#26 Skrevet Februar 25, 2007 En clay vil faktisk ikke ødelegge lakken mer enn en polish (slipende), jeg er helt enig med deg i at om man ikke behøver det skal man la være, men om lakken er nuppete så er en clay en utmerket måte å fjerne dette på uten å ødelegge lakken. Det er akkurat det som er fordelen med det, å pøse på med sterke remedier eller polere med slipende polish vil skade lakken mer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Februar 25, 2007 Bruk avfetting og Auto Glyms TAR REMOVER med blå etikett...blir silkemykt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Februar 25, 2007 Jeg har til dags dato ikke vært borti i mange nyere biler som ikke har blitt kvitt nuppene med ordentlig avfetting, vil absolutt ikke anbefale å slipe lakken med clay bar uten at det er absolut nødvendig ut ifra den bilen trådstarter har (2006modell) vil det være ganske dumt da den sikkert er ganske strøken i lakken "Slipe" lakken med clay bar? Har du prøvd dette i det hele tatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Februar 25, 2007 Har ikke prøvd meguars sin, men har erfaring med clay bar fra cartec fra min gamle jobb som bilpleier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Februar 25, 2007 Vel nuppene ble ikke helt borte selv om jeg brukte ganske sterk avfetting og vasket for hånd! Men har chrom-lister på sidene på bilen, disse ser ut som har sånne bittesmå rustflekker, minner en del om det. Noen tips? Også skulle likt å ha noen tips om hvordan en fjerner småriper fra lakken? F.eks etter at ei katte har gått på panseret : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Februar 25, 2007 diesel, er dette trygt å bruke på lakken? hvordan reagerer lister som ikke er lakkerte mot dieselen. Har også nupper som eg ikke blir kvitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Februar 25, 2007 Som de fleste sikkert er klar over har en lakkoverflate millioner av porer. Det man gjør med en god voks/lakkforsegling er å "lukke" disse porene slik at ikke forurensing skal trenge ned i lakken og føre til forurensing og oksidasjon etc... Jeg ville derfor også betakket meg for å bruke diesel o.l., da jeg ikke tror det over tid er så heldig for lakken (og lister o.l. som nevnt over) når dette trenger ned i lakken (selv om det helt sikkert avfetter bra). I fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige.. Skal dere ha bort "nuppene", kjøp en god paint rubber/clay. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Februar 25, 2007 Vel nuppene ble ikke helt borte selv om jeg brukte ganske sterk avfetting og vasket for hånd! Men har chrom-lister på sidene på bilen, disse ser ut som har sånne bittesmå rustflekker, minner en del om det. Noen tips? Også skulle likt å ha noen tips om hvordan en fjerner småriper fra lakken? F.eks etter at ei katte har gått på panseret : bh : Er det en ny Passat du har? Har de alltid vært der? Småriper fjernes med slipepute og lakkrens. Husk voks etterpå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Februar 26, 2007 Nå skal det sies at jeg har tatt Ditec på bilen min, men når jeg skal ha bort nupper så følger jeg rådene til Anders på Haugens bilshine. Som er det samme som Leo har skrevet på første side i tråden her. Jeg vasker først bilen, tar så en sprayflaske med lampeolje og dusjer på dette. Jeg lar dette virke et par minutter, og spyler det grundig av igjen. Dette er det mest skånsomme for lakken siden man da ikke har noe mekanisk slitasje som man får ved rubbing/clay, og siden lampeolja ikke inneholder like skadelige stoffer som diesel gjør, og derfor ikke tørker ut lakken på samme måte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Februar 26, 2007 Hvilken poleringsmaskin er det som er å foretrekke?? Lånte en Turtle maskin i helga, liker utforminga, men vet ikke om jeg ble helt fortrolig med den. Den tar jo heelt av! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Februar 26, 2007 Hvilken poleringsmaskin er det som er å foretrekke??Lånte en Turtle maskin i helga, liker utforminga, men vet ikke om jeg ble helt fortrolig med den. Den tar jo heelt av! Prøvde en maskin av merket Mikita eller noe sånt en gang. Den synes jeg var super. Tror den kostet rundt 3500kr. Kan i allefall ikke sammenlignes med sånn maskiner som bare rister og ikke utretter noe etter min mening. Uansett merke, så må det i være en maskin som ligner en vinkelsliper med justerbar hastighet, ikke sånn biltema-maskin som vibrerer/roterer en runde pr minutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Februar 26, 2007 Hvilken poleringsmaskin er det som er å foretrekke??Lånte en Turtle maskin i helga, liker utforminga, men vet ikke om jeg ble helt fortrolig med den. Den tar jo heelt av! Det du bør etter er en kvalitetsmaskin med stillbar hastighet (6-800 til ca 3-3500 o/m) og som ikke er for tung - da blir det vanskelig og jobbe med i lengden. Angående at maskinen " tar helt av" så kan det hende du vet dette fra før, men pass på at du jobber med en liten vinkel på maskinen (jobbe med de 2-3 ytterste cm på puta) og at du ikke legger noe særlig press på maskinen, men lar den jobbe selv. Festool, Makita, Flex, Porter Cable og DeWalt er eks på maskiner som er meget bra. Problemet er at det er proffmaskiner og du må fort regne med 4-5000,- , kanksje med unntak av Porter, men den må du handle fra USA og da har du adapter og frakt i tillegg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Februar 26, 2007 Makita var det jeg mente også selvsagt. Mener jeg så en slik maskin til salgs på Romnes til rundt 3500. Men kan jo være billig og dyre modeller av denne også da. Selges en her for 3500 sek i allefall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Februar 26, 2007 Her var det mye rart, ja! Som flerårig Autoglym-bruker har jeg i hvertfall funnet ut at deres Extra Gloss protection gjør at det bare er å avfette med Biltemas 'Kallavfettning', babyrumpe som resultat hver gang.. Behøver ikke gni en gang, uansett hvor mye nupper det er, kun 5 minutter etterfulgt av skånsom høyttrykk. Anbefales! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Februar 26, 2007 Her var det mye rart, ja!Som flerårig Autoglym-bruker har jeg i hvertfall funnet ut at deres Extra Gloss protection gjør at det bare er å avfette med Biltemas 'Kallavfettning', babyrumpe som resultat hver gang.. Behøver ikke gni en gang, uansett hvor mye nupper det er, kun 5 minutter etterfulgt av skånsom høyttrykk. Anbefales! Er det kaldavfetting du mener? Er det da den eller Extra Gloss saken som gjør jobben? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Februar 26, 2007 Jeg har brukt diesel på alle mine biler i all tid og alltid hatt supert resultat. Bare husk å vaske godt etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Februar 27, 2007 Er det kaldavfetting du mener?Er det da den eller Extra Gloss saken som gjør jobben? Hehe.. Ja, men jeg tror det står på svensk på kanna! Er kanskje en kombinasjon, men etter 1 1/2 år uten polering etter siste extra gloss-behandling, vil jeg si at bilen ser så og si helt blank ut, i hvertfall der behandlingen ikke er slitt vekk av vær og vind. Fantastisk støff.. Men tilbake: Tror den kaldavfettingen deres er temmelig skånsom, men den er vel som de fleste andre, en grei miks av whitespirit og parafin som bør skylles helt vekk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Februar 27, 2007 Ble tipsa om Esso sin sabilex for god avfetting, han vasker og polerer 3-4 biler om dagen..... Håper han er til å stole på da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...