ABS problemer på A6 quattro

Anbefalte innlegg

Hi!

Vi har et problem med bremsene på vår A6 Avant Quattro 1.8 96 mod.

Når jeg kjører veldig sakte (5 km/t) ned bratte og glatte bakker og bremser, begynner abs å pulsere hvis bilen glir, men dette gir bare bilen mere fart, da jeg så godt som mister all bremse effekt! Man har ingen kontroll utfor bakkene når abs lar hjulene rulle hele tiden.

Dette er veldig ubehagelig, og har ført til flere "nesten i grøfta" opplevelser om vintern.

Ingen feil på vag-com, og ingen lamper lyser. Dette skjer når det er veldig glatt. Man kan altså ikke stoppe bilen helt med bremsene, siden man ikke kan låse hjulene når man står stille i bakke engang.

Det skal vel ikke være sånn?

Skal abs i det hele tatt virke under så lave hastigheter?

Kan jeg koble ut abs, dra ut en sikring eller noe?

For dette er farlig å kjøre med, får jo nesten panikk utfor bakkene!: eek :

Håper noen har tips om hva dette kan være, eller tiltak som kan bedre dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hi!

Vi har et problem med bremsene på vår A6 Avant Quattro 1.8 96 mod.

Når jeg kjører veldig sakte (5 km/t) ned bratte og glatte bakker og bremser, begynner abs å pulsere hvis bilen glir, men dette gir bare bilen mere fart, da jeg så godt som mister all bremse effekt! Man har ingen kontroll utfor bakkene når abs lar hjulene rulle hele tiden.

Dette er veldig ubehagelig, og har ført til flere "nesten i grøfta" opplevelser om vintern.

Ingen feil på vag-com, og ingen lamper lyser. Dette skjer når det er veldig glatt. Man kan altså ikke stoppe bilen helt med bremsene, siden man ikke kan låse hjulene når man står stille i bakke engang.

Det skal vel ikke være sånn?

Skal abs i det hele tatt virke under så lave hastigheter?

Kan jeg koble ut abs, dra ut en sikring eller noe?

For dette er farlig å kjøre med, får jo nesten panikk utfor bakkene!: eek :

Håper noen har tips om hva dette kan være, eller tiltak som kan bedre dette.

Vet ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle, men første bud er å sjekke at alle sensorer ved hjulene sitter skikkelig i. De har en tendens til å gli ut. På Audi 200 hadde jeg en sensor som stod for langt ut. Ved nedbremsing løste ABSen ut omtrent ved 4-5 km/t og helt ned til null på det hjulet hvor sensoren satt for langt ut. Hadde dette vært på vinterføre og på begge forhjul tipper jeg effekten ville vært slik du snakker om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle, men første bud er å sjekke at alle sensorer ved hjulene sitter skikkelig i. De har en tendens til å gli ut. På Audi 200 hadde jeg en sensor som stod for langt ut. Ved nedbremsing løste ABSen ut omtrent ved 4-5 km/t og helt ned til null på det hjulet hvor sensoren satt for langt ut. Hadde dette vært på vinterføre og på begge forhjul tipper jeg effekten ville vært slik du snakker om.

Takk for svar.

Da må jeg nok få sjekket de sensorene.

Jeg fant sikringen, så nå kan jeg prøve uten abs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.