#1 Skrevet Februar 22, 2007 Har et problem med motoren, gjelder en A coupe med 2,3NG motor. Den hopper og fusker SINNSYKT Når jeg får den til å gå på tomgang, klikker det helt mongis i Releet, der hvor man skal sette inn en sikring hvis man evt. skal stille tenning... Er det noen som kan hjelpe eller har tips?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 22, 2007 Kan det være bensinpumpereleet som det har turnet for? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 22, 2007 Ingen som kan hjelpe?? Funnet ut at releet kliker i ny og ne, helt på sin egen vilje.. Hva er det som bestemmer trykket i KE-JET? Er det bensinpumpen, eller en føler fremme? Noen som vet? Trenger hjelp sårt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2007 Kan remse opp hva jeg har gjort : Målt hallgiver okplugger okfordeler okcoil okbensinpumpe går, men ikke målt trykkluftet ke-jet'n, ok Som regel går bilen i nødmodus når man setter i sikringen i releet, men dette tror jeg ikke skjer, da den bare fortsetter og fuske. Pottesmell og kvæling av motoren. Dette skjer når den har blitt varm... Kan det være pumpen som ikke gir nok trykk, eller kan det være hjernen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 23, 2007 Ingen som kan hjelpe?? Funnet ut at releet kliker i ny og ne, helt på sin egen vilje.. Hva er det som bestemmer trykket i KE-JET? Er det bensinpumpen, eller en føler fremme? Noen som vet? Trenger hjelp sårt.. Det releet er bensinpumpereleet, og hvis det klikker så kobler bensinpumpa ut og inn. Og da vil jeg tro du får store problemer med motorgangen ja, for K-jeten er svært ømfintlig på bensintrykket. Trykket på en bensinpumpe på K-jet er rundt 5 bar (samme som RS2-pumpa) og reguleringen skjer ved hjelp av en mekanisk regulator som står i nærheten av luftfilterboksen. I tillegg reguleres trykket _litt_ ved hjelp av en elektrisk ventil som står rett på bensinfordeleren, men dette er stort sett bare for å regulere blandingen opp mot lambdasonden samt få litt fetere blanding ved kald motor. Hvis releet ditt klikker er det én av to grunner: 1. Releet er gåent og du må bytte det. Det kan også være sprukne loddinger inni releet som kan varmes over, men det må du nesten åpne opp for å sjekke 2. Releet skal koble ut om motoren stopper. Hvis kontrollsignalet fra bensinstyringen ramler ut så tror releet at motoren har stoppet og vil dermed stoppe pumpa. Tror denne er minst sannsynlig som årsak. Hva kan du gjøre for å teste dette kjapt? Ta ut releet, du ser at det har to bein som er mye større enn de andre. Koble en tykk ledning til to spade-kabelsko og kortslutt de to terminalene i sikringsboksen som tilsvarer de store beinene på releet. Bensinpumpa skal da gå konstant. Start motoren og test om problemene vedvarer. Er det vekke så ligger feilen i releet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 23, 2007 Det releet er bensinpumpereleet, og hvis det klikker så kobler bensinpumpa ut og inn. Og da vil jeg tro du får store problemer med motorgangen ja, for K-jeten er svært ømfintlig på bensintrykket. Trykket på en bensinpumpe på K-jet er rundt 5 bar (samme som RS2-pumpa) og reguleringen skjer ved hjelp av en mekanisk regulator som står i nærheten av luftfilterboksen. I tillegg reguleres trykket _litt_ ved hjelp av en elektrisk ventil som står rett på bensinfordeleren, men dette er stort sett bare for å regulere blandingen opp mot lambdasonden samt få litt fetere blanding ved kald motor.Hvis releet ditt klikker er det én av to grunner: 1. Releet er gåent og du må bytte det. Det kan også være sprukne loddinger inni releet som kan varmes over, men det må du nesten åpne opp for å sjekke 2. Releet skal koble ut om motoren stopper. Hvis kontrollsignalet fra bensinstyringen ramler ut så tror releet at motoren har stoppet og vil dermed stoppe pumpa. Tror denne er minst sannsynlig som årsak. Hva kan du gjøre for å teste dette kjapt? Ta ut releet, du ser at det har to bein som er mye større enn de andre. Koble en tykk ledning til to spade-kabelsko og kortslutt de to terminalene i sikringsboksen som tilsvarer de store beinene på releet. Bensinpumpa skal da gå konstant. Start motoren og test om problemene vedvarer. Er det vekke så ligger feilen i releet. Har byttet relee, problemet vedvarte, Koblet en egen kurs til bensinpumpen, og til å begynne med virket alt bra, men så kom problemet igjen da den hadde blitt litt lunk i motoren. Derfor lurer jeg nå da litt på bensintrykket, men har ikke noe manometer som jeg kan koble mellom.. Hrmf.. Har aldri vært borte i en NG som har køddet så mye før!! Har nesten bare vært et eller annet med den hele tiden... Men utelukker jo en feil av gangen så den blir vel frisk snart.. Men kan det være hjernen også? Eller har du tru på bensintrykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2007 Hrmf.. Har aldri vært borte i en NG som har køddet så mye før!! Har nesten bare vært et eller annet med den hele tiden... Men utelukker jo en feil av gangen så den blir vel frisk snart.. Men kan det være hjernen også? Eller har du tru på bensintrykk? Disse motorene har for det første to styreenheter, én for bensin og én for tenning. Bare for å gjøre det litt mer komplisert liksom Hvis du tjuvkobler bensinpumpa og fortsatt har feil, hører du da at bensinpumpa fusker? Hvis du lytter omtrent der den er festet skal du helt klart høre om den fusker, altså om den kutter, hakker eller lager andre lyder enn den vanlige jevne summelyden. Bensintrykket betyr ganske mye her ja, men om pumpa er grei så kan jeg ikke se at du skal ha de store problemene der. Forutsetter at bensinfilteret ditt ikke er helt tett da, men det kan du jo sikkert bytte uansett med det samme du holder på. Ellers kan jo fint tennplugger og ledninger + rotor og lokk skape krøll, har du prøvd å bytte dette? En tenningslampe på ei av tennpluggledningene avslører fort om tenningsstyringa ikke fungerer, altså om det ikke kommer strøm dit i det hele tatt nå&da. Og så har vi tempsensorene da, de kan jo også gjøre at motoren ikke får bensin som tilsiktet. Uansett så kan du blinke ut feilkoder på NG-motoren, så jeg anbefaler at du gjør dette. Da får du i alle fall beskjed om noen av hovedkomponentene i det elektriske er på bærtur. Edit: feilkodeavlesing gjør du som beskrevet her: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/100ecuf.html (det er til 100 2.3 NF-motoren, men det er samme greia). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2007 Disse motorene har for det første to styreenheter, én for bensin og én for tenning. Bare for å gjøre det litt mer komplisert liksom . Takk for den liksom Hehe Pumpa går hele tiden!! Det er det som er frustrerendes! Men får nok blinke ut koder! Men forsto jeg riktig at jeg skal ta en lampe fra L siden av releet til 12V+ Så sette på tenning, sette i sikring i ca 4 sek, så ta ut sikring, så starter feilkodingen? Byttet filter for et år siden ca, men kan jo hende det er noe dritt i tanken/ filteret som er løsnet og blokker? Denne fuskingen startet i november, men ga seg dagen etter, og har ikke kommet tilbake før nå, men det har ikke gitt seg, og da er jeg jo nødt og stå ute i den KALDE garasjen og finne ut av dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2007 Takk for den liksom Hehe Pumpa går hele tiden!! Det er det som er frustrerendes! Men får nok blinke ut koder! Men forsto jeg riktig at jeg skal ta en lampe fra L siden av releet til 12V+ Så sette på tenning, sette i sikring i ca 4 sek, så ta ut sikring, så starter feilkodingen? Byttet filter for et år siden ca, men kan jo hende det er noe dritt i tanken/ filteret som er løsnet og blokker? Denne fuskingen startet i november, men ga seg dagen etter, og har ikke kommet tilbake før nå, men det har ikke gitt seg, og da er jeg jo nødt og stå ute i den KALDE garasjen og finne ut av dette Du har forstått det riktig med lampa ja. Og så kan du bare koble den rett på diagnosekontakten som det også står forklart på samme siden. Du finner nå ut selv hva du synes er enklest. Hvis filteret er ett år gammelt så er det sikkert ok, men det koster vel ikke all verden å bare utelukke det uansett. Kjenner til kulden ja, her er det ikke garasje engang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2007 . Kjenner til kulden ja, her er det ikke garasje engang Hehe.. Takker for hjelpen så langt, og får håpe jeg finner ut av det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 23, 2007 Okey, nå har jeg prøvd det meste!! Eneste logske forklaringen jeg har kommet frem til nå er at det må være den delen som gjør at releet skal kutte hvis motoren stopper.. Noen som kan si meg hvor denne føleren er?? Ingen feilkoder funnet heller.. Ikke noe klikking når den er kald, kun når den får gått litt.. HJEEELP 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 23, 2007 Mulig det er noe jeg overser her, men med det du har prøvd nå begynner jeg å gå tom for tips. Det er høyst usannsynlig at det er noe galt med styreenhetene, men du kan jo om ikke annet sjekke om det har lekt vann i nærheten av de eller noe sånt (tenningsstyringa henger bak venstre sparkepanel, altså på a-stolpen og bensinstyringa på samme plass på høyre side). Du ga meg forsåvidt ingen kommentar på alder og tilstand til plugger/ledninger osv, så jeg regner med du har kontroll på dette. Hva gjelder kuttfunksjonen til bensinpumpereleet går dette på turtallsføleren på svinghjulet. Det henger to givere der, en "top dead center"-giver og en som føler rett på startkransen. Du kan jo alltids ta de ut og se om de er slitt hull på eller noe sånt, rengjøre og så montere inn igjen. MEN, feil på disse giverne dukker opp på feilkodeavlesingen, så det er vel igjen lite sannsynlig at det er noe i veien her. Uansett, jeg er tom for ideer, desverre. Hvis du surfer rundt på sjmautotechnik.com (diagnostic) står det en hel del om 2.3 10v femmeren og hva som kan skyldes ulike symptomer. Står også endel om testing etter feil. Som for feilkodeavlesingen står det vel forklart 2.3 NF-motoren, men som sagt er det ingen forskjell på NF og NG. Vet ikke annet enn å si lykke til Hvis ingen andre har noen tips å komme med da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 24, 2007 Mulig det er noe jeg overser her, men med det du har prøvd nå begynner jeg å gå tom for tips. Det er høyst usannsynlig at det er noe galt med styreenhetene, men du kan jo om ikke annet sjekke om det har lekt vann i nærheten av de eller noe sånt (tenningsstyringa henger bak venstre sparkepanel, altså på a-stolpen og bensinstyringa på samme plass på høyre side).Du ga meg forsåvidt ingen kommentar på alder og tilstand til plugger/ledninger osv, så jeg regner med du har kontroll på dette. Hva gjelder kuttfunksjonen til bensinpumpereleet går dette på turtallsføleren på svinghjulet. Det henger to givere der, en "top dead center"-giver og en som føler rett på startkransen. Du kan jo alltids ta de ut og se om de er slitt hull på eller noe sånt, rengjøre og så montere inn igjen. MEN, feil på disse giverne dukker opp på feilkodeavlesingen, så det er vel igjen lite sannsynlig at det er noe i veien her. Uansett, jeg er tom for ideer, desverre. Hvis du surfer rundt på sjmautotechnik.com (diagnostic) står det en hel del om 2.3 10v femmeren og hva som kan skyldes ulike symptomer. Står også endel om testing etter feil. Som for feilkodeavlesingen står det vel forklart 2.3 NF-motoren, men som sagt er det ingen forskjell på NF og NG. Vet ikke annet enn å si lykke til Hvis ingen andre har noen tips å komme med da? Takker for svar Kay, Har nå ant. funnet problemet!! At det er mulig. Her har jeg sjekket det ene og det andre, men vet du hva det ant. var?? Spenningen inn på batteriet!!! Jeg tenkte jeg bare skulle sjekke, og den var på 15.6V!! Byttet laderegulator, 13.8V, nullstillte hjernen, og vips, alt lugnt... Har ikke testet den skikkelig, men tok den på en 10min tur, og ingen problem, og en kompis tok en tur til, og den var fin. Så ant. er problemet løst. Men ble litt bekymret da jeg åpnet bensinstyrehjernen, var kondens inni der, så jeg tørket den i varmen inne etterpå, og alt funket som vanlig. Takker for alle tips, og ny kunnskap Kay, dette har kommet godt med 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 24, 2007 Jeg tror nok aldri jeg hadde tippet for høy ladespenning Så da lærte jeg noe nytt også, enda en ting å sette på sjekklista over trasig motorstyring Får håpe dette var enden på motorproblemene dine nå da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 21, 2007 Bruker denne litt jeg:) Gjelder også en 2.3NG Problemet er at den ikke starter i det hele tatt. Å jeg vet at det må ha noe med tenningen å gjøre, siden den virker når det er en slags direktekobling mellom hallgiver coil: klø : gjordt av forrige eier dette... Men poenget er at når det er koblet som det skal være så starter den ikke i det hele tatt. kan tenne litt av og til når jeg turner på startern, men bare litt av å til(gjerne rett etter jeg har vridd på nøkkeln) men aldri nok til at den er i nærheten av å starte: bh : Så jeg kunne satt pris på hjelp eller tips.. skal få tatt en vag-com diagnose, men har ikke kommet så langt enda:o Det første jeg tenker på er turtallsgivere.. hvor er disse plassert? Står ingenting der som de står på f.eks. 200tq: klø : eneste jeg ser er en noen givere som står lengre ned på kassa, men de kan da ikke ha noe med motoren å gjøre*? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...