Er det NÅ det begynner!?! (div. feil med Passat 2002 highline)

Anbefalte innlegg

Har hatt Passaten (2002 Highline) i ett år nå. Gått som på skinner men så skjer det;

 

* Startmotoren måtte skiftes på fredag. Greit nok, det er sånn som kan skje, men litt pussig allikevel.....

* På vei hjem fra Møller etter å ha hentet bilen kl 15 på fredag, så får jeg varsel lys på at ESP er utkoblet.

* Litt senere på dagen ser jeg at Airbag lampen blinker "urytmisk" der fremme, men Farzaug status er o.k når jeg sjekker i MFd`en...

* Kjører litt rundt på søndag med disse lampene som blinkende uromomenter der fremme, da Airbag lyset bestemmer seg for å lyse fast, og jeg får varsel om feil på airbag...Jeg tenker: mandag blir det tur på Møller for å høre hva dette er for noe!

* Mandag kjører jeg kona på jobb i byen (airbag og esp lyser fortsatt som utkoblet) og da jeg setter meg inn igjen for å kjøre til Møller, så låser tiptronic kassen seg i ett gir! Alle lysene lyser på girindikatoren og tiptronic funker ikke!

* Kjører til Møller, melder meg i service luka, får beskjed om å kjøre inn på verkstedet (da funker girene igjen) og de kobler opp VAG com (tror jeg den tv, skjermen heter). Jeg står sammen med dem og kikker på at de får signaler på airbag, esp som veksler mellom status 1 og 0... (blinker) De snakker sammen om en hiddenbus feil, og at dette må feilsøkes...

 

Konklusjon:

Mistenkelig at alt dette skjer ETTER at jeg har hatt bilen der inne! Hva F er det som skjer og kan noen her si meg hva dette kan bety/være? Skal vel normalt ikke oppstå slike feil bare av å bytte starter? Jeg merket meg at klokken var nullstilt og at jeg måtte slå inn koden på NAVI da jeg hentet bilen. Er helt sikkert normalt å "ta strømmen" når man bytter starter, men alle disse andre tingene; kan de ha skjedd som en følge av dette?

 

Irritert Truls! : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er normalt og ta strømmen når man bytter starter.. dette pga en relativt grov kabel som går direkte fra batteri og ned til starter! kommer denn til jord så dytter batteriet ut all den strøm det klarer. og det ender ofte med at kabelen sveiser seg fast der den kommer innpå.. har selv testa detta! var minimalt gøy for å si det sånn :)

 

men de burde jo fixa bilen FØR du fikk den igjen, skal ikke være normalt og levere bil på verksted, for å få igjen fler problemer enn du satte den inn for

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er normalt og ta strømmen når man bytter starter.. dette pga en relativt grov kabel som går direkte fra batteri og ned til starter! kommer denn til jord så dytter batteriet ut all den strøm det klarer. og det ender ofte med at kabelen sveiser seg fast der den kommer innpå..

 

Spørsmålet ville stillt meg selv ville ha vært om de faktisk har gjort dette eller om det var en Petter Smart som mente han skulle fikse dette uten å løsne batteripolen: rolleyes Da kan de vel fort ødelegge både det ene og det andre.............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de ikke har koblet av - og de allerede har "sveist" litt så kan div hjerner ha fått seg en knekk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... håper de ikke glemte å koble fra kabel da... Vil det eventuelt bli oppdaget når de feilsøker mon tro?

 

Overhørte forresten en av de som hadde "saken" min si at det var en lærling som hadde gjort jobben... Uten at DET trenger bety noe. De skal vel overvåkes av en "erfaren" tekniker...

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er kabelen skikkelig skrudd til igjen da tro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fytti grisen. Jeg føler med deg.

Jeg har en 98mod, riktignok med litt mindre utstyr enn det din bil har, jeg har koblet baterikabelen av og på flere ganger uten at det har blitt noe tull av det. Det der synes jeg høres meget rart ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det bare er en bagatell, men frykter jo skikkelig trøbbel...

 

I går lyste abs lampen også opp! Kjørte hjem fra Møller, nesten hjemme (6-7 min unna) fikk jeg melding i MFD`en om å stoppe bilen!! Var feil på ganske mye der da, og turtelleren ramlet bl.a ned på 0.... Gjorde som jeg ble bedt om, ventet i 1 minutt og startet på nytt, da var det "kun" Airbag, ESP og ABS som lyste igjen, og det gikk å kjøre. Ja, også gikk tiptronicen kun i ett gir da..

 

Møller tar inn bilen idag, så får vi se.... : eek :

 

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker nesten som hele elsystemet på bilen har fått seg en smell..? Kan kanskje være at han som har bytta starter ikke tok av strømmen først og kortslutta starterkablen mot jord..? Gikk på samme smellen selv da jeg skulle bytte en kabelsko ved dynamoen, det spraka godt der da ja. Ikke var det noen sikring på kabelen heller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke unormalt at man får div feil etter at bilen har vært på verkstedet.. Det kan være dårlige mekanikere eller at noe skjer når en frosen bil blir kjørt inn i 20+ grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller hørt av seg. Det er styringsenheten til girkassen som er gåen. Ledningsnettet er ok, og det er altså denne enheten som lager krøll for de andre tingene nevnt ovenfor. Er det mulig?

 

Boksen koster 7800.- blanke norske!

 

Møller kan ikke si noe om HVORDAN skaden har oppstått, og vil følgelig ikke betale for styringsenheten, men har mer eller mindre sagt seg villig til å dekke reperasjonen/arbeidet.. Så der står jeg da...

 

Hørte med NBS om de hadde denne samme enheten, men det hadde de ikke. den de har, har et annet delenummer.

 

Er det noen som kan skaffe en bruktoverhalt styringsenhet til tiptronic kasse 2002 Passat med følgende delnummer; 3bo927156s så hadde jeg vært evig takknemlig!

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller hørt av seg. Det er styringsenheten til girkassen som er gåen. Ledningsnettet er ok, og det er altså denne enheten som lager krøll for de andre tingene nevnt ovenfor. Er det mulig?

 

Boksen koster 7800.- blanke norske!

 

Møller kan ikke si noe om HVORDAN skaden har oppstått, og vil følgelig ikke betale for styringsenheten, men har mer eller mindre sagt seg villig til å dekke reperasjonen/arbeidet.. Så der står jeg da...

 

Hørte med NBS om de hadde denne samme enheten, men det hadde de ikke. den de har, har et annet delenummer.

 

Er det noen som kan skaffe en bruktoverhalt styringsenhet til tiptronic kasse 2002 Passat med følgende delnummer; 3bo927156s så hadde jeg vært evig takknemlig!

 

Truls

Hei,

 

Jeg hadde i sin tid en -96 Passat 110 tdi der hjernen til motorstyringa gikk dukken. Møller Trondheim skulle ha 14.000 for en ny, noe som var lite aktuelt. Ringte derfor til VAG-forhandleren i Østersund og de hadde akkurat samme del til 8.000. Det ble mao. en lønnsom tur til Sverige. I tillegg var Møller veldig greie og byttet enhet for meg til en pris som måtte være langt under selvkost. Jeg hadde da vært inne med bilen x antall ganger så det var kanskje en viss sympati å spore. Husker ikke navnet på forhandler i Sverige men det finner du jo lett på nettet.

 

Øystein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt med gammal bil gitt.. manuellt gir å greier... fytterakkern....

 

er bilen din chippa? chipping av gearbox? hum...

 

føler med deg, forbanna herk å plages med et fremkomstmiddel!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt med gammal bil gitt.. manuellt gir å greier... fytterakkern....

 

er bilen din chippa? chipping av gearbox? hum...

 

føler med deg, forbanna herk å plages med et fremkomstmiddel!

 

 

Nei bilen er ikke chippet...

 

Må ha bilen på veien fort som mulig, så her blir det nok ny original del fra Norge...

Hadde jeg hatt muligheten og tiden, så hadde jeg nok tatt turen til sverige ja.. Det ligger en VW forhandler i Østersund..

 

http://www.berners.se/default.shtml

 

Edit; Bilen levert og god som ny! Det ble "ordnings", hadde nemlig helt glemt at jeg hadde toppkasko på bilen som dekker slikt! ;-)

 

Truls

 

 

 

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronikk er det 5 år reklamasjonsrett på.... Denne delen hadde iallefall jeg aldri betalt.. Men er bilen importert så er jeg usikker på reklamasjonsretten????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elektronikk er det 5 år reklamasjonsrett på.... Denne delen hadde iallefall jeg aldri betalt.. Men er bilen importert så er jeg usikker på reklamasjonsretten????

 

 

Det er det som er problemet.. Bilen er AKKKURAT passert 5 årsgrensen. Oktober i fjor...

Ja, og bilen er importert.

Truls

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.