#1 Skrevet Februar 22, 2007 Hva er best å bruke til min Audi S6 plus? Shell helix 5w-40 eller Agip MS B04 5w-30 ??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 22, 2007 Hva er best å bruke til min Audi S6 plus? Shell helix 5w-40 eller Agip MS B04 5w-30 ??? Har hørt at Shell helix olja gjør at bilen bruker mer olje en nødvendig: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 22, 2007 Hva er best å bruke til min Audi S6 plus? Shell helix 5w-40 eller Agip MS B04 5w-30 ??? Ville brukt Castrol TWS om jeg var deg... 10w -60 olje, skal være saker for audi femmer i værtfall... Har brukt den en del, og den er god på slitne ventiler som kan tikke når motoren er kald, det forsvinner har jeg erfart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 22, 2007 Jeg fikk ventiltikking av Shell olje på 1.8T'en min, så Shell kommer jeg ALDRI til å bruke igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 22, 2007 En ting er sikkert; med -15C her nå og mye kaldere på innlandet bør du være forsiktig med 10W-xx olje (f.eks. Castrol og Agip 10W-60). Den blir ALT for tykk ved kaldstart (med mindre du har motorvarmer eller varmgarasje). Er umulig å si hva som er best olje til en gitt motor. Så lenge oljen oppfyller VW 502.00 spec. er du på den sikre siden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 22, 2007 ikke bruk shell, agip eller castol er fint .em 10-60 er en konge fin sommer olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 22, 2007 En ting er sikkert; med -15C her nå og mye kaldere på innlandet bør du være forsiktig med 10W-xx olje (f.eks. Castrol og Agip 10W-60). Den blir ALT for tykk ved kaldstart (med mindre du har motorvarmer eller varmgarasje).Er umulig å si hva som er best olje til en gitt motor. Så lenge oljen oppfyller VW 502.00 spec. er du på den sikre siden. hmmm.... Noen som vet 110% sikkert hva disse tallene oppgir egentlig? Jeg vet jo at det er viskositet, men jeg trodde at desto lavere tall, desto tynnere olje. Og at første tallet var kald olje, og siste var varm olje... Altså; 10w= tynn som kald Og; 60 = tykk som varm Dette mener flere jeg har diskutert med, og på jobben driver vi mye med hydraulikk på kraner, må nesten høre med oljexperten vår der jeg:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 22, 2007 hmmm.... Noen som vet 110% sikkert hva disse tallene oppgir egentlig?Jeg vet jo at det er viskositet, men jeg trodde at desto lavere tall, desto tynnere olje. Og at første tallet var kald olje, og siste var varm olje... Altså; 10w= tynn som kald Og; 60 = tykk som varm Oljen er alltid tykkere når den er kald men det var kanskje det du prøvde å forklare.. 10W betyr at oljen er garantert pumpbar ned til -30C og at en motor er mulig å starte (i en simulert motor) ned til -25C. Tilsvarende tall for en 0W olje er -40C (pumpbar) og -35C. http://www.infineum.com/information/viscosity.html Nå ser jeg at Agip 10W-60 har en ekstremt høy viskositetsindex noe som betyr at oljen tykner lite når den blir kald. I tillegg har oljen ganske lavt hellepunkt noe som også lover bra. Mulig Agip 10W-60 ikke er galt i kulda likevel http://www.agip-olje.no/download//produkter/Racing%20NORGE.pdf Castrol Edge 10W-60 har mye lavere viskositetsindex og vil være MYE tykkere enn Agip ved lave temperatur. Ikke et bra valg i kulda. http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/technicalhidden/6D8DE2463174EA87802570DD0044FE81?OpenDocument 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 22, 2007 Men da ser det ut til at det blir et oljeskift til Agip 5w-30. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 22, 2007 Men da ser det ut til at det blir et oljeskift til Agip 5w-30. Shell olje ødelegger motoren... Jobber på Møller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 22, 2007 Shell olje ødelegger motoren... Jobber på Møller : haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 22, 2007 Noen som har kommet frem til hva man bør bruke da? Har tenkt å ta oljeskift over helga, på min aan-motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 22, 2007 APIP - desidert den beste Motorolja....! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 22, 2007 Tydelig vis ikke shell:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 22, 2007 Det kommer a(a)n på motoren Er den orginal eller trimmet (mer enn chip)? Velg en syntetisk olje med VW 502.00 spec. Da er du rimelig trygg. Har selv brukt M1 0W-40 Castrol SLX 0W-30, RS 0W-40 Statoil Lazerway 5W-40 (også fra Felleskjøpet) Shell Helix Ultra 5W-40 Esso Ultron 5W-40 Fuchs 5W-40 Elf/Fina 5W-40 (har sikkert glemt noen her..) Jeg bytter olje selv har ikke merket noen forskjell på motorgange, forbruk (bensin og olje) eller på hvordan oljen så ut etter bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 22, 2007 Akkurat. Nei, den er kun chippet.. Så man kan omtrent bruke hva som helst, bare det er med de spesifikkasjonene? Kanskje noe slikt som 5w-40 ville blitt bra da? Mener jeg fyllte Castrol-ett-eller-annet 5w-40 på min 1,8t og det funka bare bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 22, 2007 Oljen er alltid tykkere når den er kald men det var kanskje det du prøvde å forklare.. Ja, hva tallene angir på tykkelse/prestasjoner som kald/varm... Har du da noe å utsette på Castrol Edge 5w-40 eller Castrol TWS 10w-60?? Når det da kan være mot -20c her nå, og oljeskift er rett rundt hjørnet, hva anbefaler du da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 22, 2007 jeg fikk opplyst på møller Tromsø for noen uker siden at møller bruker samme olje som shell, men den hadde noen nummer jeg måtte se etter, husker ikke disse numrene i farten ! men hva det står på embalasjen er vel ikke viktig om det er samma type og samma produsent som den møller bruker på long life servicene sine ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 22, 2007 Ja, hva tallene angir på tykkelse/prestasjoner som kald/varm... Har du da noe å utsette på Castrol Edge 5w-40 eller Castrol TWS 10w-60?? Når det da kan være mot -20c her nå, og oljeskift er rett rundt hjørnet, hva anbefaler du da? Les linken jeg postet.. Den forteller det meste Siste tallet er SAE graden ved 100C som igjen angir forskjellige viskositeter (flytbarhet), f.eks. 40~14 cSt og 60~23 cSt. Tallet til venstre for W er SAE graden for kulde. Her er grensene gitt ved forskjellige temperaturer for 20W, 10W, 5W etc.... En 5W-40 olje er garantert bra helt ned til -30-35C. Castrol TWS 10W-60 er litt bedre i kulda enn Edge 10W-60 men fortsatt dårligere enn Agip 10W-60. http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/technicalhidden/4A3CFC4E7B8DA7C480256E05003D9333?OpenDocument 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 22, 2007 Shell olje ødelegger motoren... Jobber på Møller Det var jo en veloverveid uttalelse. Regner med at du har plenty av materiale å støtte deg på.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 22, 2007 kjørte med AGIP 10w-60 frem til sist helg, da tikket motoren min i 2-3 sekunder ved starting i 10 minus. Men nå med AGIP 5w-40 så tikker den ikke noe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 23, 2007 Men hva er forskjellen fra 5w-40 og 5w-30. Verksmesteren på jobb sier at den agip olja vi har på jobb er super god, men sier at 5w-30 er bedre en 5w-40. ikke vet jeg:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 23, 2007 jeg fikk opplyst på møller Tromsø for noen uker siden at møller bruker samme olje som shell, men den hadde noen nummer jeg måtte se etter, husker ikke disse numrene i farten ! men hva det står på embalasjen er vel ikke viktig om det er samma type og samma produsent som den møller bruker på long life servicene sine ! Longlife burde vel uansett ikke brukes på motorer som får litt juling har jeg hørt, billig forsikring å bytte olje og filter litt oftere vil jeg tro: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 23, 2007 Men hva er forskjellen fra 5w-40 og 5w-30. Verksmesteren på jobb sier at den agip olja vi har på jobb er super god, men sier at 5w-30 er bedre en 5w-40. ikke vet jeg:) Hei hei ! Tallet etter streken angir viskositeten ved 100 grader celsius. Dvs at tallet etter streken angir "sommeregenskapene" til oljen. Tallet før streken angir "vinteregenskapene" til oljen. 30 oljen vil være litt mer "tynntflytende" ved 100 grader enn 40 oljen. Se også denne tråden : http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=22993&page=3&highlight=Olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 23, 2007 Bruk Agip 7008, den er godkjent for de fleste oljenormene til VW. Dette er en longlife olje, men er ikke så dyr, tror det er ca 160.- pr liter.Denne får du kjøpt på Lunheim Billakkering hvis du bor i nærheten. Skal bruke denne selv neste gang. Prøvde HTS olje med godt resultat, angrer på at jeg gikk til Castrol sist. 7008 står følgende standard: (VW 500.00, 501.01, 502.00, 503.00 , 503.01, 504.00, 505.00, 506.00, 506.01, 507.00) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...