Anbefalte innlegg

Har både bil med haldex 4 og torson. Ingen tvil om at jeg liker torson best. Pga leking på snø og is.. pluss om man prøver å dra på i rundt svinger når det er vått så er torson best.

Flotte greier, var veldig fornøyd med A4'n og thorsen den gangen den kunne brukes på vinters tid også :D

passat fra 2000 har kunn skiftet navn fra syncro til 4 motion, men fremdeles permanent thorsen sant? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til å prøve Haldex-4 nå til vinteren, spent hvor stor forskjell det er på den og TorSen jeg hadde i B8en med 40/60.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat bruker haldex, bare de gamle som brukte Thorsen.

Generell regel langsgående motor thorsen, tverrgående haldex.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thorsen, Torsen, TorSen, torson......

Kjært barn har mange navn ser det ut som.

Står litt om bakgrunnen og virkemåte her

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat fra 2000 har kunn skiftet navn fra syncro til 4 motion, men fremdeles permanent thorsen sant? :)

Nei, kun Passat 3b (1996-2000) og 3bg (facelift, 2000-2005) som har brukt TorSen.

For å ta hele regla:

Passat B1 (1973-1980): Ingen 4x4 tilgjengelig

Passat B2 Syncro (1980-1988): Åpne differensialer + sperrer (samme som førstegen. quattro) - langsmontert motor

Passat B3 Syncro (1988-1993): Viskosekopling - tverrstilt motor

Passat B4 Syncro (1993-1997): Viskosekopling - tverrstilt motor

Passat B5 Syncro (1997-1999) + B5 4Motion (1999-2005): TorSen - langsmontert motor

Passat B6 4Motion (2006-10): Haldex2 - tverrgående motor

Passat B7 4Motion (2010-): Haldex4 - tverrgående motor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sammenlignet min 02 A4 1,8tq b6 mot min gamle 2001 A3 1,8tqs på likt sted i ca 30cm nysnø oppå 10cm skare/hard snø.

Var ikke tvil for min del..A3'n var laaaangt bedre...Merklig syns jeg den gangen for jeg som mange andre sverger jo til gamle "quattro'n".

Men må bare si at syns både a3'n var bedre i mye snø,på glatta,leking osv.

Med unntak av en ting..og taue andre kjøretøy opp av grøfter..der var a4'n bedre.

dette er jo min mening;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke dette med 4motion hadde haldex eller torsen en diskusjon som hører fortiden til??

Nei. Denne diskusjonen tar aldri slutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Torsendiffen har gått ut. Nye langsmotorbiler har fremdeles permanent 4-hjulsdrift. Men de har lammeldiff eller viskosediff. Denne diffen er usymmetrisk. For å sende mer kraft til bakhjula enn framhjula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, kun Passat 3b (1996-2000) og 3bg (facelift, 2000-2005) som har brukt TorSen.

For å ta hele regla:

Passat B1 (1973-1980): Ingen 4x4 tilgjengelig

Passat B2 Syncro (1980-1988): Åpne differensialer + sperrer (samme som førstegen. quattro) - langsmontert motor

Passat B3 Syncro (1988-1993): Viskosekopling - tverrstilt motor

Passat B4 Syncro (1993-1997): Viskosekopling - tverrstilt motor

Passat B5 Syncro (1997-1999) + B5 4Motion (1999-2005): TorSen - langsmontert motor

Passat B6 4Motion (2006-10): Haldex2 - tverrgående motor

Passat B7 4Motion (2010-): Haldex4 - tverrgående motor

B3+B4 = BLÆ!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med å komme frem med haldex.

Men at de har laget esp systemet slik at det ikke kan slås av på en 4wd bil er en tragedie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med å komme frem med haldex.

Men at de har laget esp systemet slik at det ikke kan slås av på en 4wd bil er en tragedie.

Kan slåes av på den nye golfen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kunne også slås av på a3 tq 8L

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.