#1 Skrevet Februar 23, 2007 Har et lite problem med girkassa og det er at det ikke går å gire "fort" verken ned eller opp til 2 gir, må liksom vente litt til turtallet har sunket litt. Har hørt det kan være noe om en sentreringsring eller noe? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2007 Synkronringene. Når du presser girkspaken mot et gir virker synkronringene som en "clutch" som drar igang de aktuelle tannhjulene som skal i inngrep slik at de går like fort før spaken lar seg presse så langt at hjulene faktisk kommer i inngrep. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2007 så det er synkronringene da eller? hehe jeg skjønner hva de gjør og det virker jo som om det er de men kunne det vært noe annet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2007 Synkroene til 2.gir går ofte på disse kassene, nesten sikkert dem:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2007 er det dyrt å bytte eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2007 Selve sykroringene koster ikke stort (par hundrelaper) men du må jo demontere hele kassa for å bytte de.. Så med mindre du kan gjøre det selv kan det gå noen kroner ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 24, 2007 Før du begynner med girkasseoverhaling til 5-10 lapper, burde du prøve å bytte olje på den. Vet ikke nøyaktig hvilken olje du burde bruke... Omega er vel omtrent det beste du kan bruke, men den er litt for dyr til å eksperimentere med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 24, 2007 man får også no sånn "lube" man kan ta på kassa sammens med olja.. burde prøve dette samtidig.. puttet det på en bil jeg hadde før.. glei lettere i gir da.. klart, blir ikke bra.. men bra nok noen ganger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 24, 2007 Er syncr. ringene først dårlig hjelper det ikkje mykje med olje, Er nesten som bremse klosser er beleget vekke så er det lite bremse effekt og det er jo det sync ringene skal gjer. bremse ned eller opp så turtall er likt når den skal i gir. Men var borti på den gamle firma bilen eg hadde(hiace) at den vart veldig treig i alle gira når den fekk vanlig 80/90 olje:) så den var følsom på olje kvalitet. Ingve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 25, 2007 hmm jammen da skal jeg jo ihvertfall skjekke olja først hehe, er det noen som har peil på hvor man fyller på? ps: kom forresten i vinter detta, men jeg har ikke gira no voldsomt eller "spetta" gira liksom, kan det ha noe med kulda å gjøre? hvis det er lite olje å den ikke blir tilstrekkelig varm ellerno? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 25, 2007 hmm jammen da skal jeg jo ihvertfall skjekke olja først hehe, er det noen som har peil på hvor man fyller på? ps: kom forresten i vinter detta, men jeg har ikke gira no voldsomt eller "spetta" gira liksom, kan det ha noe med kulda å gjøre? hvis det er lite olje å den ikke blir tilstrekkelig varm ellerno? Jeg kan ikke gi deg noe fullgodt svar her heller, men bare veit at A6'n min gira litt treigt mellom 1-2-til dels 3, når den var helt kald. Var kanskje snakk om 1 eller 2 giringer/100-200m kjøring på sommern, og omtrent det firedobbelte på det kaldeste på vintern. Da leste jeg her på forumet at det var ganske vanlig, og at jeg burde skifte til en annen olje, men klarer ikke å finne igjen den tråden nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 25, 2007 oki , er det noen spesiell olje jeg burde fylle på eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 25, 2007 Shell Getriebeöl EP eller Castrol TAF-X til girkasse.Shell Transaxle Oil eller Castrol SAF-X/XJ til differensial. Syntetiske alle sammen, og funker fint selv skikkelig kulde. (ti tegn eller no) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 25, 2007 Kan kanskje være en ide å sjekke at det ikkje er clutchen som lager problemet. Visst clutchen ikkje frir ut skikkelig vil det merkes best i 1. og 2. gir. Prøv å sto i ro med bilen i fri, trykk inn clutcen og sett bilen i 1. eller 2. gir, visst du kjenner et lite rykk i bilen akkurat når den smetter i gir, tyder det på at akslingen i kassen går rundt sjøl om clutchen er trykkt inn. Kan og prøve å trille sakte med clutchen inne og veksle mellom fri,1. og 2. er det tungt å skifte gir når bilen er i bevegelse og lett nåt bilen står stille er det en god mulighet for at clutchen ikkje frir skikkelig ut. Har du prøvd å skifte væske på det hydrauliske systemet? har sett på mange gamle biler at væska ser ut som sølevann blandet med rust. Kjenner du vibrasjon i bilen når du slipper clutchen sakte ut er det skjevhet, det kan føre til treg giring. Castrol sin girolje tror eg er bra. Husker ikkje navnet, men du finner smøretabell på Castrol sine sider. Påfylling rett ved drivakselen på venstre side av kassa, skal være 17mm umbrako. Tappepluggen er lik på påfyllings-skrua. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 25, 2007 1: Hva betyr egentlig "10 tegn"? 2: åssen skal man få helt i olja hvis det er på sida? en presse av no slag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 25, 2007 1: Hva betyr egentlig "10 tegn"?2: åssen skal man få helt i olja hvis det er på sida? en presse av no slag? 1) Jeg la inn et sitat, som forumet ikke regner som en del av mitt eget innlegg, og det går ikke an å skrive innlegg som er kortere enn 10 tegn, så derfor måtte jeg skrive noe tull under sitatet for å få godkjent innlegget mitt 2) Du bruker f.eks. en trakt, med en slange inn gjennom påfyllingshullet. Hvis det er som på alle andre biler, så fyller du til det akkurat renner litt olje ut av påfyllingshullet, når bilen står rett. Da er det fullt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 25, 2007 1. ahhhh hehe 2. okey 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 27, 2007 ......Visst clutchen ikkje frir ut skikkelig vil det merkes best i 1. og 2. gir. Kan og prøve å trille sakte med clutchen inne og veksle mellom fri,1. og 2. er det tungt å skifte gir når bilen er i bevegelse og lett nåt bilen står stille er det en god mulighet for at clutchen ikkje frir skikkelig ut. Har du prøvd å skifte væske på det hydrauliske systemet? har sett på mange gamle biler at væska ser ut som sølevann blandet med rust. Hei ! Jeg har litt treg giring på min bil også. Dette gjelder da første og andre gir. Jeg har byttet girolje til Castrol TAF-X. Problemet ble ikke borte. Jeg har prøvd å gire med clutchen inne når bilen står i ro, og når bilen triller. Når bilen står stille er det lett å gire. Når bilen triller er den tregere på girene..... Jeg ser at du skriver om det "det hydrauliske systemet". Jeg trodde det bare gikk på servostyringen jeg ??!! Hvilke andre komponenter er koblet til "det hydrauliske systemet" ? Hvordan bytter man oljen i dette systemet da ? Tenker da på C4 som jeg har... Takk for svar ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 27, 2007 Et bilde av galskapen. Noen som kan fortelle hvor jeg tapper av ? Er det bremsevæske på hele systemet ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 28, 2007 Bump...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 28, 2007 Sånn jeg pleier å gjøre det: -Suge ut all væske av beholderen Heise/jekke opp bilen foran, svinge maks høyre og venstre ett par ganger+ pumpe bremsa til den er hard, så suge ut resten av væsken. Bytte filteret i beholderen er sikkert lurt. Så fyller du på en liter G 002000, svinger høyre/venstre igjen for å få ut luft. Sjekk nivå, fyll på hvis nødvendig:) Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 3, 2007 Sånn jeg pleier å gjøre det: -Suge ut all væske av beholderen Heise/jekke opp bilen foran, svinge maks høyre og venstre ett par ganger+ pumpe bremsa til den er hard, så suge ut resten av væsken. Bytte filteret i beholderen er sikkert lurt. Så fyller du på en liter G 002000, svinger høyre/venstre igjen for å få ut luft. Sjekk nivå, fyll på hvis nødvendig:) Lykke til! Hmmm... Jeg fant ut av at det er bremsevæske på dette systemet. G 002000 er jo ikke bremsevæske. Er det andre forslag til hvordan jeg kan tappe av ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 3, 2007 Hmmm.... Nå blander vi vel godt her? Servosystemet som Terje beskriver her er det vel overhodet ikke snakk om i denne tråden! Clutchen derimot betjenes av to hydraulikksylindre, en master og en slave. Disse går på bremsevæske, som Tormod sier. For å bytte væske her, er det vel greiest å bruke lufteniplene. En på hver bremsecaliper, og en på slavesylinderen til clutchen. (Denne finner du på eller like ved girkassa) Gjør som du vanligvis gjør når du ville lufte bremser! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 3, 2007 Det jeg beskrev var servosystemet ja, etter å ha sett; Jeg ser at du skriver om det "det hydrauliske systemet". Jeg trodde det bare gikk på servostyringen jeg ??!! Hvilke andre komponenter er koblet til "det hydrauliske systemet" ? Hvordan bytter man oljen i dette systemet da ? Tenker da på C4 som jeg har... Ganske grov misforståelse dette ja, håper du ikke fyllte GO2000 og ødela noe:) Forresten er det mange som fyller bremsevæske på servosystemet også, det går heller ikke så bra: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...