Anbefalte innlegg

Hei

Gjelder en Audi 80 B3 1,9 bensin 88 mod, motor har gjort sin misjon her i livet og trenger derfor en brukt byttemotor.

Det er svært vanskelig å finne en 1,9 og lurer derfor på om hvilke andre motorer som passer bolt on, f eks 1,8 2,0 osv.

Om man bytter til en annen motor kan den orginale hjerne og girkasse forsatt brukes ?

på forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger også noen råd her..

Har en Audi 1.8 90mod Quattro - har det noe å si om det er en quattro jeg tar motor fra? Mest aktuelt for øyeblikket er en 2.0 delebil uten quattro nemlig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge dere bruker 4-syl motor fra t89/B3 passer motoren rent fysisk (motorfester, girkasse osv). Det er litt forskjeller på motorstyring naturligvis, så om en vil gjøre det enkelt går en for samme motorkode. K-jet som det ofte er på disse motorene er ganske grovt og fungerer likedan, så her går det nok greit å bytte bare motor, men skal en være helt trygg bør en ta med motorstyringen også.

Mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å friste, men det er vel en her på forumet som har bygd om til 1,8t også, men tror nok ikke det er fult like "plug'n play" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på nippet at det ble en 2.0l i den bilen, men det ble samme motorkode i frykt for å få trøbbel med ledningsnett/ecu og gjøre det enklest mulig den gangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trenger også noen råd her..

Har en Audi 1.8 90mod Quattro - har det noe å si om det er en quattro jeg tar motor fra? Mest aktuelt for øyeblikket er en 2.0 delebil uten quattro nemlig...

For å svare på det også så har det ingen betydning, ihvertfall ikke så lenge det er samme motorkode, som nevnt tidligere her, men viktig at du flytter over clutchen, da denne somregel er en del kraftigere på quattro enn FWD. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Var å se på en 2.0 idag, og det meste så rimelig likt ut og siden jeg får hele bilen, tar jeg med alt av som er av deler fra den motoren.. Men ble litt skremt av et motorfeste, som på 2.0 så ut som at var festet til rammevangen på venstre side. Hvordan blir dette om jeg flytter over til min 1.8, ettersom at den er festet i traversen ser det ut som?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

?? skal ikke være noe feste i traversen på din..

Er du sikker på at den 2.0 motoren har MINDRE ork enn den du har fra før? Er jo kjedelig å gå ned i effekt.. ( i fall man ikke har sjekket det i tro om at 2.0 er bedre enn 1.8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Var å se på en 2.0 idag, og det meste så rimelig likt ut og siden jeg får hele bilen, tar jeg med alt av som er av deler fra den motoren.. Men ble litt skremt av et motorfeste, som på 2.0 så ut som at var festet til rammevangen på venstre side. Hvordan blir dette om jeg flytter over til min 1.8, ettersom at den er festet i traversen ser det ut som?

Hvis denne bilen med 2.0 har motorfeste i rammevangen er vel bilen en B4, Dvs 92 modell eller nyere. Du må da sette over brakettene fra 1.8 til den nye motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, nydelig! Da blir det vel motorbytte på meg ganske kvikt :)

Takk for alle svar!

edit: stemmer forresten at donorbilen er en B4, mens min er B3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, nydelig! Da blir det vel motorbytte på meg ganske kvikt :)

Takk for alle svar!

edit: stemmer forresten at donorbilen er en B4, mens min er B3

Det passer nok ikke. Festepunktene på blokkene er også forskjellig fra B3 til B4. Jeg har selv prøvd dette. Du må i så fall lage noen egne motorfester... På høyre side av motoren passer det å bruke B3 festene på B4 blokka, men på venstre side har B3 3 boltfester på blokka, men B4 4 bolter med helt annet mønster.

Om motoren kommer fra FWD eller Quattro er det samme.

Du kan naturligvis sage ut festene i rammevangene fra B4en og sveise dem inn i B3en, men det blir kanskje en del jobb. Jeg har gjort dette i min.

mvh

Vegard

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.