Har fått for svake felger. Kva kan man gjøre 3/4 år etterpå?

Anbefalte innlegg

Prøver meg med eit spørsmål som ikkje gjelder VAG bil, men kan dog gjelde alle biler...

Kjøpte nye 17" felger til Voyager-en i fjor sommer. ACE Devino i dim. 7x17" med Hankook Dynapro HP, i dim. 235/55-17 103H.

No når eg søker etter felger til S4-en ser eg at eg har fått felger som både er for smale for dekka, og har for lav lasteindex.

235/55-17 dekk skal i følge alle dekk/ felg kalkulatorer minst ha 8" felg, men eg har fått 7" felg.

Max bakaksel last er 1405kg, 702,5kg/dekk mens felgane tåler berre 690kg.

Felgane tåler altså berre lasteindex 95, medan bilen krever 96.

Spørsmålet er da: kva gjer eg?

Har det noko fore seg å trappe opp hos foretninga å kreve andre felger etter 8-9 mnd?

Er det noko å bry seg om? Bilen ligger godt på vegen, og sporer ikkje i det heile.

Kva skjer no ved neste EU-kontroll? Er dette noko dei sjekker?

Nokon av dere som har vore borte i liknande problemstilling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg med eit spørsmål som ikkje gjelder VAG bil, men kan dog gjelde alle biler...

Kjøpte nye 17" felger til Voyager-en i fjor sommer. ACE Devino i dim. 7x17" med Hankook Dynapro HP, i dim. 235/55-17 103H.

No når eg søker etter felger til S4-en ser eg at eg har fått felger som både er for smale for dekka, og har for lav lasteindex.

235/55-17 dekk skal i følge alle dekk/ felg kalkulatorer minst ha 8" felg, men eg har fått 7" felg.

Max bakaksel last er 1405kg, 702,5kg/dekk mens felgane tåler berre 690kg.

Felgane tåler altså berre lasteindex 95, medan bilen krever 96.

Spørsmålet er da: kva gjer eg?

Har det noko fore seg å trappe opp hos foretninga å kreve andre felger etter 8-9 mnd?

Er det noko å bry seg om? Bilen ligger godt på vegen, og sporer ikkje i det heile.

Kva skjer no ved neste EU-kontroll? Er dette noko dei sjekker?

Nokon av dere som har vore borte i liknande problemstilling?

Fikk problemer med 80`en på eu kontroll. Den stod da på sommerdekk med 215/40/17 profil og i følge verkstedet feil load index, og for store felger. Etter litt krangling fikk jeg dem endelig til å forstå at rulleomkrets var GODT innenfor 5% grensa og load index likevel var rett.... så ja dem sjekker dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredden på felgen skal ikke ha noe å si i forhold til eu kontrollen i hvertfall.

Om det er noe å klage på får du vurdere selv.

Når det gjelder load-index på felger og dekk så kan du ikke se i vognkortet.

Dette må regnes ut selv.

Så om jeg har riktige papirer på en sånn bil som du har så kan du faktisk gå ned til 94 i load-index :)

Send meg en PM med skilt nummer så skal jeg regne det ut eksakt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk problemer med 80`en på eu kontroll. Den stod da på sommerdekk med 215/40/17 profil og i følge verkstedet feil load index, og for store felger. Etter litt krangling fikk jeg dem endelig til å forstå at rulleomkrets var GODT innenfor 5% grensa og load index likevel var rett.... så ja dem sjekker dette.

Takker. :) Det var det eg rekna med... : rolleyes

Bredden på felgen skal ikke ha noe å si i forhold til eu kontrollen i hvertfall.

Om det er noe å klage på får du vurdere selv.

Når det gjelder load-index på felger og dekk så kan du ikke se i vognkortet.

Dette må regnes ut selv.

Så om jeg har riktige papirer på en sånn bil som du har så kan du faktisk gå ned til 94 i load-index :)

Send meg en PM med skilt nummer så skal jeg regne det ut eksakt...

Takker. :) PM sendt.

Greit at felg dimensjonen går gjennom en EU-kontroll, men kan det ha andre bieffekter? Skeiv slitasje?

Er det vanlig å gjøre det slik?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forholdet mellom bredde på felg og dekk kommer an på profilen også. Min gamle MB 300GD hadde felger som var 7" brede med 265-dekk.. (265/70-15)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forholdet mellom bredde på felg og dekk kommer an på profilen også. Min gamle MB 300GD hadde felger som var 7" brede med 265-dekk.. (265/70-15)

Hmmm... det gjelder å sjekke skikkelig.... :o

Det er til S4-en med 45 profil at 8" er minste bredde og 9,5" største bredde.

På Voyageren med 55 profil er 6,5" minste bredde og 8" største bredde.

Dette i følge denne kalkulatoren: http://www.alloywheels.com/tyrecalc.asp

Synest dette er merkelig, at 55 profil kun går til 8" mens 45 profil går til 9,5". Der er jo mindre gummi å strekke på.... ?

Da har eg lært noko i dag også. ;)

Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.