#1 Skrevet Mars 2, 2007 Ser det er mange som skriver at man burde bygge om til mekaniske løftere om man skal noe opp på turtall. Men det er jo mulig å få kjøpt lettere "ventiltallerkener", lettere hydr.ventilløftere, strammere fjærer så skulle det ikke være mulig å beholde de hydr.ventilløfterene da selv om turtallet øker noe? Jeg bare lurer på hvor langt på turtall de hydr.løfterene henger med og hva som er fordelen med dem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 2, 2007 Hiver meg på her ørjan:)lurer på det samme! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 2, 2007 7500rpm er beskjeden jeg har fått.(på org. trykkere, fjører, retainer og ventil) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 2, 2007 Med slipte ventiler og ventilseter samt orginalfjærer som kanskje er litt mindre spenn i etter mange år så kan de gi seg enda lavere, rundt 7200-7300 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 2, 2007 med letter hydrauliske løftere, bra fjærer og retainere, så skal man kunne klare 8500rpm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 2, 2007 med letter hydrauliske løftere, bra fjærer og retainere, så skal man kunne klare 8500rpm. Såpass. Har lyst på litt turtall på motoren! Bare elsker lyden: smil : Er en 3B motor det er snakk om. Er det mye andre ting som må gjøres for at motoren skal kan kjøres så høyt opp? Hvordan hever man turtallsperren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 2, 2007 ballanser bunndelen iverfall! fin lyd under 7500å vel;) jeg har blitt anbefalt å bytte ventiler om det skal over 7500, de org hadde tendens til å separere seg. regner med du har planer om å mappe motor, og da setter man sperra der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 5, 2007 ballanser bunndelen iverfall! fin lyd under 7500å vel;)jeg har blitt anbefalt å bytte ventiler om det skal over 7500, de org hadde tendens til å separere seg. regner med du har planer om å mappe motor, og da setter man sperra der Bunndelen blir ballansert uansett! Ja, joda! Er nok pen lyd uavhengig av turtall:) Motoren blir "original" en stund. Blir bare å kjøre med chipen i begynnelsen. Så sperra ligger i hjernen da. jaja, takker for svar: rolleyes Vedlikeholdsmessig da. Hydrauliske løftere må jo være mye bedre på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2007 Bunndelen blir ballansert uansett! Ja, joda! Er nok pen lyd uavhengig av turtall:) Motoren blir "original" en stund. Blir bare å kjøre med chipen i begynnelsen. Så sperra ligger i hjernen da. jaja, takker for svar: rolleyes Vedlikeholdsmessig da. Hydrauliske løftere må jo være mye bedre på dette? Du slipper jo justering, det er vel den fordelen som er. Jeg kommer til å sette turtallsperra på maks 7200rpm på min motor for å unngå ventilflyt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 5, 2007 Oppover i tråden her står det mye rart... Når de over her sier ventilflyt, så regner jeg med at de mener det tidspunkt hvor de HØRER ventilflyt.. I realiteten flyter ventilene lenge før det og da spesiellt med hydrauliske ventilløftere. Det er sant det at du kan oppnå noe høyere turtall med lettere løftere og dette er en bedre løsning enn bare stivere fjærer. En annen ting folk ikke tenker på her er hvor mye er fjærtrykket ved løftehøyden på din kam ..? Ventilfjærer må velges sammen med kam og fjærtrykket bør måles. Det å kjøre 7500 o/min på orig. ventilfjærer er galskap! (da tenker jeg ikke på rs2 osv. som har rimelig bra fjærer std.) Med lettere løftere og orig. kam kan du kanskje strekke deg til det, men har du trimkam og har tenkt å kjøre opp til 7500 o/min, så vil du slite ut kammen din fort hvis du ikke havarerer først da.. Løftehøyde på kam og rampe (grader) har mye å si her.. Har selv forsket en del på dette på en luftkjølt motor jeg har bygget med 332 grader kam med 13,8 i løft. Stive ventilfjærer sliter, men det sliter mer å ha for slappe fjærer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 5, 2007 Oppover i tråden her står det mye rart... Når de over her sier ventilflyt, så regner jeg med at de mener det tidspunkt hvor de HØRER ventilflyt.. I realiteten flyter ventilene lenge før det og da spesiellt med hydrauliske ventilløftere. Det er sant det at du kan oppnå noe høyere turtall med lettere løftere og dette er en bedre løsning enn bare stivere fjærer. En annen ting folk ikke tenker på her er hvor mye er fjærtrykket ved løftehøyden på din kam ..? Ventilfjærer må velges sammen med kam og fjærtrykket bør måles. Det å kjøre 7500 o/min på orig. ventilfjærer er galskap! (da tenker jeg ikke på rs2 osv. som har rimelig bra fjærer std.) Med lettere løftere og orig. kam kan du kanskje strekke deg til det, men har du trimkam og har tenkt å kjøre opp til 7500 o/min, så vil du slite ut kammen din fort hvis du ikke havarerer først da.. Løftehøyde på kam og rampe (grader) har mye å si her.. Har selv forsket en del på dette på en luftkjølt motor jeg har bygget med 332 grader kam med 13,8 i løft. Stive ventilfjærer sliter, men det sliter mer å ha for slappe fjærer.. Enig i det meste her... Er nok en del som bare monterer "trimkammer" og kanskje stivere fjærer helt ukritisk. Har vært borti noen som ikke fulgte kam- og fjærleverandørens anvisning til tykkelse på skivene under fjærene på en 20vt-topp med det resultatet at kammen trykte fjærene helt i bunn, og litt til. Ødela for litt penger det... Som du sier Roar, å måle fjærer opp mot den aktuelle kammen er veldig viktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 5, 2007 Oppover i tråden her står det mye rart... Når de over her sier ventilflyt, så regner jeg med at de mener det tidspunkt hvor de HØRER ventilflyt.. I realiteten flyter ventilene lenge før det og da spesiellt med hydrauliske ventilløftere. Det er sant det at du kan oppnå noe høyere turtall med lettere løftere og dette er en bedre løsning enn bare stivere fjærer. En annen ting folk ikke tenker på her er hvor mye er fjærtrykket ved løftehøyden på din kam ..? Ventilfjærer må velges sammen med kam og fjærtrykket bør måles. Det å kjøre 7500 o/min på orig. ventilfjærer er galskap! (da tenker jeg ikke på rs2 osv. som har rimelig bra fjærer std.) Med lettere løftere og orig. kam kan du kanskje strekke deg til det, men har du trimkam og har tenkt å kjøre opp til 7500 o/min, så vil du slite ut kammen din fort hvis du ikke havarerer først da.. Løftehøyde på kam og rampe (grader) har mye å si her.. Har selv forsket en del på dette på en luftkjølt motor jeg har bygget med 332 grader kam med 13,8 i løft. Stive ventilfjærer sliter, men det sliter mer å ha for slappe fjærer.. Enig i det meste her... Er nok en del som bare monterer "trimkammer" og kanskje stivere fjærer helt ukritisk. Har vært borti noen som ikke fulgte kam- og fjærleverandørens anvisning til tykkelse på skivene under fjærene på en 20vt-topp med det resultatet at kammen trykte fjærene helt i bunn, og litt til. Ødela for litt penger det... Som du sier Roar, å måle fjærer opp mot den aktuelle kammen er veldig viktig. Håh! Er noe man ikke har peil på her! Må takke for info. SÅ: når den tid kommer så er det kanskje lurt å snakke med noen (KRB, VS eller Jonus kanskje?) som kan dette og få dem til å finne ut hva som passer meg mest? Men samtidig! Med kvassere kammer og mye turtall; vil vel motoren bli mindre kjørbar og brukervenlig? Dette vi jeg jo egentlig ikke! har lyst på en kjørbar motor. Den blir jo avhengig av turtall for å dra greit? Men som jeg ser så er det mange som monterer 7A kammer? Er det for å få ladetrykket tidligere? Gir dem noe mere effekt i seg selv? Blir mye spørring her! Har jo ikke peiling: haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 5, 2007 SÅ: når den tid kommer så er det kanskje lurt å snakke med noen (KRB, VS eller Jonus kanskje?) som kan dette og få dem til å finne ut hva som passer meg mest? Men samtidig! Med kvassere kammer og mye turtall; vil vel motoren bli mindre kjørbar og brukervenlig? Dette vi jeg jo egentlig ikke! har lyst på en kjørbar motor. Den blir jo avhengig av turtall for å dra greit? Men som jeg ser så er det mange som monterer 7A kammer? Er det for å få ladetrykket tidligere? Gir dem noe mere effekt i seg selv? Blir mye spørring her! Har jo ikke peiling: haha : Eller Ar Audi Racing as ved Frode Jørgensen, veit et par nyttige ting om dette han også. Med riktig mapping så er det vel litt å hente med 7A-kammer, både i effekt og når den lader. Litt avhengig av trimmingsgraden i motoren så er 7A-kammer en helt grei løsning, bedre enn standard turbo-kammer, men ikke som de "ordentlige" kammene som du i hvertfall får kjøpt hos feks Ar og Vs. Men da snakker vi om et litt annet prisnivå også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 6, 2007 Eller Ar Audi Racing as ved Frode Jørgensen, veit et par nyttige ting om dette han også. Med riktig mapping så er det vel litt å hente med 7A-kammer, både i effekt og når den lader. Litt avhengig av trimmingsgraden i motoren så er 7A-kammer en helt grei løsning, bedre enn standard turbo-kammer, men ikke som de "ordentlige" kammene som du i hvertfall får kjøpt hos feks Ar og Vs. Men da snakker vi om et litt annet prisnivå også Da blir jeg sikkert å prøve meg på 7A kammer først. Dette prosjektet mitt (http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=69306&page=19) stiller ikke med noe budsjett som tilsier at jeg skal få spesiallagde kammer! Hvordan er iriginalkammene høyt på registeret? Faller trykket eller blir det stabilt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 6, 2007 Oppover i tråden her står det mye rart... Når de over her sier ventilflyt, så regner jeg med at de mener det tidspunkt hvor de HØRER ventilflyt.. I realiteten flyter ventilene lenge før det og da spesiellt med hydrauliske ventilløftere. Det er sant det at du kan oppnå noe høyere turtall med lettere løftere og dette er en bedre løsning enn bare stivere fjærer. En annen ting folk ikke tenker på her er hvor mye er fjærtrykket ved løftehøyden på din kam ..? Ventilfjærer må velges sammen med kam og fjærtrykket bør måles. Det å kjøre 7500 o/min på orig. ventilfjærer er galskap! (da tenker jeg ikke på rs2 osv. som har rimelig bra fjærer std.) Med lettere løftere og orig. kam kan du kanskje strekke deg til det, men har du trimkam og har tenkt å kjøre opp til 7500 o/min, så vil du slite ut kammen din fort hvis du ikke havarerer først da.. Løftehøyde på kam og rampe (grader) har mye å si her.. Har selv forsket en del på dette på en luftkjølt motor jeg har bygget med 332 grader kam med 13,8 i løft. Stive ventilfjærer sliter, men det sliter mer å ha for slappe fjærer.. Har ikke Rs2 samme deler i toppen som resten av 2,2 20v turbo da? Og de kan du jo dra til 7000omdr orginalt.. Litt lettere løftere da og kanskje titanium retainers så skal vel opp mot 8k omdr gå greit? Men klart, det blir noe annet hvis du har andre kammer med mere løft! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...