Spacere! Skadelig for lager osv?Nybilgaranti?

Anbefalte innlegg

Har lyst å sette på spacere på A4'n for å få hjula litt lengre ut!

 

Er snakk om Tuv godkjente av kjent merke! Av typen som skrues i navet for så å skru felgen i de!

 

Slites hjullager fortere med spasere på? Vil dette gå utover garanti på bilen om et lager skulle gå før nybil garanti går ut? Så lenge de er Tuv godkjente?

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge spacerene er TÜV sertifiserte skulle vel ikke dette være noe problem. Hele vitsen med TÜV sertifisering er jo at delene skal være kvalitetssikret gjennom omfattende testing.

 

Om det påvirker nybilgarantien er en annen sak. Men sett at et hjullager skulle ryke før nybilgarantien går ut: Da tar du av spacerene før du setter bilen bort på verksted for å få det utbedret på garantien. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre med "Ny" bil som kjører med spacere?

 

Har satt på 18" RS6 nå, og ville gjerne hatt de ut iallefall 15-20 mm bak!!

 

IMG_0012.jpg

 

Ikke det at det sees så lett på bilde men......

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BUMP!!!

 

Noen med nyere biler som kjører med spacere?

Eller erfraringer generellt? Slites ting fortere?

 

JØrn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke spacerne i seg selv som gjør at ting slites fortere, men det at du endrer innpresset på felgen. F. eks. hvis du har 45 i originalt innpress, og bruker en felg med 55 i innpress med en 10 mm spacer, slites ikke noe unormalt, da du er tilbake til originalt innpress. Men dersom du spacer ut slik at du har kanskje 10 i innpress, så vil helt klart hjullager slites fortere, da du får skjev belastning i forhold til hva det er konstruert for.

 

Jeg ville ikke sett slitasje som noe problem, da et hjullager er fort gjort å bytte, men ville vært mer bekymret for endrede kjøreegenskaper med stor endring i innpress. (men da snakker jeg mer enn noen få mm, mer i området 15-25 mm og mer.)

 

Jeg bruker ikke spacere og kommer nok aldri til å gjøre det heller, men det er fordi jeg ikke liker tanken på å ha et ekstra ledd mellom hjul og nav som noe kan gå galt med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å si det slik så mener jeg at det er ikke lovlig å bruke spacere. Blir man stoppet i kontroll og dette oppdages så tror jeg du må inn å vise bilen eller at man får bot på stedet.. Hvilken av de alternativene som man vil få vet jeg ikke.

 

Men jeg personlig kjørte med spacere og de hadde jeg på noen år og merket ikke noen antydning til at noe utenom det vanlige ble slitt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å si det slik så mener jeg at det er ikke lovlig å bruke spacere. Blir man stoppet i kontroll og dette oppdages så tror jeg du må inn å vise bilen eller at man får bot på stedet.. Hvilken av de alternativene som man vil få vet jeg ikke.

 

Men jeg personlig kjørte med spacere og de hadde jeg på noen år og merket ikke noen antydning til at noe utenom det vanlige ble slitt..

 

Det er vel ikke ulovlig såframt de er brukt for å endre innpress TIL standard inpress. atså du har felger med et50 så har bien et40 org. 10mm TÜV spacere

Fadern fikk ivertfall levert nybil forrige uke MED spacere for å få standard innpress.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har papirer på et sett med RH felger der spacere MÅ brukes for å få rett innpress.. Så det er lov bare man har papirer på det.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikker på hva som er org innpress på A4 min, men tror felgene er 35, og det er jo de org felgene som blei kjøpt med bilen ny!

 

Så blir jo endring utifra org innpress om jeg skal sette på spacere! Er jo mest for utseende jeg gjør dette jeg da! Eller har planer om å gjøre det!

 

Og er jo snakk om 20mm bak, for å få de nesten kant i kant lissom!

 

Blir veldig usikker jeg altså, men med tanke på kjøreegenskaper, så driver jeg jo ikke med noe form for grise kjøreing med "dieseldyret", så tror ikke jeg kommer til å dra av veien lissom!

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på du!! Jeg har spacere rundtom på min for å få felgene ut til kanten, men også fordi jeg er nødt til det for å få dem til å passe:P funker fett. Framme vil det nok påvirke kjøreegenskapene. Men så lenge du bare setter på bak, så vil du med økt sporvidde få (i teorien) bedre veigrep:) Pluss det ser mye bedre ut:)

Jeg kjører med 20mm spacere. 19" Org. S6 felger med 245/35 Nankang dekk.

 

Noen (uklare) bilder:

bil.jpg

bil2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så lenge du bare setter på bak, så vil du med økt sporvidde få (i teorien) bedre veigrep:)

 

Økt tendens til understyring....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør på du!! Jeg har spacere rundtom på min for å få felgene ut til kanten, men også fordi jeg er nødt til det for å få dem til å passe:P funker fett. Framme vil det nok påvirke kjøreegenskapene. Men så lenge du bare setter på bak, så vil du med økt sporvidde få (i teorien) bedre veigrep:) Pluss det ser mye bedre ut:)

Jeg kjører med 20mm spacere. 19" Org. S6 felger med 245/35 Nankang dekk.

 

Noen (uklare) bilder:

 

Iogmed at det er 2.5 år siden han la ut tråden så har han nok bestemt seg allerede ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, sinnsykt godt poeng:p flaut:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer!

 

Kjører 20" nå med riktig innpress slik at de er helt ute i kanten!

 

 

 

 

Men takk forde

 

Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.