#1 Skrevet Mars 3, 2007 Idag lyste plutselig oljelampen på bilen. Var heldigvis rett ved min bror sitt hus, så fikk etterfyllt olje der. Bilen var inne til eu-kontroll og oljeskift i november, rett før jeg kjøpte bilen. Så det er ikke mange måneder siden det ble fylt opp riktig mengde olje på bilen. Jeg la idag og merke til at oljecatchtanken jeg monterte for noen uker siden nå var full av olje osv. Hva kan problemet være? Bilen har blitt kjørt hardt i det siste, mange turer med tunge hengere osv. Videre har oljecatchtanken vært plassert rimelig lavt i motorrommet, litt lavere enn utløpet for veivhusventilasjonen. Kan dette ha vært medvirkende årsak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 3, 2007 høres ut som motoren din er litt sliten....et tips er å kjøre returen fra catchtanken tilbake til motoren.....som er helt vanlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 3, 2007 Motoren er litt sliten? Tenker du stempelringer eller noe slikt da eller? Tilbake hvor? Inn på innsuget før turboen slik som originalt? Isåfall vil jo all driten bare suges gjennom og forbrennes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 3, 2007 Tilbake til bunnpanna tenker han vel på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 3, 2007 Aha. Ikke dumt. Men er vel et sabla styr da jeg isåfall må av med hele bunnpannen for å drille et nytt hull osv. Med mindre jeg lar det gå rundt og inn på oljereturslangen fra turboen. Men er dette helt normalt liksom? Eller har motoren store problemer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 3, 2007 ikke kjør det ned i motoren igjen.. i min olje catchtank samler det seg mye vann .. kondens.. om vinteren ikke olje, men dette er ikke bra å få ned i oljen! om sommeren er det tørt i tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 4, 2007 Får håpe det er kondens o.l. som har fyllt opp min tank og. Er likevel bekymret for det store oljetapet siden november... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 4, 2007 Vet ikke hvor hardt du har presset motoren , Men det er vel normalt at den brenner litt ekstra olje ved hard belastning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 4, 2007 Får håpe det er kondens o.l. som har fyllt opp min tank og. Er likevel bekymret for det store oljetapet siden november... I første post sier du selv at bilen er kjørt med tunge last osv. I flg. instruksjonsboka kan oljeforbruket komme opp i 1 liter pr. 1000 km. ved akkurat slik bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 4, 2007 Ok. Får anse det som normalt da! Blir lite hengerkjøring o.l fremover, så får følge med på peilepinnen ofte fremover og se om det holder seg mer stabilt nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 4, 2007 kan også flytte tanken litt høyere hvis den står lavt, kan nok hjelpe det og;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 4, 2007 Aha. Ikke dumt. Men er vel et sabla styr da jeg isåfall må av med hele bunnpannen for å drille et nytt hull osv. Med mindre jeg lar det gå rundt og inn på oljereturslangen fra turboen. Men er dette helt normalt liksom? Eller har motoren store problemer? Går an å ordne retur ned tilbake der utluftinga er på blokka, men du må da bruke en enveisventil på returen (org. catchtank fra 2.5 TDI har innebygget enveivsventil ) Ikke unormalt at det blir med litt olje sammen med utluftinga så retur en fordel. Blir nevnt her at det er mye kondens i boksen og det kan oppstå, men plasser boksen slik at den blir oppvarmet av lufta fra radiatoren så blir det litt bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 5, 2007 Går an å ordne retur ned tilbake der utluftinga er på blokka, men du må da bruke en enveisventil på returen (org. catchtank fra 2.5 TDI har innebygget enveivsventil ) Ikke unormalt at det blir med litt olje sammen med utluftinga så retur en fordel. Blir nevnt her at det er mye kondens i boksen og det kan oppstå, men plasser boksen slik at den blir oppvarmet av lufta fra radiatoren så blir det litt bedre. kondensen kommer vel ifra veivhusventilasjonen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 6, 2007 kondensen kommer vel ifra veivhusventilasjonen? Ja + at hvis det er en aluboks så blir det fort en del kondens på innsiden når den blir varm,kald,varm osv. Er motoren i god stand blir det liten gjennomstrømning i boksen slik at det blir vanskeligere å bli kvitt kondensen. Problemet er som regel størst ved mye småkjøring i kaldt vær. Oljen blir aldri ordentlig varm og klarer ikke kvitte seg med vannet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...