Indre bremsekloss slitt. Hva er galt?

Anbefalte innlegg

Byttet klosser og skiver foran i sommer. For et par måneder siden begynte det å lyse at bremseklossene var slitte. Tittet på utsiden av klossene og de var 2cm igjen på. Tok av hjulet for å sjekke for ledningsbrudd. Da viser det seg at høyre bremsekloss foran på innsiden er helt nedslitt. Ikke mange mm igjen. På utsiden er det 2cm og det er det på inn og utsiden på venstre hjul.

 

Så hva er galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme hos meg...tror det er "vanlig"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er vanlig.. det jeg har hørt er grunnen er at denne siden er meste ut mot grøftekanten og samler opp mest støv og drit.. grunnen til at det er den indre er at det er den stempelet ditt sitter på.. og får dermed mest press...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke kallipperen som ikke klarer å dra seg tilbake igjen? At kallipperen må byttes. Aldri hatt dette problemet før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være at gliderne sitter fast ja, men det finner du ut når du tar de av. På 80 b4 kostet de iaffal 600kr pr stk for noen år siden. Altså 1200kr for et sett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hele kallipperen trenger ikke å byttes? Noen som har noe bilde av slike glidere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer du å få ut gliderene så er det bare å pusse over dem, for så å smøre dem på nytt. Bytt gummimansjettene om disse er dårlige. Når du skrur av caliperen så går skruene du skrur ut inn i gliderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også fått forklart at salt på vinterveger er med på å auke slitasjen på indre kloss. Da skiva alltid i våt i salt på insida. ???

 

Har verfall samme problem på Rs2'en, og den har ikkje glidere. Sliter innerklosser heile vegen rundt... Skifter 2 til 3 klosser på inner før eg treng å bytte ytter. Stempla går lett og fint, kan bevege dei med tommeltotten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg skifter klosser på vag nesten daglig og det er vanlig at inner klossen slites fortere en ytter klossen. hvorfor det vet jeg ikke, det er ikke vanlig på andre bil merker har jeg inntrykk av. kan det være for å selge mere slitedeler de har gjort det?? ikke godt å vite..

:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet en del av det, sett det en del ganger men ikke altid. Mener og annbefaler å rense godt sporene der kalippere legger seg på og glidere. Bruke litt kobber fett hjelper og. Men en litten tendens til mere slitt på dene ene siden er det, men for mye er ikke det normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok gliderne som ikke er går bra nok. Ikke gjordt noe med disse.

Må man bytte på begge framhjulene eller bytter man bare på ene hjulet bremseklosser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid begge sider samtidig.

Se om ikke Mekonomen har nye glidere, de har i hvertfall repsett til alle bakbremsene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det eneste som drar stempelet tilbake etter bremsing er jo bare en enkel liten gummipakning som vrir seg, det kan hende at denne begynner å ta kvelden å da kan føre til at stempelet ikkje blir dratt skikkelig tilbake som kan føre til at stempelet ligger litt ute å presser klossen mot skiva som kan forårsake raskere slitasje.

men det kan også være gliderene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mja.. Det er vel ingenting som drar tilbake stemplet, men ettersom hydraulikktrykket blir avlastet når du slipper pedalen er det heller ikke noe kraft som påvirker bremseklossen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ingenting som dra det tilbake fysisk som i en trommelbrems nei, det er eg enig med deg i :)

men det ligger en liten gummipakning inni stempelhull åpningen som er med på å dra stempelet med tilbake når trykket reduserest.

 

når du trykker på bremsepedalen vil denne pakningen vri seg og når trykket blir resusert vil den vri seg tilbake på plass som gjør at den er med på å dra stempelet med tilbake i fri posisjon :)

 

men det kan også ligge seg rust i stempelhull åpningen som gjør at stempelet vil gå tregt tilbake, i værste fall ikke i det hele tatt. kan være lurt å sjekke der visst man først har ute stempelet og pusse vekk eventuelt rust

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet mine klosser (samme bil som deg) sent i høst. Samme problem som deg. Rengjorde gliderne (de var helt fine, men litt skitne) og pusset skikkelig av kalipperne, så får vi se hvor lenge det holder. Har holdt 4-5 mnd nå i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette her, men jeg opplever nå det samme.

Skiftet skiver og klosser fremme i oktober, nå i mars og 13000 km senere er indre kloss helt slitt ut. Ytre er helt fin.

 

Forrige klosser holdt i mer enn 80000KM over ca. 3 år...

Kaliper lar seg presse enkel inn med verktøy, ingen unormal motstand...

Gliderne ser helt fint ut....

 

Noen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVis den sliter forskjellig på klossene, så er det gliderne som henger..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mange vag modeller som sliter med dette selv om alt tilsynelatende er ok ellers, så det er vel normalt på en måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det er en viss forskjell på ytre og indre er kjent ja, men nå var ytre så og si ikke slitt, mens indre var helt ferdige... og det etter 13000km... Dette har jeg aldri sett på noen av mine tidligere 4 stk VAG biler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det samme merke på bremse klossene også ? Er mulig at det er forskjellig belegg på indre og ytre klossene på none merke, men ikke alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det samme merke på bremse klossene også ? Er mulig at det er forskjellig belegg på indre og ytre klossene på none merke, men ikke alle.

 

Klart klossene er like. Jeg bytter alltid alt når jeg først vedlikeholder bremsene... koster så lite.

Denne gangen var det også kast i skivene som ogsp ble byttet sist...

 

Vi får se hvor lenge det holder denne gangen. Blir det ikke bra, ryker kaliperne neste gang ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om det er slitasje hakk der "ørene" på klossene ligger mot sadelen. Er der et hakk låser ytterveggen klossene seg og siden det er så lite kraft normalt bake så flyter ikke kalipperet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ytre ikke er slitt, men inde er helt nedslitt, så tyder det på at gliderne sitter, for da slites kun klossen som stempelet dytter på ..

Gliderner er jo bare å dra ut, gjøre reine og fylle på noe nytt fett og tre gummihetta på igjen. Hjelper ikke å bytte caliper hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 poeng til Mikkel (her har du svaret du trenger). Etter sist vinter har jeg bestemt at å ta ut glidepinnene og sjekke disse er fast rutine når man bytter til sommerhjul. Lenge leve sløvheten når man har en pålitelig bruksbil:p.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.