Hvilken olje er best av Shell Helix og Agip?

Anbefalte innlegg

jeg fikk opplyst på møller Tromsø for noen uker siden at møller bruker samme olje som shell, men den hadde noen nummer jeg måtte se etter, husker ikke disse numrene i farten ! men hva det står på embalasjen er vel ikke viktig om det er samma type og samma produsent som den møller bruker på long life servicene sine !

 

Nesten riktig. De Møllereide forhandlerene kan benytte seg av en sentral avtale som er gjordt med Shell, men det er fortsatt opp til hver enkelt forhandler selv å velge hvem de vil ha som leverandør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shell olje ødelegger motoren... Jobber på Møller

 

Latterlig... Rart alle bilene mine har fungert på denne? Vær glad du ikke er USA, da hadde du havnet i retten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det da kan være mot -20c her nå, og oljeskift er rett rundt hjørnet, hva anbefaler du da?

 

5w40 evt 5w30 på vinter heroppe, og 10w60 når tempen går noe opp. Castrol leverer varene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne tråden igjen. Jeg har lest hele tråden med lurer forsatt på hva slags olje jeg skal ha? Jeg har en S3 som er trimmet osv. Jeg har alltid byttet olje og filter hver 5.000 km og det skal jeg forsette med har jeg tenkt, så trenger ikke long life olje ettersom de ikke er så bra for biler med litt hester.

 

Slik jeg skjønner så er burde jeg ha 2 oljer. 1 for vinteren og 1 for sommeren. Kan en eller annen gi meg et konkrett svar på hva som er "prima" dvs kongen over alle konge på olje fronten? Gjerne om det finnes en racing olje som funkegerer bra til gatebruk samt bane...(det går liksom ikke ann å spørre forhandlere har jeg skjønt, for de sier alle sammen at deres olje er det beste)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den beste motoroljen er ikke laget ennå... noe som heter utvikling eller/og evolusjon :)

Velg en olje som har spesifikasjonen som står i instruksjonsboken. Den holder til gatebruk og til banekjørine når oljeskiftintervallene er korte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsvis etter å ha kjørt Nazze i snart 8 år, er at den liker aller best Mobil1 5-50. Den gir minst tikking, og er 'passe' møkkete når jeg skifter.

Har prøvd Shell Helix 5-40, (brukte endel mer olje med den) Castrol GT-R 0-50 (eller hva-nå-enn den het, var skit-dyr og gjorde at bilen tikket som en sveitsisk klokkeforretning..) og biltema sin helsyntetiske 5-40. Det er nok mye samme greiene, men finner du en som gjør at oljen er litt svart første gang den byttes, får du i hvertfall med deg skiten ut. Tror nok Bård er inne på noe, det er nok greit å følge anbefalingen, og heller skifte hver 10' eller oftere ved frisk kjøring. Er mange som bytter ved 7500km, men det føler jeg er litt overkill med min bruk, i hvertfall.

Longlife har jeg litt dårlig følelse for, selv om det sikkert er bra med teori bak..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en bil som skal brukes på banekjøring ville jeg ha godt for en 10-60 olje på sommeren.Er helt utrolig hvilke belastniger og temperaturer dan blir utsatt for der,noe du aldri vil komme i nærheten av ved vei kjøring.

Er vel samme hvilken, men både Shell,Agip,Mobil og Castrol viser seg å være gode oljer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bruker agip på rs2,n min og skifter på hver 500mil.

har brukt den såkalte schumacher olja på bmw,n 535 turbo 554hk,og det var ikke noen sukkses for å si det sånn,nå er det agip på den også.bruk enten agip eller elf premium,de er dyre men verdt det så absolutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min `99 a3 1,8t med mtm c h i p, har gått på Shell Helix Ultra 5w-40 siden den ble chipet hos bo racing for 4 år siden.

den bruker ikke olje, og jeg bytter etter 7-8000 km..

jeg kommer til og fortsette med Shell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at alfaromeo klubben har ganske bra priser på Agip. (http://www.klubbalfaromeo.no/rabattavtaler.html)

Er det noen som veit om vi har samme priser eller noen anbefalninger hvor jeg burde kjøpe det?

 

"AGIP olje:

KARN-medlemmer får rabatt på Agip oljer importert av Nordisk Dekk Import (NDI) hos deres forhandlerkjede over hele landet. Medlemskort må fremvises hos forhandler. Normalt forventes at man handler i kartonger, rundt 24 liter. Det har vært spesiell interesse for helsyntetisk 10W-60 Racing olje; forventet pris for denne kr 65 pr liter/kr 1.560 for 24 liter kartong."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blåser litt liv i denne tråden igjen. Jeg har lest hele tråden med lurer forsatt på hva slags olje jeg skal ha? Jeg har en S3 som er trimmet osv. Jeg har alltid byttet olje og filter hver 5.000 km og det skal jeg forsette med har jeg tenkt, så trenger ikke long life olje ettersom de ikke er så bra for biler med litt hester.

 

Slik jeg skjønner så er burde jeg ha 2 oljer. 1 for vinteren og 1 for sommeren. Kan en eller annen gi meg et konkrett svar på hva som er "prima" dvs kongen over alle konge på olje fronten? Gjerne om det finnes en racing olje som funkegerer bra til gatebruk samt bane...(det går liksom ikke ann å spørre forhandlere har jeg skjønt, for de sier alle sammen at deres olje er det beste)

 

"Kongen" over alle oljer er ikke laget ennå, men her er noe jeg skrev fra den tiden jeg kjørte Ford... :P

 

Det er ikke mange oljer som virkelig er fullsyntetiske, og kvalitetsbegrepet når det gjelder olje er en studie i seg selv. Selv er jeg ingen ekspert, men jeg kan iallefall si at temperatur er blant de faktorene som har mye å si for holdbarheten på olja.

 

De fleste mineralske baseoljer har tildels dårlige egenskaper i en forbrenningsmotor i utgangspunktet, men kan forbedres ved hjelp av tilsetningsstoffer, såkalte additiver. Syntetiske oljer er ikke alltid syntetiske, fordi det av en eller annen grunn er lov å kalle mineraloljer med syntetiske additiver for syntetiske.. I tillegg finnes det baseoljer av forskjellige grupper, f.eks. er en baseolje i gruppe 4 100% syntetisk konstruert og følgelig bedre enn en baseolje i gruppe 3, som er mineraloljebasert. Mobil 1 er etter det jeg forstår basert på en gruppe 4 baseolje. Jo bedre baseolje, jo dyrere er normalt olja - sett bortsett fra den rå fortjenesten som bl.a. bensinstasjoner beregner seg.

 

Esterbaserte motoroljer er basert på gruppe 5 baseolje, og er 100% syntetiske. Molekylene i en esterbasert olje er designet for "klistre" seg til metallet i motoren, samt å tåle høy oljetemperatur uten at de ødelegges/forbrennes. Grunnen til at olja blir svart er ikke fordi motoren er full av dritt som kommer utenfra, men rett og slett fordi olje av dårlig kvalitet forbrennes av varmen på stempelets skjørtekanter. Dette fører til at olja blir svart etterhvert, og mister sine opprinnelige egenskaper. Med andre ord blir olja dårligere etterhvert. (noen som tror at en masse dritt klarer å komme seg gjennom luftfilteret, gjennom innsug, bli med i forbrenningssyklusen, og passere stempelringene? (selvfølgelig kommer det noe))

 

Esterbaserte oljer á la Motul 300V og Silkolene Pro S tåler varmen i motoren langt bedre, og oljen vil derved opprettholde sine egenskaper i større grad enn olje av lavere "kvalitet". Har selv opplevd at en esterbasert motorolje er like blank etter 2-3 måneder! (Når jeg skiftet olje, tappet jeg først av den gamle, skiftet oljefilter, fylte på Biltemas dyreste olje, og kjørte bilen i 15 minutter. Så tappet jeg av den oljen, byttet oljefilter, og fylte på esterbasert motorolje.)

 

Noen vil kanskje si at en motorolje med viskositet 0W-100 vil være den ultimate motorolja. Men det vil neppe være noen særlig god olje - den vil være svært tykk når den er varm, den vil føre til mye høyere oljetrykk og den vil gå tregere i oljepumpa - og derved mindre effekt/drivstofføkonomi. Mange av dagens biler bør ikke engang bruke en xW-60 olje, pga. dette.

 

Faktisk går motorteknologien den veien at olja godt kan være forholdsvis tynn når den er varm - derfor utvikles det 0W-20 oljer for moderne motorer, som reduserer "drag" i olja, hvilket betyr mer effekt/bedre drivstofføkonomi.

 

En esterbasert olje med viskositet 10W-50 kan du bruke om sommeren når det er varmt, eller om du kjører veldig hardt hele tiden.. Om vinteren bør du bruke syntetisk olje med viskositet 5W-40, som holder i lange baner for norske forhold - den vil være god under kaldstarter på vinteren, og ellers normal kjøring som vi stort sett driver med. (selvfølgelig med forbehold om motor/kjørestil!)

 

Et god "årsplan" er å bytte olje til 5W-40 i oktober, kjøre på denne til ca. januar, bytte olje igjen til 5W-40, kjøre på denne til mai, og så bytte til 10W-50 olje som du kjører på frem til oktober. Det blir normalt mer kaldstarter og småturer om vinteren, og derfor lønner det seg å bytte oftere da, enn om sommeren hvor det ofte blir lengre turer og mindre kaldstarter. Kjører du mye på bane kan du selvsagt bytte oftere om sommeren også.

 

Så.. om jeg var deg ville jeg....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Kongen" over alle oljer er ikke laget ennå, men her er noe jeg skrev fra den tiden jeg kjørte Ford... :P

 

 

 

Så.. om jeg var deg ville jeg....

 

...kjøpt agip 5w40 og 10w60?: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...kjøpt agip 5w40 og 10w60?: smil :
Med velkjent Italiensk kvalitet : rolleyes

 

Agip har av en eller annen grunn ingen høy stjerne i Italia. Kan være fordi det var/er "factory fill" på Fiat eller kanskje dem har litt jantelov der også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.