#1 Skrevet Februar 23, 2007 Prøver meg med eit spørsmål som ikkje gjelder VAG bil, men kan dog gjelde alle biler... Kjøpte nye 17" felger til Voyager-en i fjor sommer. ACE Devino i dim. 7x17" med Hankook Dynapro HP, i dim. 235/55-17 103H. No når eg søker etter felger til S4-en ser eg at eg har fått felger som både er for smale for dekka, og har for lav lasteindex. 235/55-17 dekk skal i følge alle dekk/ felg kalkulatorer minst ha 8" felg, men eg har fått 7" felg. Max bakaksel last er 1405kg, 702,5kg/dekk mens felgane tåler berre 690kg. Felgane tåler altså berre lasteindex 95, medan bilen krever 96. Spørsmålet er da: kva gjer eg? Har det noko fore seg å trappe opp hos foretninga å kreve andre felger etter 8-9 mnd? Er det noko å bry seg om? Bilen ligger godt på vegen, og sporer ikkje i det heile. Kva skjer no ved neste EU-kontroll? Er dette noko dei sjekker? Nokon av dere som har vore borte i liknande problemstilling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2007 Prøver meg med eit spørsmål som ikkje gjelder VAG bil, men kan dog gjelde alle biler... Kjøpte nye 17" felger til Voyager-en i fjor sommer. ACE Devino i dim. 7x17" med Hankook Dynapro HP, i dim. 235/55-17 103H. No når eg søker etter felger til S4-en ser eg at eg har fått felger som både er for smale for dekka, og har for lav lasteindex. 235/55-17 dekk skal i følge alle dekk/ felg kalkulatorer minst ha 8" felg, men eg har fått 7" felg. Max bakaksel last er 1405kg, 702,5kg/dekk mens felgane tåler berre 690kg. Felgane tåler altså berre lasteindex 95, medan bilen krever 96. Spørsmålet er da: kva gjer eg? Har det noko fore seg å trappe opp hos foretninga å kreve andre felger etter 8-9 mnd? Er det noko å bry seg om? Bilen ligger godt på vegen, og sporer ikkje i det heile. Kva skjer no ved neste EU-kontroll? Er dette noko dei sjekker? Nokon av dere som har vore borte i liknande problemstilling? Fikk problemer med 80`en på eu kontroll. Den stod da på sommerdekk med 215/40/17 profil og i følge verkstedet feil load index, og for store felger. Etter litt krangling fikk jeg dem endelig til å forstå at rulleomkrets var GODT innenfor 5% grensa og load index likevel var rett.... så ja dem sjekker dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2007 Bredden på felgen skal ikke ha noe å si i forhold til eu kontrollen i hvertfall. Om det er noe å klage på får du vurdere selv. Når det gjelder load-index på felger og dekk så kan du ikke se i vognkortet. Dette må regnes ut selv. Så om jeg har riktige papirer på en sånn bil som du har så kan du faktisk gå ned til 94 i load-index Send meg en PM med skilt nummer så skal jeg regne det ut eksakt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 24, 2007 Fikk problemer med 80`en på eu kontroll. Den stod da på sommerdekk med 215/40/17 profil og i følge verkstedet feil load index, og for store felger. Etter litt krangling fikk jeg dem endelig til å forstå at rulleomkrets var GODT innenfor 5% grensa og load index likevel var rett.... så ja dem sjekker dette. Takker. Det var det eg rekna med... Bredden på felgen skal ikke ha noe å si i forhold til eu kontrollen i hvertfall.Om det er noe å klage på får du vurdere selv. Når det gjelder load-index på felger og dekk så kan du ikke se i vognkortet. Dette må regnes ut selv. Så om jeg har riktige papirer på en sånn bil som du har så kan du faktisk gå ned til 94 i load-index Send meg en PM med skilt nummer så skal jeg regne det ut eksakt... Takker. PM sendt. Greit at felg dimensjonen går gjennom en EU-kontroll, men kan det ha andre bieffekter? Skeiv slitasje? Er det vanlig å gjøre det slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 24, 2007 Forholdet mellom bredde på felg og dekk kommer an på profilen også. Min gamle MB 300GD hadde felger som var 7" brede med 265-dekk.. (265/70-15) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 24, 2007 Forholdet mellom bredde på felg og dekk kommer an på profilen også. Min gamle MB 300GD hadde felger som var 7" brede med 265-dekk.. (265/70-15) Hmmm... det gjelder å sjekke skikkelig.... Det er til S4-en med 45 profil at 8" er minste bredde og 9,5" største bredde. På Voyageren med 55 profil er 6,5" minste bredde og 8" største bredde. Dette i følge denne kalkulatoren: http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp Synest dette er merkelig, at 55 profil kun går til 8" mens 45 profil går til 9,5". Der er jo mindre gummi å strekke på.... ? Da har eg lært noko i dag også. Takker! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...