Anbefalte innlegg

Har fått litt problemer med trykket mitt. Ladet til vanlig maks 1,3 til 1,4.

Men nå for jeg ikke opp mer enn maks 1,0 bar. Mistenker magnet ventilen. Har heller ikke fått sjekket feilmeldinger enda, men det skal gjøres.

 

Leste meg fram til(med søke funkjson) at Eyvind Spangen hadde sjekket funksjon på magnetventil ved og fjerne og plombere slangen fra wasegate til magnetventil.

 

Hadde tenkt og gjøre det samme. Men før jeg begir meg inn på noe jeg ikke er ekspert på, spør jeg meg til råds.

 

Bilen er forøvrig en 92 mod S4(AAN) med chip, effektanlegg.

 

Har forstått det slik at hvis magnetventilen skaper problemer, så vil det hjelpe og fjerne vakumslangen fra wastegate og plombere denne. Da skal trykke komme tilbake til "normalt".

Men når jeg gjør dette. Så må det jo gasses hardt for og oppnå maks trykk. Kan det oppstå skader på motor, fordi denne slangen er fjernet?

Altså at turbotrykket vil overstige det som hjernen tillater(1,4bar), med evt haveri som resultat?

 

Skal selvsagt sjekke feilmeldinger på hjernen og sjekke disse først.

Kommer det opp i loggen på hjernen om det er feil på magnetventil?

 

Alle tips mottas med stor takk :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må du høyere opp på turtall! for og nå laddetrykket i forhold til før?

 

ville ikke skrudd alt i biter før du har sjekket noen enkle feilkoder og sjekket motstand i n75 ventilen. søk litt på forumet så finner du ut hva Ohm skal være på disse. Tok selv av min for kort tid siden og renset den med crc og trykkluft. satte etterpå 12v på ventilen og sjekket att den funket!

 

mistet også litt trykk for en stund siden.. heiste bilen opp og sjekka alle slanger og brukte trykkluft for og sjekke etter lekkasjer. Fant en liten sprekk i den såkalte michelin slangen som går til IC. fix ferdig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg skjønner deg riktig, så vil altså du fjærne slangen som går til WG`n din, og blombere den. Da vil du få MAX ladetrykk om alt er tett, og sjansen for havari er stor ja. Du kan gjøre dette, men du BØR ha en analog klokke som viser ladetrykket ditt, og eneste måten du kan regulere det da, er med gassen.

 

Det jeg ville gjort var å trykkteste systemet, det er forholdsvis enkelt og du finner somregel ut om du har en lekasje.

 

Det du gjør er å tette sugesiden på kompressorhuset ditt med ett par plastposer eller noe, med slangeklemme rundt. Sett 1.5 bar trykkluft inn på nippelen på trykksiden av turboen om du har en. Og hør etter lekasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg skjønner deg riktig, så vil altså du fjærne slangen som går til WG`n din, og blombere den. Da vil du få MAX ladetrykk om alt er tett, og sjansen for havari er stor ja. Du kan gjøre dette, men du BØR ha en analog klokke som viser ladetrykket ditt, og eneste måten du kan regulere det da, er med gassen.

 

Det jeg ville gjort var å trykkteste systemet, det er forholdsvis enkelt og du finner somregel ut om du har en lekasje.

 

Det du gjør er å tette sugesiden på kompressorhuset ditt med ett par plastposer eller noe, med slangeklemme rundt. Sett 1.5 bar trykkluft inn på nippelen på trykksiden av turboen om du har en. Og hør etter lekasje.

 

Kan noen forklare meg hvordan magnetventilen samarbeider med wastegaten?

 

Hvis det ikke er noe sjakk triks og plombere denne slangen, bringer dette meg tilbake til spørsmål i starten:

-Hvil det vises på loggen i hjernen om det er feil med magnetventilen?

 

Noen i nærheten som har en magnetventil liggende, som jeg kan test med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

magnetventilen slipper turbotrykk (regulert av hjernen) inn på undersiden av stempelet i wastegaten, når ønsket turbotrykk er oppnådd. Når stempelet løfter seg slipper den eksos utenom turboen sånn at den regulerer hvor mye turboen lader. Fjerner du slangen så lader turboen det den kan... og ja, trenger vel ikke si mer, gikk ikke bra med meg hvertfall hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk Vidar til og lese av feilkoder fra hjernen i går.

Der kom det opp følgende.

 

Chassis Type: 4A - Audi 100/A6 C4

Scan: 01 02 03 08 15 17 25

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine

Part No: 4A0 907 551 AA

Component: 2,2l R5 MOTR.RHV HS D03

 

2 Faults Found:

00255 - ABS Valves

00-00 - -

00513 - Engine Speed Sensor (G28)

03-00 - No Signal

Readiness: N/A

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes

Part No: 4A0 907 379

Component: Bremsen-Elektronik

 

No fault code found.

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Teten ble lest av mens motoren ikke gikk.

Noen som kan fortelle meg om denne ABS Valves feilen? : klø :

 

Stor takk til Vidar som stillte opp en sen søndags kveld : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må du høyere opp på turtall! for og nå laddetrykket i forhold til før?

 

ville ikke skrudd alt i biter før du har sjekket noen enkle feilkoder og sjekket motstand i n75 ventilen. søk litt på forumet så finner du ut hva Ohm skal være på disse. Tok selv av min for kort tid siden og renset den med crc og trykkluft. satte etterpå 12v på ventilen og sjekket att den funket!

 

mistet også litt trykk for en stund siden.. heiste bilen opp og sjekka alle slanger og brukte trykkluft for og sjekke etter lekkasjer. Fant en liten sprekk i den såkalte michelin slangen som går til IC. fix ferdig:)

 

Har drevet og søkt etter N75 og ikke funnet noe om motstand i den..?

Noen som kan bidra her, til mitt forsvar er jeg elendig til og lete ifølge fruen : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

magnetventilen slipper turbotrykk (regulert av hjernen) inn på undersiden av stempelet i wastegaten, når ønsket turbotrykk er oppnådd. Når stempelet løfter seg slipper den eksos utenom turboen sånn at den regulerer hvor mye turboen lader. Fjerner du slangen så lader turboen det den kan... og ja, trenger vel ikke si mer, gikk ikke bra med meg hvertfall hehe

 

Blir fortsatt ikke enig med meg selv om hvordan dette samspillet fungerer.

Ser ut ifra ledningene fra magnet ventil at den for både vakum(fra slange inn på turbo) og trykk(fra nippel kompressorhus turbo) inn, i tilegg til slangen tii wastegate.

 

Er det ikke da slik at magnetventilen slipper vakum inn på wastegate når den vil redusere trykket(da vil ventilen/stempelet i wastegate suges opp/åpne).

Og overtrykk inn på wastegate når den vil at den skal gi mere trykk inn på turbo enn det fjæren i wastegate klarer lukke for. Altså trykket fra magnetventil holder ventil/stempelet i wastegate nede etter at fjæren ville ha gitt etter?

Hvis slangen fra wastegate plomberes, er det ikke da bare fjæren i wastegate som bestemmer når den skal åpne? Med andre ord, den vil ikke lade til det smeller?

Bare jeg som resonerer her....: klø :

 

Finnes det noe snitt tegninger/bilde oppsett av wastegaten til AAN på noe sted?

 

Etter ny testur i går, ser jeg at jeg maks klarer 1,1 bar i overtrykk i 2.gir

Her klarte jeg mer før. 1,3. Virker også som trykket kommer senere. Mistet momentoppen ved 3200 og opp til 4500

Men hvis jeg tømmer 3 og 4 gir klarer jeg i en liten periode rundt 3500 O/min 1,3 bar, men dette faller fort til 1,0 bar etter ca 4000 o/min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

magnetventilen er ikke annet enn en bleedventil som slipper ut overskuddsluften tilbake til innsuget etter at ønsket trykk er oppnådd....den "lurer" wg til å tro at den har mindre trykk enn den egentlig har.

 

uten denne vil bilen bare lade grunntrykket som WG er satt til, normalt 0,3-0,5 bar

 

dere må kalle en spade for en spade..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styringen av wastegate er motsatt av det du skriver der. Christians forklaring er rett.

Her er en bra gjennomgang fra SJM Autotechnik:

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vwgcnt.html

 

Denne siden var genial. Skal prøve testfunkjson for magnetventilene i morgen.

Tegningen var genialt forklarende for funksjon av wastegate. Bortsett fra noen tegne feil med tanke på inn/ut på wastegate og resirk ventil. :)

Men skjønner ikke helt hvordan magnet ventilen jobber her. Hvis denne tegningen er riktig med tanke på N75, så vil det si at så fort den slipper overtrykk inn på wastegate, vil denne åpne og slippe forbi trykk fra turbo. Det står jo skrevet på denne siden, at om N75 er ute av funksjon, er det fjæren i wastegate som bestemmer turbotrykk. Og det er ifølge Morten bare 0,3-0,5 bar. Hvis fjæren åpner wastegaten ved 0,3 - 0,5 bar, må jo N75 ha en funksjon som gjør at ventilen i wastegate holdes nede når man ønsker og lade over 0,3 - 0,5 bar. Da må jo vakum slippes inn fra N75 til wastegate for og holde ventilen lukket.

Stemmer ikke dette?

Hvis man da plomberer slangen til wastegate, da skal jo wastegaten åpne ved 0,3 - 0,5 bar og ikke la turboen ladet til et havari?

 

All lærdom mottas med takk :tilber:: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i et vanlig oppsett uten magnetventil, så har en fremdeles en slange fra trykksiden som går bort til wastegate...når trykket kommer til et satt nivå vil wastegate åpne og slippe ut overskuddseksos....

 

så det eneste magnetventilen gjør er å "lure" wastegate til å tro at den blir utstatt for mindre trykk enn den egentlig gjør...en avantsert pyseventil med andre ord

 

drar du av eller blomberer slangen til wastegate, vil turboen lade det den er god for...og blir dermed en skikkelig motordödare

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest litt på SJM autotechnik.

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vcodes.htm

Her er det oppgitt en feilkode for feil på magnetventil.

Har noen erfaringer med dette?

Kommer denne feilkoden opp i VagCom ved feil på N75, eller kan det likevel være feil på den uten at det ligger i loggen?

 

Fungerer magnetventilen enten helt åpen/helt lukket, eller kan den åpnes gradvis med tanke på størrelse av signal tilført?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åpningen blir justert av hjernen....hvis jeg ikke husker feil er det regulert av PWM signal....frekvensstyrt...ikke spenning (don't kill me if i'm wrong)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilsøking i kveld...

En kompis har en makan S4 med samme oppsett. Men etter en test tur viste det seg at han ikke hadde mer trykk en meg.

Begynnte og tro at jeg hadde lurt meg selv her...: rolleyes

Kjørte output test på dysene, tomgangsstabilisator, ventilen til carbon canisteren og magnet ventilen. som beskrevet på SJM.

Alt ok. Trakk så ut sikkringen til minne til Motronicen og slettet dermed feilkoder, også ut og kjøre. Men ingen forskjell.

 

Men når vi komtilbake byttet vi pluggene på bilen til kompisen min. Han ringte meg etter at han hadde kjørt hjem og kunne fortelle at nå lå trykket på 1,4 stabilt.

Må nok blø med nye plugger...

Han hadde kjøpt dem på mekonomen(Bosch platina plugger) til den nette sum av 290 kr pr stk : faint :

Håper vi har god rabatt der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut Autohaus Arizona eller tilsvarende.

I USA ligger prisen på ca USD 10-11 og selv med frakt, moms og toll blir det langt billigere enn å kjøpe i Norge.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=vwxtff45rvmrxsvmsc1lvm45&makeid=800002@Audi&modelid=1009381@S6%20TURBO&year=1996&cid=25@Ignition%20Parts&gid=7212@Spark%20Plug

 

Hos Meca er utsalgspris 242,- for samme plugg:

http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=9&ModelID=49&CarReference_ID=2792&CategoryID=42&CategoryType_ID=1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller hør med KRB Trading... Han har operert med utrolig bra priser på F5DPOR pluggene til AAN...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å sjekke ut Autohaus Arizona eller tilsvarende.

I USA ligger prisen på ca USD 10-11 og selv med frakt, moms og toll blir det langt billigere enn å kjøpe i Norge.

http://www.autohausaz.com/search/product.aspx?sid=vwxtff45rvmrxsvmsc1lvm45&makeid=800002@Audi&modelid=1009381@S6%20TURBO&year=1996&cid=25@Ignition%20Parts&gid=7212@Spark%20Plug

 

Noen som har erfaring med og handle fra her?

Hvor lang tid fra bestilling til du har delene i handa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Autohaus Arizona, Partspalace og SJM. Alle sender til Europa. Veldig bra service. Delene blir ofte sendt samme dag som du bestiller (du følger delen med transportørens sporingssystem). Regn med 4 dager før delene ender opp hos tollen i Norge. Der tar det gjerne 2-3 dager (2 virkedager) alt etter hvilken avtale du har inngått med tollen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt Autohaus Arizona, Partspalace og SJM. Alle sender til Europa. Veldig bra service. Delene blir ofte sendt samme dag som du bestiller (du følger delen med transportørens sporingssystem). Regn med 4 dager før delene ender opp hos tollen i Norge. Der tar det gjerne 2-3 dager (2 virkedager) alt etter hvilken avtale du har inngått med tollen.

 

 

Jeg handlet der jeg. 81 $ skulle vel bli ca 600 kroner : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte du med KRB Trading? Sist jeg sjekket var det +/- 500 kroner mener jeg å huske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte du med KRB Trading? Sist jeg sjekket var det +/- 500 kroner mener jeg å huske...

 

Nei, jeg gjorde ikke det gitt...: rolleyes

Men fant så mye andre hyggelige priser på andre ting hos Autohaus Arizona (f.eks 123$ for komplett coil med tennrør!) så jeg måtte bare teste dem og åpne en konto.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene gjorde susen gitt. Plutselig var det 1,4 i topp ladetrykk i 3 gir. Klarte også 1,2 helt opp til 5000 rpm på 2. gir også : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene var rene og fine ved tennstiften og hadde fin lysebrun farge. Men virket som de hadde hatt det varmt. Mye brunt på porselenet. Dratt til for hardt kanskje?

145_4560.jpg

145_4559.jpg

Pluggene skulle dras til med 28 Nm sto det på pakken. Tenkte jeg skulle lure med meg momentnøkkel fra jobben i morgen og kontrollere hvordan det er med moment innstillinga i handa ;)

Var veldig glad for og se at coiler og tennrør så ut som de hadde det bra og så forholdsvis nye ut også. Heller ingen tegn til olje rundt pluggene.

145_4561.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fargen er relativt normal, og kan komme av litt oljesvetting fra pakningen i plugghullene.

Kan ellers anbefale Scott Mockry på http://www.sjmautotechnik.com, rask og pålitelig. Og har 'alt'.

Ellers har ofte blauparts.com 'spring special' som er nettopp plugger og 'gummistilker' på tilbud..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.