Bytte av toppdekselpakning på S6 2,2t

Anbefalte innlegg

Toppdekselpakningen på motoren min lekker litt olje og jeg lurer på å bytte den selv. Motoren er en -96 S6 2,2t som står i en -93 S4. Er dette en kurant sak å fikse selv? Noe spesielt jeg må tenke på? Moment når jeg drar det sammen igjen? Supert hvis noen kan komme en step-by-step beskrivelse av jobben...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ække det bare å skru den av og klaske på ny pakning og slenge den sammen igjen? 15nm er vel en passe moment? Gjort på 20min med en kaffepause...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke verre? Da blir det selvmekk i så fall, ikke vits i å betale i dyre dommer på verksted for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig at du ikke strammer boltene for mye etterpå... 15-20nm høres vel klokt ut:)

En annen ting er at når du løsner dekeselet der coilene sitter så løsne de litt hver til de er helt løs... hvis du skrur ut en og en så kan du risikere at en av de resterende knekker og møller skal ha 130 spenn for en slik liten bolt.

Ellers så vil jeg si at dette er en meget enkel sak... rengjør godt før du monterer ny pakning samt at du holder et godt øye med pakningen som går over den fremste kambukken ved montering.. den KAN ha en tendens til å ikke havne skikkelig i sporet og tro meg.. da lekker det bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, synes 15-20 nm hørtes mye ut. Når jeg gjorde dette på S4-en, mener jeg at jeg fikk opplyst 10-12 nm. Det er små bolter det er snakk om her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er greit å vite nøyaktig (jeg trenger momentet selv :) - for ellers blir pakningen klemt flat ved boltene og det blir utett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I flg. Bentleyen er det 10 Nm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bentley sier så mye rart.... stram til du selv mener det er ok.. det funker som regel best:) 10NM er jo fingerstramt: rolleyes :P

Drev på med et svinhjul på en audi der det stod i papirene fra produsent at det skulle strammes 30NM veel.. det hadde jeg aldri tatt sjansen på, så vi stramma det vi klarte:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.