Noen her med chippet 1,8T med automatkasse?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på om det skal være slik at bilen er relativ daff helt til man tar kickdown? :confused: Føler ikke jeg har noe mer dreiemoment å spille på etter bilen ble chippet. I bakker på motorveien hvor jeg før måtte gire ned for å opprettholde farten, må jeg fremdeles dette. Trykker jeg bare gassen lengre ned, skjer lite, helt til jeg trykker så langt ned at bilen girer to gir ned og skyter fart.

 

Videre, når jeg skal ut av et kryss o.l. fra stillestående så går det alltid utrolig tregt frem til 30-40km/t er nådd. Selv om jeg trykker pedalen hardt i bånn løser automatkassen fra 1000rpm og går sakte oppover. Er dette normalt på disse 5-trinns automatkassene? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Pål!

 

Jeg har ikke samme bil som deg. Jeg har en 1,9 Tdi 2000 Mod, og den er chippet. Jeg har automatkasse, men kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Nå skal ikke jeg si noe om aksen på en 1.8T da jeg ikke har kjørt denne. Men ved midt vedkommende gikk bilen ekstremt mye bedre både aks og dreiemomentet økte en del.

 

Jeg merker også det at bilen min girer opp til 4 og 5 gir på lavere turtall. Dette betyr også at bilen må gire ned kjappere da turtallet ligger lavt før gasspåtrykkelse. (Noe den ikke gjorde før chip).

 

Men likevell er det stor forskjell på dreiemoment og aks etter Chip.

Syntes du burde kjøre en VAG-Com på bilen din for å få sett på dette...

 

____________

Mvh

Bernt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått hjelp av Ingve Storebø til å kjøre vagcom på bilen. Ingen feil der, utenom at motoren kutter ved fullt pådrag fordi turbotrykket blir høyere enn hva chip'en tillater. At turbotrykket er høyere enn hva chip'en tillater er en ting, men det er kun et problem ved full pinne. Når det gjelder det jeg beskrev øverst om hvordan bilen er å kjøre nå som den er chippet, så lurer jeg på om det bare er chip'en som er dårlig(Noe feil med den, eller at det er en chip beregnet for manuelt gir e.l.), eller om andre med 1,8T og 5-trinns automatkasse opplever det samme som jeg beskriver??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt her på forumet, og forstått at automatkassene ofte har problemer med å takle det økte dreiemomentet ved chipping. Kan det være at automat-chippene dermed er konfigurert slik at bilen skal foreta rolige akselerasjoner fra stillstand for å beskytte automatkassen?

 

Det må da være noen her inne med A4, A6 eller passat 1,8T og automatgir som har chippet bilen og kan beskrive hvordan deres bil oppfører seg? : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan fortelle deg en ting, girkassen din er ikke chipet. Det er programmet til motor som er tilpasset girkasse.

 

Prøvd å tatt av LMM kontakt eller skiftet LMM?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet at girkassen ikke er chipet. Med begrepet "automat-chip" mente jeg chip'er ment for biler med automatkasse, i motsetning til chip'er ment for biler med manuel kasse. :)

 

Luftmassemåleren er byttet ja, og jeg har og kjørt noen turer med bilen mens vi har lest av vagcom. Ingen problemer, annet enn at turbotrykket er for høyt ved fullt pådrag(Da kommer det feilmelding på LMM om for kraftig signal).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en chippet passat med tiptronic. Har ikke problemer med at bilen går dårlig på lavt turtall. Har du ladetrykksmåler? Når begynner bilen å lade skikkelig? (turtall.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en chippet passat med tiptronic. Har ikke problemer med at bilen går dårlig på lavt turtall. Har du ladetrykksmåler? Når begynner bilen å lade skikkelig? (turtall.)

 

 

Hei,

 

Hvem chippet bilen din og hvor mye effekt gir den? Kjørt med trimmet bil lenge ? Jeg vurderer det samme men er litt urolig for tip.-kassen. Ifølge ES Tuning i Trondheim er det bare på 2.5 tdi at tip-kassene også må chippes, ikke vet jeg

 

mvh

Øystein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg vurderer det samme men er litt urolig for tip.-kassen. Ifølge ES Tuning i Trondheim er det bare på 2.5 tdi at tip-kassene også må chippes, ikke vet jeg

 

mvh

Øystein

 

Kommer ann på dreiemomente det. Men i lista mi står det enkelte passat 1.8T oppført

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enda ikke fått montert ladetrykksmåleren. Har planer om det hver ettermiddag, men hver ettermiddag går med til å jobbe i huset som vi pusser opp for tiden.... :) Noen som vet hvor det er lettest å føre luftslangen til turbotrykksmåleren inn gjennom torpedovegg og dashbord på en A4 B5?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har enda ikke fått montert ladetrykksmåleren. Har planer om det hver ettermiddag, men hver ettermiddag går med til å jobbe i huset som vi pusser opp for tiden.... :) Noen som vet hvor det er lettest å føre luftslangen til turbotrykksmåleren inn gjennom torpedovegg og dashbord på en A4 B5?

 

Igjennom boksen til hjernen.. Bare huske å få det skikkelig tett rundt.. Mye plass der... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Hvem chippet bilen din og hvor mye effekt gir den? Kjørt med trimmet bil lenge ? Jeg vurderer det samme men er litt urolig for tip.-kassen. Ifølge ES Tuning i Trondheim er det bare på 2.5 tdi at tip-kassene også må chippes, ikke vet jeg

 

mvh

Øystein

 

Jeg chippet hos Kimmit i Førde. Kjørt siden jeg kjøpte bilen i sommer. Fikk beskjed om at det ikke var vits å chippe kassa på den. Det skal vel være rett opp under

200hk i den nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må jeg demontere i kupeen for å komme til slik at jeg får ført slangen inn fra motorstyringsboksen?

Kun panelet under rattstammen, eller selve dashbordet og/eller instrumentpanelet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må jeg demontere i kupeen for å komme til slik at jeg får ført slangen inn fra motorstyringsboksen?

Kun panelet under rattstammen, eller selve dashbordet og/eller instrumentpanelet?

 

Kun det under rattstammen... sitter i 4 skruer med 8mm pipe på mener jeg å huske..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av det dekselet igår, men klarte ikke å finne ut hvor det skulle gjennom der. Masse ledninger lå buntet der i forbindelse med alarmen. Tok og ut hanskerommet for å se om det gikk å komme til via hullet til klimaslangene, men klarte ikke det heller. Var riktignok utendørs, det var mørkt, og det sluddet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok av det dekselet igår, men klarte ikke å finne ut hvor det skulle gjennom der. Masse ledninger lå buntet der i forbindelse med alarmen. Tok og ut hanskerommet for å se om det gikk å komme til via hullet til klimaslangene, men klarte ikke det heller. Var riktignok utendørs, det var mørkt, og det sluddet....

 

 

Kommer igjennom veldig greit på begge de plassene du har nevnt nå.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Får forsøke på nytt imorgen da. (Tror det er meldt oppholdsvær da! :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har ikke dette med økonomiprogrammet på kassen å gjøre? Har en lik bil som ikke er chippet. Den oppfører seg på samme måte. Leste i manualen til bilen og der står det at kassen ved normal kjøring går i økonomiprogram. For å komme ut av dette så må man bevege foten noe raskere uten å gå i kickdown. Har prøvd dette og det er ikke lett.

 

Lurer av og til selv på om det faktisk er 150 HK i denne bilen. Det er rimelig dødt..

 

Tiptronic kassene er etter som jeg forstår ikke den sterkeste girkassen som er produsert og det frarådes chipping av biler med tiptronic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det kan jo ha med økonomiprogrammet å gjøre. Men selv om man kjører økonomisk, skal man jo merke at man har bedre drag opp bakker o.l. når man har ca 50 hester mere enn tidligere? Forskjellen har liksom bare blitt større iforhold til før chippingen, med tanke på hvor utrolig dødt det er ved vanlig kjøring kontra ved kickdown. Og det at man ikke får løst bilen på litt høyt turtall ved kickdown fra stillestående er helt normalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.