Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et hett tema, men jeg fyrer løs debatten likevel.

 

Altså, hva er best av Quattro og 4motion, og hvorfor ?

 

Hvor ligger Subarus 4hjulstrekk i forhold til disse to ? (Siden vi har en verdensmester i rally med Subaru)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bernhard Reknes

Dette er sikkert et hett tema, men jeg fyrer løs debatten likevel.

 

Altså, hva er best av Quattro og 4motion, og hvorfor ?

 

Hvor ligger Subarus 4hjulstrekk i forhold til disse to ? (Siden vi har en verdensmester i rally med Subaru)

 

Quattro og 4motion er akkurat det samme, kun med forskjellige navn (pga merkevarebygging).

På biler med langsgående motor (A4, A6, Passat osv) er det permanet firehjulstrekk med 50-50 fordeling. Dette skjer her ved hjelp av en torsen diff.

På biler med tverrstilt motor (A3, TT, Golf osv) blir firehjulstrekken styrt av en elektronisk enehet (Haldex.) Disse bilene er i utgangspunktet forhjulsdrevet, men ved hjelp av sensorer som registrerer når hjula begynner å spinne, kan kraften overføres bakover. Det skal nevnes at siden Haldex systemet er elektronisk, kan biler med samme type firehjulstrekk (Haldex) oppføre seg forskjellig pga innstillingene som er gjort. Dvs biler kan virke mer sportslige osv enn andre selv om de bygger på samme system.

 

Som sagt, samme systemer bare forskjellig navn; VW = 4motion men Audi = Quattro

 

Ingen av disse systemene som sitter i disse nye bilene må forveksles med det gamle Syncro systemet som var basert på viskosekoblinger. (Med unntak av enkelte modeller som Golf Rallye og sånn da...)

 

Sikkert mange som kan mer enn dette om meg, så rett meg hvis jeg skulle ta feil! ;) Men dette skulle være det grunnleggende iallefall! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Bjørntvedt

Ingen av disse systemene som sitter i disse nye bilene må forveksles med det gamle Syncro systemet som var basert på viskosekoblinger. (Med unntak av enkelte modeller som Golf Rallye og sånn da...)

 

Syncro er også bare navn.... Bl.a. het de første "nye" Passatene Syncro før det ble endret til 4Motion. Går en lengre tilbake i tid hadde f.eks. ca 85 Passat Syncro samme system som Audi Quattro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

For ennå litt mere utfylling, her står alt du trenger å vite + litt til....

 

http://www.williamtoll.com/quattro_info.htm

 

Until the all wheel drive Audi TT arrived the Quattro abbreviation meant the same Awd system regardless which car carried the badge. Now Quattro is just a trademark and there is a lot of confusion. Audi TT Quattro used Haldex Awd system, Audi A3 Quattro uses viscous coupling system similar to Awd system used on VW Golf Syncro. But there is "real" Quattro system used on VW Passat 4motion, although adjusted in some other way, as the representatives of V.A.G. said. But this new beautiful name is nothing but another trademark. VW Golf IV 4motion uses Haldex system.

 

-----------------

 

Klippet ut dette fra den linken du ga oss. Synes det er synd at Quattro navnet blir misbrukt slik. Et legendarisk navn som dette burde kun følge de bilene som har et opprinnelig quattrosystem.

 

Her stod det alt og litt til ja. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Bjørntvedt

Quattro og 4motion er akkurat det samme, kun med forskjellige navn (pga merkevarebygging).

 

Vel, slik jeg forstod det igjennom linken til Kjetil Laasby, så er Quattro, 4motion, Syncro og Haldex AWD opprinnelig fire forskjellige systemer. Bare så synd at disse navnene i dag blir satt på hverandres systemer. Til eksempel Audi TT Quattro som egentlig er Haldex AWD system, VW Bora 4motion som egentlig er Haldex AWD system, og som Tord skriver så ble Syncro brukt på de første "nye" Pasatene som egentlig er 4motion osv.

 

Her er en beskrivelse av 4motion systemet som ligner på Quattro systemet, såvidt jeg forstår så er det Passat som bruker denne typen:

 

"The 4MOTION system is all about continuous distribution of power to all four wheels, all the time, at all speeds. In normal driving conditions, the drive ratio is 50-percent to the front and 50-percent to the rear. On low-grip surfaces, the wheels with the higher level of adhesion receive more of the power — up to a front-rear ratio of 67-percent to 33-percent or vice versa. In addition to front and rear power allocation, 4MOTION distributes power left to right by way of an electronic differential-locking system. This feature detects and limits individual wheel spin and redistributes the torque to the side that needs it most. Coupled with front-to-rear power distribution, 4MOTION’s lateral capabilities make it possible for one wheel of traction to propel the Passat."

 

Golf Bora Beetle Sharan bruker Haldex AWD system som fungerer slik: Haldex AWD system

 

Haldex AWD er et system som kobler inn og ut ved behov : akselerasjon, spinn etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som du sier, Quattro IV og 4Motion er i prinsippet det samme.

 

Men, så er det riktig som Tord sier, passat syncro har hatt torsen.

Syncro ble 4Motion rundt 1998/1999 en gang.

Biler som i dag kjører på haldex kjørte før den tid på viskosekobling om jeg ikke erindrer helt feil (Det var altså ikke bare et brand skifte - jaja, pirk pirk..)

 

Hva som er best derimot kan bli en rimelig heftig diskusjon. Var inne i en diskusjon på nettet for noen år tilbake rundt akkurat hva som er best med også hensyn på vekt, økonomi, muligheter osv.. Porche 959 PSK var veldig mange begestret over, de har clutch system som midt diff, elektronisk styrt.. Denne kan sees som storebroren til Haldex. Minuset med haldex var iallefall hadde problemer med for mye dreiemoment - mulig dette har endret seg de siste årene (Detaljene har ramlet ut av hue.. ;) )

 

Quattro har jo fordelen med å være mekanisk..

 

Haldex er jo lett..

 

PSK skal ha minst effekttap...

 

You judge! :D

 

---

 

så kommer en link til hvis du virkelig vil vite hvor alt startet fra..

http://8w.forix.com/4wd.html :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tord Askvig

Går en lengre tilbake i tid hadde f.eks. ca 85 Passat Syncro samme system som Audi Quattro...

 

Prototypen som ble vist i 1984 het faktisk ikke Syncro engang, den het Passat Tetra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar fram denne igjen...

Har hatt en 99 mod A6 2,5TDI Quattro og har i dag en VW passat 1,9 TDI 4motion...

Noen prøver å si at 4hjulstrekken på disse bilene er lik, men min opplevelse med bilene er at A6`en sitter mye bedre på veien, skal mye til for den spinner og tar seg mye bedre frem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar fram denne igjen...

Har hatt en 99 mod A6 2,5TDI Quattro og har i dag en VW passat 1,9 TDI 4motion...

Noen prøver å si at 4hjulstrekken på disse bilene er lik, men min opplevelse med bilene er at A6`en sitter mye bedre på veien, skal mye til for den spinner og tar seg mye bedre frem.

 

Hadde de begge ESP?

 

A6'en er en tyngre bil, kanksje det har noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda begge med esp. Audien er litt tyngre men hadde aldri trodd det skulle være så stor forskjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du samme dekk på bilene, da? Alder og type.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene er ikke samme, continental testvinner fra i fjor på passaten og det var 1 år gammle gislaved på audien. Skulle ikke utgjøre noe forskjell det..

Er mulig Audien med quattro bare er bedre....

Det er vell elektronisk diffsperre på audien, er det samme på passaten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp denne igjen da jeg tenker og kjøpe enten passat,a4 eller a6(allroad) nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 4motion et haldex system??

Bakhjulene kommer kun inn ved behov og kan derfor ikke kalles permanent 4wd. Når det er sagt så er vell haldex generasjon 4 og nå 5 blitt så kjappe at de kan oppleves som permanente.

Det er ihvertfall mange S3 eiere som har investert i egen haldex- controller for og få 50-50 permanent.

Torsen diff er på vei ut hos audi også, bruker kun haldex i disse dager som jeg vet om. Den eneste fordelen til torsen slik jeg ser det er at det tåler enormt mye, ingen problem og jekke motoreffekten både to og tre ganger uten og bekymre seg for drivverk. Uten om dette er vell haldex stort sett overlegen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruken er vel avgjørende på hva som oppleves som best. Til melk og brød kjøring så spiller det ingen rolle. Har man for lite effekt, spiller det ingen rolle. Permanent 4x4 oppleves allikevel som mye mer forutsigbart, uansett hvor rask haldex'n er. Hard nedgiring, oppstell på asfalt, lek og hard kjøring - uten tvil best med permanent 4x4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 4motion et haldex system??

 

Det er et navn som forteller de som kjører bak at denne bilen har trekk på alle fire hjulene. Ikke hva slags system bilen har. Golf har 4motion, Touareg har 4motion, Phaeton har 4motion og Amarok har 4motion. Alle disse har forskjellige systemer, men SAMME NAVNET.

 

Min Audi fra 1987 har quattro, min Audi fra 93 har quattro, en Audi A3 fra 2000-tallet har quattro, en Audi RS5 har quattro. Alle disse har forskjellige systemer, men SAMME NAVNET!

 

Ser dere sammenhengen? Det er bare et navn som forteller at det er 4wd, ikke hva slags system det er. Likevel dukker tråder som dette opp med jevne mellomrom...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke 4motion et haldex system??

Bakhjulene kommer kun inn ved behov og kan derfor ikke kalles permanent 4wd. Når det er sagt så er vell haldex generasjon 4 og nå 5 blitt så kjappe at de kan oppleves som permanente.

Det er ihvertfall mange S3 eiere som har investert i egen haldex- controller for og få 50-50 permanent.

Torsen diff er på vei ut hos audi også, bruker kun haldex i disse dager som jeg vet om. Den eneste fordelen til torsen slik jeg ser det er at det tåler enormt mye, ingen problem og jekke motoreffekten både to og tre ganger uten og bekymre seg for drivverk. Uten om dette er vell haldex stort sett overlegen.

 

Audi bruker ikke kun Haldex nei.. Det er fortsatt bare på tverrstilte modeller. Torsen er på vei ut, og blir erstattet med noe enda bedre. Finns YouTube videoer som viser for eks systemet til RS5:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et navn som forteller de som kjører bak at denne bilen har trekk på alle fire hjulene. Ikke hva slags system bilen har. Golf har 4motion, Touareg har 4motion, Phaeton har 4motion og Amarok har 4motion. Alle disse har forskjellige systemer, men SAMME NAVNET.

 

Joda jeg tar den, hoved skille går på om motor er tverr eller langsgående. Vi hadde en endeløs diskusjon på dette for et par år siden.

Var ikke dette med 4motion hadde haldex eller torsen en diskusjon som hører fortiden til??

 

Produseres det vw med torsen diff lenger (når man ser bort ifra offroaderne, Touareg og Amarok, de er jo en fin blandings?? Vet at de hadde det før men 4 motion systemet i disse dager er vell 99% haldex??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi bruker ikke kun Haldex nei.. Det er fortsatt bare på tverrstilte modeller. Torsen er på vei ut, og blir erstattet med noe enda bedre. Finns YouTube videoer som viser for eks systemet til RS5:)

 

En klønete framstilling av meg, skulle ha fram at 4motion stort sett er (med lite unntak amarok og touareg) haldex i disse dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En klønete framstilling av meg, skulle ha fram at 4motion stort sett er (med lite unntak amarok og touareg) haldex i disse dager.

 

Den er jeg med på:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så passater rundt 98/99 er syncro.. men er dette er permanent system med Thorsen? på samme måte som A4/A6 Quattro fra samme tiden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så passater rundt 98/99 er syncro.. men er dette er permanent system med Thorsen? på samme måte som A4/A6 Quattro fra samme tiden?

 

ja, torson.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har både bil med haldex 4 og torson. Ingen tvil om at jeg liker torson best. Pga leking på snø og is.. pluss om man prøver å dra på i rundt svinger når det er vått så er torson best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.