#1 Skrevet Mars 1, 2007 Bilen det dreier seg om er en Audi 90 B3 2.3 10V Quattro Bilen har begynt og gå i nødmodus, hva kan dette skyldes? Den har blitt unormalt tung på styring, kan dette være en bagatell som olje eller kan det være andre ting? Clutchen slurer ikke, med har kort vandring og er hard på pedalen, normal slitasje? eller verre? Hva kan gjøres med quattro dunken? og hvor mye skal du egentlig merke av denne? Takker for alle svar, da jeg har NULL teknisk innsikt.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 1, 2007 Kan prøve å svare litt. Motor: Hva mener du med nødmodus? Kan du beskrive litt mer i detalj hva problemet er? Styringen: Sjekk først og fremst at det er nok olje på, og at den er grønn (og spesielt ikke rød). Og selvsagt at reima til pumpa er hel og godt strammet. Om du har annen olje enn orginaloljen på går det kanskje ikke ut over arbeidstrykket til pumpa sånn helt uten videre, men det tærer hardt på pakningene i systemet. Av større feil kan det være gåen styrerack eller pumpe. Det finner du ut ved å koble på en trykkmåler på systemet for å se om pumpa pusher nok olje. Styretrykket er rundt 140 bar, på en ny og fin pumpe. Clutch: Om det ikke slurer, og du ikke har problemer med å få bilen i gir antar jeg at det fungerer fint. Clutchpedalen er i overkant hard på disse bilene, noe av problemet skyldes at trykkplata blir gammel og stiv (det hjelper f.eks. mye å bytte clutch+trykkplate) men vil ikke kalle det et problem. Om du synes vandringen i pedalen er kort kan du forsøke å lufte clutchmasteren; bilen din clutcher med bremsevæske via en sylinder på clutchpedalen og en tilsvarende på girkassa. Quattrodunken: Slakke i drivverket. Kontroller at opphengslageret til mellomakselen er i god stand (det skal ikke gå an å dra akselen opp/ned noe særlig) og at foringene til bakdifferensialen er i god stand. Slitasje på nevnte punkter kan gi større dunkelyd enn nødvendig. Sjekk også generelt alle foringer i understell. Så kan vel sikkert andre fylle på hvis jeg har glemt noe, eller sagt noe feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 1, 2007 Ang. nødmodusen, så drar ikke bilen sikkelig, samme symptomene som når bensin pumpa ikke er som den skal. Kaldt starten er kobla ut, kan dette være svaret? Hørte rykter om en sensor av noe slag som også kunne være feilen, men jeg husker såklart ikke hva det var..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 1, 2007 Kaldstarten er kun aktiv i maksimalt 10 sekunder etter du drar starteren, så den skal ikke ha noen innvirkning på draget. Ut over vanlige ting som tennplugger, tennpluggledninger, fordelerlokk og rotor kan du sjekke/bytte: motortempsensor (den sitter på øvre vannstuss på toppen, ikke den store firepolede, men en mindre topolet) lambdasonden bensinfilteret kan jo byttes om det ikke er gjort på noen år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...