet en 3-4 min startet og kjørte, gikk bra et par km så var det samme elendigheta igjen.

Bilen går helt normalt på tomgang.

Har en liten mistanke om at dieselen har frosset i filteret eller at bilen går i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg skulle på jobben i dag tidlig så gikk A4n ikke som den skulle, piffen var helt borte satt med full gass og bilen gikk ikke fortere enn 80.

Den fusket ikke på noen måte det er bare det at den ikke drar.Kjørte den så inn på et oppvarmet lager sto der ca 4 timer startet den og kjørte en tur på ca 5 km gikk da normalt så plutselig slo den seg vrang igjen, så stoppet jeg bilen og ventet en 3-4 min startet og kjørte, gikk bra et par km så var det samme elendigheta igjen.

Bilen går helt normalt på tomgang.

Har en liten mistanke om at dieselen har frosset i filteret eller at bilen går i nødmodus.

 

Helst det siste. Kan være mye forskjellig, du må ta diagnosetester.

 

Vanlige feil her er N75 ventilen eller kaputt turbo (helst det siste desverre).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tipper på magnetventil. Ihvertfall en billig og enkel ting å begynne med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seaten jeg hadde var helt lik. Da var det gåen Luftmassemåler (MAF).

Den går vel i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får virkelig håpe at det ikke er turbon som er gåen for da begynner det å

lukte penger her.

Noen som har peiling på pris på luftmassemåler og magnetventil her ?: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får virkelig håpe at det ikke er turbon som er gåen for da begynner det å

lukte penger her.

Noen som har peiling på pris på luftmassemåler og magnetventil her ?: gråter :

 

Luftmassemåler er dyr, magnetventil er ikke så dyr. Men hvorfor begynne som endel møller forhandlere, med å skyte deler på bilen inntil man evt. treffer ? Hvorfor ikke finne ut av dette med en gang og skifte delen som er gåen ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftmassemåler er dyr, magnetventil er ikke så dyr. Men hvorfor begynne som endel møller forhandlere, med å skyte deler på bilen inntil man evt. treffer ? Hvorfor ikke finne ut av dette med en gang og skifte delen som er gåen ?

 

Tja, skal jo til møller i morgen så da skulle de vist kople til diagnoseutstyret og sjekke evt feilmeldinger.

Enig med deg at feilen må finnes før man evt.begynner å bytte ut deler.

Så da får man bare krysse fingrene å håpe på det beste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruke du kondensfjerner? Mye temp forandringer i det siste.. kan være froset vann i diesel filteret.. fadern sin merzedes hadde samme problemet. var umulig å få fart på bilen, men bakket helt normalt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde samme problem med min golf 4. der var problemet magnetventilen. jeg ville prøvd å bytte denne først. evnt. sett etter sprekker på slanger helt fra vakumpumpa og frem til turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veldig ofte luftmassemåler på disse.. kjøp fra MECA.. kostet 1500kr til 1,8T jeg hadde før

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TA DIAGNOSE, å ta det derifra!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TA DIAGNOSE, å ta det derifra!!!!

 

Endelig en med vettet i behold :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TA DIAGNOSE, å ta det derifra!!!!

 

Enig!

Men, når jeg hadde dette problemet var jeg innom Møller i Bodø TO ganger for diagnose, uten at de kunne finne feil. De ville bytte turbo. :fy:

Jeg tok en telefon til audisentrum, og forklarte de symptomene. Svaret var: Luftmasse måler, garantert!

Byttet den, og joda, bilen ble som ny.: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig!

Men, når jeg hadde dette problemet var jeg innom Møller i Bodø TO ganger for diagnose, uten at de kunne finne feil. De ville bytte turbo. :fy:

Jeg tok en telefon til audisentrum, og forklarte de symptomene. Svaret var: Luftmasse måler, garantert!

Byttet den, og joda, bilen ble som ny.: vinke :

 

Er ikke noe ukjent fenomen med Møller det der.

 

Har stadig inne biler som Møller vil bytte turbo på osv men hvor det er enkle problemer. Jeg gjentar meg selv enda en gang: jeg tror de møller verkstedene som VET hvordan en luftmasse måler skal testet kan telles på en hånd.

 

Når det i tillegg er endel av dem som ikke engang har ustyr for det, ja da er det rimelig håpløst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir muligens litt off-topic, men jeg tror historien min passer inn i scenarioet som beskrives av Møller...

 

Dette skjedde for 4-5 år siden på vei fra Bergen til Sandefjord i min A6 1.9 Tdi. På vei opp en lengre bakke i la jeg merke til at det kom MYE sort røyk ut av eksosanlegget. Jeg kjørte den siste biten til bestemmelsesstedet og åpent panseret. Her fant jeg lite som tydet på noe alvorlig galt og gikk dermed til det lokale Møller verkstedet. De fant ingen umiddelbare feil og mente jeg fint kunne kjøre hjem til Bergen uten at motor ville ta noen skade av dette, de hadde ikke tid til å se skikkelig på det der.

 

Vel hjemme i Bergen ble bilen levert til Møller (Teigland) for diagnose. Resultatet var at de ville bytte turbo. Jaha, tenkte jeg og spurte om pris. De skulle så vidt jeg husker ha 9000.- for turboen og 6000 for arbeidet + 1000 for diagnosen. Jeg mente prisen på turboen var noe stiv og hentet inn pris på samme (ny) turbo til 6500.- mot at den gamle ble sendt i retur. Jeg avtalte med Møller slik at de skulle utføre reparasjonen og at jeg leverte delen selv.

 

Da jeg gikk og ventet på at Turboen skulle dukke opp på postkontoret fikk jeg et tips om at det var andre som hadde mer peiling på dette enn Møller, nemlig Børge Olsen. Jeg leverte derfor til slutt bilen og ny turbo til Børge Olsen (som da arbeidet i byen) slik at han kunne ta arbeidet med å bytte denne. 4 timer senere skulle jeg hente bilen. Børge ser litt merkelig på meg når jeg kommer… Han hadde byttet turbo uten at det overhodet hadde noen innvirkning på feilen, men hadde funnet en slange som var sprukket… den kostet 220.- kroner.

 

Jeg betalte selvfølgelig Børge for jobben, men kjørte deretter sporenstreks til Møller for å høre hva i helve*e de holdt på med der på verkestedet! Møller nektet å først å høre på meg. De mente fortsatt at turboen var defekt og ville at jeg skulle bevise at den var i orden. Å bevise noe slikt vil vel for de fleste være vanskelig, men den gamle turboen var jo på vei til Sverige for analyse og overhaling. Jeg fikk derfor fakset over en tilstandsrapport fra verkstedet i Sverige som konkluderte med at den påståtte defekte turboen var strøken

 

Med faksen i bakhånd skrev jeg et lengre brev hvor jeg redegjorde for saken. Det hele endte med at Møller betalte tilbake alle kostnader, det være seg diagnosen, turboen og arbeidet som gikk med hos Børge Olsen.

 

Jeg tør ikke tenke på hvor mange som må betale for tabbene til Møller fordi de ikke vet bedre…

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos møller i dag og nå er bilen fikset

Kan jo sitere det som ble gjort (står beskrevet på verkstedordren) :

"Feilsøkt-utlest feilminne-lagret feil på reguleringsgrense for lav. kjørt måleblokker-turbotrykket ligger for lavt.

Demontert deksler i motorrom-kontrollert regulering på turbo-ok kontrollert vacuumtilslutninger-sperreventil har løsnet-montert på plass og festet-montert sammen,kontrollert måleblokker på nytt-verdier ok "

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.