Spørsmål angående TurboXS boost regulator

Anbefalte innlegg

Virker som at min lille magnetventil ikke er helt frisk. Kunne tenke meg å installere en turboxs boost kontroller av den enkle typen. Men jeg lurer på en ting.

 

Normalt sett så synker turbotrykket fra ca. 1,2 bar til ca 0,9 bar når turtallet øker fra 3000 opp mot 7000. Jeg antar dette er fordi turboen ellers kunne få for stor hastighet (spinner for fort), noe som vil ta livet av den ganske raskt. Men om jeg setter inn en manuell regulator av typen turboXS, vil ikke wastgaten forsøke å holde trykket oppe på 1,2 bar helt til redline?

 

Kan noen av de som har en slik fortelle hva som skjer med ladetrykket oppover mot redline?

 

Hva vil være en grei innstilling, 1,3 bar eller 1,4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører en TurboXS hi-performance ventil, den vil ikke dra ned trykket på høyere turtall(som magnetventilen gjør). Du vil da få rimelig stor belastning på originalturboen. Den er jo tom over 6000 rpm uansett..

 

Hvis du ikke har annen programvare(chip) vil jeg ikke anbefale deg å lade noe speisielt mer enn 1,1 - 1,2 bar. Ellers er det stor sjans for at motoren går magert, og det er jo som de fleste vet ikke spesielt bra.

 

 

MVh

Tommy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har chip, lader 1,2-1,3 i dag, men magnetventilen virker ikke konsekvent og er litt av/på for tia, så da tenkte jeg å bytte til mekanisk styring. Men er altså noe bekymret dersom turboen forsøker å holde 1,4 bar helt til rødstreken.

 

Alternativet er jo å senke ladetrykket noe over hele fjøla, men da mister man litt omph på lavere turtall.

 

Er det noen måte å komme utenom dete? Programerbar boost kontroller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er vel å bytte til en mye større turbo som orker å holde mer trykk på turtall??? : cool :

 

Neida, fra spøk til Valborg. Mulig også at turboen rett og slett ikke klarer å holde så høyt trykk på turtall også, med da er vi jo inne på det problemet med levetid, overbruk av kapasitet osv.

 

Om det finnes noen boost controllere som kan programmeres slik du tenker på vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.