#1 Skrevet Februar 23, 2007 En litt tåpelig og banal sak, men... En jeg kjenner skulle etterfylle olje på motoren sin i halvmørket, og oppdaget at det var kjølevæske han fylte!!? Spørsmålet er da: Hvor skadelig kan dette være? Kan han kjøre ca en mil (tilsammen) for å kjøpe ny olje og skifte ut den gamle? Det var visst ikke snakk om all verden, men noe ble det. Trodde ikke mine egne ører jeg, men det går tydeligvis an. Jeg kunne ikke svare ham på om dette er krise eller ikke så jeg henvender meg til dere på forumet. Noen her forstår seg vel nok på motorer til å kunne ha en mening... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2007 Jeg hadde ikke kjørt med det, og råder ham heller til å låne seg en bil inntil han får tappet den gamle og fylt på ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2007 Svaret er nei 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2007 IKKE vurder å starte motoren engang, få av av olje + "kjølevæske", bytt olje, start motor og la den gå seg varm, bytt olje og oljefilter på nytt. Det hadde iallefall jeg gjort.... kjølevæske er fyfy både for smøring og korosjon på lager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 23, 2007 Helt enig med Ole. Kjølevæske (alle typer glykol) gir korrosjon og ekstrem slitasje på lager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 23, 2007 rekker neppe gi korrosjon på så kort tid.. men dem fjerner smørefilmen til olja og det skjærer seg rimelig fort... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 23, 2007 Hva med de som har dårlig toppakning og får kjølevæske inn i systemet? Er det virkelig så skadelig?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 23, 2007 Kall det hva du vil, korrosjon eller tæring. Det skjer veldig raskt med de "myke" legeringene man bruker i lager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 23, 2007 ja.det er virkelig så skadelig.. men klart..det kna gå en periode.. men ville aldri tatt sjangsen på å prøvd dette uansett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 23, 2007 OkoK! Da har jeg ihvertfall fått masse entydig svar og informasjonen er videreformidlet Takker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...