Anbefalte innlegg

Oljelampa og buzzern tok helt av i en grusom symfomi her en dag, får bilen tilbake i garasjen med hatten på. Oljen kjennes veldig tynn ut og det lukter litt bensin av den.

 

Jeg trodde på den tid at den fikk for mye bensin på tomgang (Turtallet er ikke normalt, 1500-2000 når den er varm) og byttet olje. Ny olje hjalp ikke.

 

Samtidig som jeg bytta olje så tok jeg ned bunnpanna for å gjenge opp igjen for pluggen. Da pirka jeg en del create-a-gasket strimpler ut av pickup'en til oljepumpa. Forrige eier og bunnpannepakning...

 

Motoren som er en 1994 2.0 16V har gått ca 160 000, og jeg kjører med Pennzoil performax 5-40 olje. Motoren tikker i tillegg, så lavt oljetrykk er jeg overbevist om at det er. Det har den også gjort hele tiden mens motoren har vært i mitt eie.

 

Hva mener folket,

Skal jeg gå rett på å bytte veiv og rådelager?

Er det no vits å prøve å bytte oljepumpen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer varsel lampa inn over eller under 2000rpm? har du oljetrykkmåler som viser trykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å si, men jeg tror det er ved lavt turtall i hovedsak.

Tidligere i dag kom den når jeg trilla, litt turtall og den sluknet igjen.

 

Tenkte jeg skulle invistere i en slik billig oljetrykksmåler fra Bil-Xtra eller noe og måle hva det ligger på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Oljetrykklampa begynte å blinke og bråke litt her i vinter, men bare over 2000rpm. Er nemlig to brytere, en for over 2000rpm og en under 2000rpm. Den på over 2000 rpm var ødelagt, tok å bytta den, og lyden forsvant, kan jo hende den ene er gåen på din, regner med det er det systeme på motoren din og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.45 bar på den i toppen og 1.25 bar på den på filterbraketten er verdiene som trykk-sensorene skal ha.

 

Jeg skal få målt trykket før jeg begynner å plukke istykker, men siden ventilløfterne klaprer også så er det noe galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er sikkert ikke det som er feilen, men har hørt en del som har sagt at pennzoil ikke er spesielt bra olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er olja som er feilen kan du prøve Castrol TWS 10-60.

Den skal tåle høyrere arb. tempraturer og fortsatt ha like god viskositet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke bytte av olje egentlig bare bli å utsette problemet?

 

Det jeg tror har skjedd, er at denne create-a-gasket greia kan ha gjort at pumpen ikke har fått sugd opp nok olje og lagrene er så slitt at toleransene er altfor store.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet olje på min 2.0 16v '94 motor idag, og opplevde det samme som beskrives i denne tråden, tynn olje og det luktet bensin av oljen......

Noen som kan forklare meg hva dette kan bety i forhold til tilstanden på min motor? Har ikke unormalt oljeforbruk eller bensinforbruk, og ikke ventiltikking, men kan vel høre litt til ventilene når jeg starter opp kald motor. Ble veldig skeptisk til hvorda motoren er når jeg byttet oljen idag......

 

Gode tips mottas med takk....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det heter vel fra VW at en skal ha 2 bars oljetrykk ved 80 grader ved 2000omdr.

 

det var i allefall det jeg fikk forklart når jeg holdt på å stresse med oljetrykket på einseren min i gamle dager

(og ja jeg lærte det på den dyre måten.....at en ikke skal sandblåse toppen UTEN å vaske den tilstrekkelig etterpå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på Møller og fikk målt oljetrykket idag, ettersom det var klin umulig å få tak i overgang/trykkgivere som passet VW i de sjappene jeg var i.

 

Oljetrykket var 5bar v/2000rpm. Så alt er i skjønneste orden!

 

Uansett, så tror jeg oljetrykk og oljetemp klokker finner sin vei inn i kupeen min, fra Auto Meter f.eks. De har overgang, og lekre instrumenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det samme problemet på min 83gti i går men summern går hele tiden... Det er nok olje og det lukter ikke bensin av den heller.

Trykkføleren på toppen er ny men møller mente den var forandret fra den som stod der. Den som stod der var brun og gikk fra 0,15-0,45 bar,den som jeg fikk er 0,15-0,35 bar har dette noe å si?

 

Ellers så tok jeg en kraftig underspyling i går som kan ha gjort det.

Skal ha ned bunnpanna i dag for å skjekke.

 

Noen som har noen ideer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter også med lavt oljetrykk på min nyinnkjøpte 16v KR.

Har hørt at oljepumpa på disse kan være dårlige?

Noen andre innspill?

 

Kan vel også nevne at bilen har gått 280k....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.