metallisering-kromatisering-eloksering?(Hva er det og hvem gjør det)

Anbefalte innlegg

Sliter litt med kanten på felgene mine. Finner ikke ut hva som er gjort med de. De er ikke polert, og de er ikke kromet. Siste jeg har fått høre er at de kan være metallisert/kromatisert/eloksert(Eller hva det heter)

 

Hva er forskjellern på kroming - metallisering - kromatisering - eloksering?

 

Og så lurer jeg på om det er noen i nærheten av Trondheim som driver med de tre sistnevte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kan det være anodisering?

 

ingen som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje legge ut et lite bilde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje legge ut et lite bilde?

 

Ikke all verden til bilder, men ser da ca hvordan det er

Edit: Var speilblanke da felgene var nye (ASA-kvalitets felger:p)

 

DSCN1714.jpg

DSCN1715.jpg

DSCN1716.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sarpsborg Kalvanisering gjør dette.. sikkert flere sånne steder i norge og...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vel egentlig håpe på et sted litt nærmere i allefall. Eller så får jeg ta det om jeg skal på Rudskogen i sommer:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eloksering er samme som Maglite lyktene er overflatebehandlet med. Er i grunn en kontrollert oksidering der en bygger opp ett ganske tykt lag. Dette er mye hardere enn selve aluminiumen.

Dersom en tilsetter de rette fargestoffene etter laget er bygget opp, men før en lukker porene som blir (mikroskopisk dette) kan en farge de. Maglite finnes jo i alle mulige farger.

 

Finnes endel om eloksering på nett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da tror jeg ikke det er eloksering i allefall. Men uansett hva det er. Er det mulig å pusse ned belegget slik at jeg kommer inn til aluminiumet, for så å kromme opp på skikkelig vis eller polere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd mye frem og tilbake nå. Men finner det ikke ut. Virker som det kan være en søags klarlakk eller noe, men det erumulig å fjerne den med lakkfjerner, har prøvd flere merker uten hell.

 

Kan det være pulverlakkert? Hvordan evnt teste om det er det?

 

Hvordan blir det å sette disse ringene i en dreiebenk eller lignende, å bare pusse ned det med fint sandpapir/stålull eller lignede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.