Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med noe tips.

Oppdaget plutselig at jeg ikke har lys i nærlysene mine fremme.

Parkerings lys og fullt lys virker fint å sikkringene ser helt fine ut.

Alle lys bak virker og fint, og bryteren inne i bilen ser ut til og virke fint.

 

Dette gjelder en 90mod. Audi 80 2.0E

Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne kjørelysreleet.

Eller om feilen kan være noe annet????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ikke noe rele, det er sannsynligvis lysbryteren som er ødelagt. Eller at begge pærene har gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pærene skal vel ikke være gått, hvis han har lys på fullt lys som han skriver. Regner med at det ikke er fjernlys du mener med fullt lys, men vanlig nærlys (ikke automatiske kjørelys, og med bryteren helt oppe)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver H4-pære har jo to glødetråder, så det kan jo være at begge pærene har gått. Jeg har lest om en kar som ikke var klar over at den ene var gått, så en dag ble det mørkt når den andre gikk... Dette var i USA, men kan seff skje her også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, H4-pærene har to glødetråder, en for nærlys og en for fjernlys. Og det jeg mener, et at hvis han ikke mener fjernlys med fullt lys, så skal vel ikke pærene være gåen. Da har han nærlys, og da kan det være som du skrev bryteren e.l.

Forskjellen på automatiske kjørelys og vanlig nærlys, er vel litt forskjell i spenningen som blir sendt til pæren. Mer spenning, og desto mer lys på vanlig nærlys enn på kjørelys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Forskjellen på automatiske kjørelys og vanlig nærlys, er vel litt forskjell i spenningen som blir sendt til pæren. Mer spenning, og desto mer lys på vanlig nærlys enn på kjørelys.

 

Dette er riktig, det ble brukt en såkalt"motstandskabel" som gjorde at lysene får bare ca 75% av spenningen i "off" posisjonen på lysbryteren, og det hender at denne kabelen tar kvelden. Dette gjelder selvfølgelig bare biler solgt nye i Norge, biler fra Tyskland, Belgia etc har ikke denne kabelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer dette ja. Tror egentlig vi er ganske enige, men at vi uttrykker oss på hver vår måte :)

Men bare for å ha sagt det, hvis Tommy mener fjernlys med fullt lys, så er det vel kanskje stor sannsynlighet for at begge pærene kan ha tatt kvelden ja (glødetråden til nærlyset).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mista nærlysene på min, og kunne da heller ikke bruke fjernlys. Måtte bytte brytere, da de har innebygd relè. Disse bryterne fra b3 80 er til salgs, den dagen jeg får tak i fra coupe typ 89 (80 har ikke bakrutevisker...). Dette da de fra s2 jeg hadde fått tak i, har andre kontakter.

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for responsen. Har tysk importert bilen min nå i senere tid

så jeg har ikke automatiske kjørelys.

Jeg mener at fjernlysa virker men ikke nærlys når jeg setter

på bryteren.

Har og sjekket pærene, ser ut til og virke de og.

Takk for tipset om releet i bryteren, skal ta den opp i dag

og se hvordan det ser ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja vel, har nå brukt ein kveld på og de-motere og montere sammen igjen de fire bryterne som sitter ved rattet.

Når jeg hadde de-montert de, så gikk jeg amokk med elektro rens og litt pusse-papir. Renset og pusset alle polene og det var nok av dritt inni der. : do :

Satte det hele sammen igjen (etter jeg hadde funnet ut hvor alle fjærene skulle sitte) : bråk : så moterte jeg det på bilen igjen.

Det var det som skulle til, så nå virker alle lysene mine helt slik de skal.

Takker alle på forumet som kom med tips : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Haglund

Ja vel, har nå brukt ein kveld på og de-motere og montere sammen igjen de fire bryterne som sitter ved rattet.

Er det den biten som sitter på selve rattstammen? Blinklysbryter etc? Går det an å demontere den, og få den sammen igjen? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tok av rattet og løsnet 3 skruer for og få av dekselet (+2 skruer på insiden av dekselet som fester bryter til dekselet). Så kom det av etter at jeg hadde plugget ut to iso-koblinger.

 

Så er det inn på spisebordet og dele opp bryterne (ei lang skrue for og dele opp 4 brytere til 2+2)

Etter dette tok jeg av ett lite alu-deksel på hver av de to delene.

Men nå begynner fjærer og små deler og løsne så pass på.

Så er det bare og pukke løst og gå amokk med elektro-rens e.l

 

Det gikk veldig greit og få det sammen igjen, hvis du bare studerer hvordan alle små delene og fjærene sitter før du tar det ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tommy Haglund

Ja, jeg tok av rattet og løsnet 3 skruer for og få av dekselet (+2 skruer på insiden av dekselet som fester bryter til dekselet). Så kom det av etter at jeg hadde plugget ut to iso-koblinger.

 

Så er det inn på spisebordet og dele opp bryterne (ei lang skrue for og dele opp 4 brytere til 2+2)

Etter dette tok jeg av ett lite alu-deksel på hver av de to delene.

Men nå begynner fjærer og små deler og løsne så pass på.

Så er det bare og pukke løst og gå amokk med elektro-rens e.l

 

Det gikk veldig greit og få det sammen igjen, hvis du bare studerer hvordan alle små delene og fjærene sitter før du tar det ut.

 

Har du brytere av den runde typen? Disse er greie å dele opp. Jeg forsøkte å dele opp min bryter, hvor hendlene er firkantede, og jeg fikk den til å virke. Men pga mangel på poppnagl utstyr og litt dårlige arbeidsforhold fikk jeg den ikke bra sammen igjen. Begynte å gnistre litt å sånn...hehe :)

 

Den endte sine dager i søpla....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det stemmer, de er av den runde typen de som jeg har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har av den firkantete typen, kjøpte ny for litt over ett års tid siden, men den slutta å fungere etterhvert også... :| Har bare park og grøftelys.

 

Og tror ikke jeg skal satse på å åpne bryteren.. Heh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg tok av rattet og løsnet 3 skruer for og få av dekselet (+2 skruer på insiden av dekselet som fester bryter til dekselet). Så kom det av etter at jeg hadde plugget ut to iso-koblinger.

 

Så er det inn på spisebordet og dele opp bryterne (ei lang skrue for og dele opp 4 brytere til 2+2)

Etter dette tok jeg av ett lite alu-deksel på hver av de to delene.

Men nå begynner fjærer og små deler og løsne så pass på.

Så er det bare og pukke løst og gå amokk med elektro-rens e.l

 

Det gikk veldig greit og få det sammen igjen, hvis du bare studerer hvordan alle små delene og fjærene sitter før du tar det ut.

 

Håper dere smurte opp igjen med kontaktfett, ellers så får dere en uhyggelig overraskelse en mørk kveld!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.